Nazwa przedmiotu:
Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej II
Koordynator przedmiotu:
dr Jadwiga Szymańska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach: 10 x 3 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 15 godz. - konsultacje: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 20 godz. + 3 godz. = 23 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 73 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- udział w wykładach: 10 x 3 godz. = 30 godz., - udział w konsultacjach: 15 x 1 godz. = 15 godz. - obecność na zaliczeniu: 3 godz. = 3 godz. Łączny nakład wynosi 68 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza o gospodarowaniu przestrzenią z uwzględnieniem aspektów społecznych i kulturowych
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Analiza zagadnień społecznego wytwarzania przestrzeni oraz współczesnych przemian w gospodarowaniu przestrzenią
Treści kształcenia:
Wykład Istota procesu społecznego wytwarzanie przestrzeni. Współczesne przemiany przestrzeni publicznej- cechy przestrzeni publicznej, ewolucja przestrzeni publicznej, przykłady przekształceń przestrzeni publicznej. Gra o przestrzeń - przyczyny i uwarunkowania Istota konflktów społecznych Ład przestrzenny, hierarchie ładu, wieloaspektowość i zaburzanie ładu przestrzennego. Współczesne miasto - podziały przestrzenne i społeczne.
Metody oceny:
Dwa kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Dymnicka Małgorzata (2013), Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 2. Izdebski Hubert (2013), Ideologia i zagospodarowanie przestrzeni, Warszawa, LEX, Wolters Kluwer business. 3. Jałowiecki Bohdan (2007), Fragmentaryzacja i prywatyzacja przestrzeni, W: Jałowiecki Bohdan, Łukowski Wojciech (red), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Warszawa, Scholar. 4. Jałowiecki Bogdan, (2010), Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Kochanowska Danuta (2010), Przestrzeń publiczna - kluczowy element miasta współczesnego – zintegrowana czy podzielona? W: Lorens Piotr, Martyniuk - Pęczek Justyna (red), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Miasto - Metropolia - Region, Gdańsk, Wydawnictwo Urbanista. 6. Majer Andrzej (2010), Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt w_1
Zna i rozumie interdyscyplinarne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią ze szczególnym uwzględnieniem aspektów społecznych i kulturowych
Weryfikacja: 2 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt w_2
Zna i rozumie różnorodne skutki gospodarowania przestrzenią przez człowieka, grupę społeczną, społeczeństwo.
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt u_1
Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury dotyczące społecznych i kulturowych czynników rozwoju miast
Weryfikacja: 1 kolkowium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_2
Potrafi dokonać analizy i selekcji zebranych materiałów, umie formułować wnioski
Weryfikacja: 1 kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_3
Potrafi samodzielnie i w grupie przygotować prezentację zagadnień związanych ze społeczno -kulturowymi czynnikami kształtowania przestrzeni
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_4
Potrafi zaplanować harmonogram wykonania zadania i wykonać go zgodnie z założeniami
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_5
Potrafi analizować dokumenty i opracowywać je
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt w_6
Potrafi zaprezentować efekty analizy
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_7
Potrafi analizować różne systemy samorządu terytorialnego
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_8
Potrafi zdefiniować zadania samorządu terytorialnego
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt k_1
Rozumie potrzebę stałego dokształcania się
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_2
Rozumie koniecznośc stłaego podnoszenia kompetencji społecznych
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_3
Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżyniera w gospodarce przestrzennej
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_4
Rozumie społeczną odpowiedzialność inżyniera gospodarki przestrzennej
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_5
Rozumie konieczność przestrzegania etyki zawodowej
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_6
Rozumie konieczność poszanowania różnorodności w społeczeństwie
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: