Nazwa przedmiotu:
Podstawy projektowania urbanistycznego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Anna Majewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK322 (PPU)
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na ćwiczeniach - 30godz., zapoznanie z wskazaną literaturą, - 7,5 godz. przygotowanie do zajęć- 7,5 godz. dokończenie (w domu) ćwiczeń projektowych -15 godz. Razem-60godz
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw rysunku techniczne
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy urbanisty w zakresie przygotowywania dokumentacji planistyczno-projektowej przy użyciu różnorodnych technik graficznych oraz zapoznanie studentów z podstawami kompozycji urbanistycznej i projektowania urbanistycznego, a następnie sprawdzenie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w czasie ćwiczeń projektowych
Treści kształcenia:
W ramach ćwiczeń projektowych następuje zapoznanie studentów z różnymi formami zabudowy głównie mieszkaniowej i usługowej oraz urządzeniami infrastruktury, takimi jak ulica, arteria komunikacyjna, węzeł drogowy, plac, parking, skwer, park, bulwar nabrzeżny, określenie ich wymiarów, przeznaczeń, roli społecznej, wymogów technicznych. Program dydaktyczny obejmuje ćwiczenia projektowe niedużych zespołów urbanistycznych o przeważającej funkcji mieszkaniowej, usługowej lub rekreacyjnej, itp., z zastosowaniem elementów kompozycji urbanistycznej takich jak: podłoga, ściany, strop, linie prowadzące i zatrzymujące, światło, barwa Jednym z celów ćwiczeń projektowych jest nabywanie technik syntetycznego rysowania i umiejętności szybkiej prezentacji graficznej idei własnego projektu. Rezultatem poznania podstawowych zasad kompozycji urbanistycznej powinien być między innymi rozwój wyobraźni przestrzennej, pamięci wizualnej, umiejętności obserwacji i odczuwania właściwej skali założeń architektonicznych i urbanistycznych. Tematyka ćwiczeń obejmuje: projekt kwartału zabudowy wielorodzinnej (4 godziny), jednorodzinnej (4 godziny), zagospodarowania wnętrza kwartału zabudowy, działki szkolnej, przedszkolnej itp. Określenie niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej, terenów zieleni itp. Studenci zdobywają wiedzę dotyczącą podstawowego „tworzywa urbanistycznego” (wielkość budynków, parkingów dojazdów itp.) i wzajemnych relacji pomiędzy nimi.
Metody oceny:
Studenci odbywają dwugodzinne ćwiczenia projektowe, na których wykonują zadanie projektowe, konsultowane przez nauczycieli akademickich. Następnie ćwiczenia projektowe są oceniane przez osoby prowadzące, a najlepsze pozytywne przykłady prezentowane są publicznie w formie wystaw. Zakres opracowania i technika wykonania ćwiczeń projektowych zależą od tematu: studenci wykonują szkice odręczne na arkuszach formatu A-4 lub A-3, rysunki powinny być uproszczone, syntetyczne, uwzględniające właściwe proporcje i oddające charakter i formę wybranego tematu. Cykl zajęć projektowych kończy samodzielny projekt podsumowujący wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie ćwiczeń projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Adamczewska-Wejchert H.: Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. Chmielewski J.M. (red.): Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996. Chmielewski J.M.: Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. Chmielewski J.M., Mirecka M.: Modernizacja osiedli mieszkaniowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. Czarnecki W.: Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa 1965. Dylewski R., Nowakowski M., Szopa M.: Poradnik urbanisty. Standardy, przykłady, przepisy, TUP Oddział w W-wie, Warszawa 2000, „Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta”, Arkady, Warszawa 1989. W. Lynch K.: The Image of the City, The MIT Press, Massachusetts and London 1960. Neufert E. „Podręcznik projektowania architektonicznego”, Arkady, Warszawa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U.02.75.690 z późn. zmianami. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku miejscowego planu zagospodarowania terenu, Dz.U.03.164.1588. Szmidt B.: Ład przestrzeni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981. Szolginia W.: Estetyka miasta, Arkady, Warszawa 1981. Szolginia W.: Ład przestrzenny w zespole mieszkaniowym, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa 1987. Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U.03.80.717 z późn. zmianami. Wallis A.: Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977. Wejchert K.: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984.brak
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W13
Ma podstawową wiedze dotycząca warunków technicznych zagospodarowania działki i norm urbanistyczno - planistycznych
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W17
zna zasady elementy kompozycji urbanistycznej małych osiedli mieszkaniowych wielorodzinnych i jednorodzinnych, zna parametry kubaturowe zabudowy i wielkość działki. Potrafi zaprojektować obsługę komunikacyjną osiedla (parkingi, dojazdy) oraz przestrzenie rekreacyjne
Weryfikacja: ocena zadań projektowych i sprawdzian końcowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17_UR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W20
zna zasady i akty prawne stosowane przy projektowaniu zespołów mieszkaniowych na terenach miejskich, umie rozróżnić harmonijny układ przestrzenny, stosując zasady ładu przestrzennego
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W21
umie zastosować i obliczyć intensywność zagospodarowania terenu i ocenić jego efektywność wykorzystania w zespole mieszkaniowym
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U01
umie pozyskiwać wiedze dotyczącą zagospodarowania zespołów mieszkaniowych
Weryfikacja: ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U03
potrafi opracować dokumentację dotyczącą projektu zespołu mieszkaniowego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Weryfikacja: ocena zadania projektowego, T1A_U03
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U13
umie zastosować akty prawne do projektowania zespołu mieszkaniowego
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U16
potrafi zaprojektować mały zespół zabudowy mieszkaniowej jedno - wielorodzinnej z niezbędna infrastrukturą techniczną
Weryfikacja: ocena zadań projektowych T1A_U09 T1A_U16
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U14
potrafi zaprojektować mały zespół zabudowy mieszkaniowej jedno i wielorodzinnej
Weryfikacja: T1A_U09ocena zadania projektowego T1A_U13 T1A_U15
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
poszerza swoją wiedze z zakresu urbanistyki
Weryfikacja: ocena zadania projektowegoT1A_K01
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_K02
zna zagrożenia środowiska mieszkaniowego i przyrodniczego
Weryfikacja: ocena oryginalności projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_k08
zna zagrożenia wynikające ze złej lokalizacji urbanistycznej
Weryfikacja: ocena zadania projektowego T1A_K08
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_k09
wyczuwa kontekst społeczny w urbanistyce
Weryfikacja: ocena zadania projektowego T1A_K09
Powiązane efekty kierunkowe: K_K09_UR
Powiązane efekty obszarowe: