Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia i ochrona ekosystemów miejskich
Koordynator przedmiotu:
dr Józef Dobija
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 (- udział w wykładach: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w zajęciach projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 7 godz. + 2 godz. = 9 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 85 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 - udział w wykładach: 7 x 2 godz. =14 godz., - przygotowanie zajęć projektowych (dane wyjściowe): 7 x 1 = 7 godz. - udział w zajęciach projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - obecność na zaliczeniu: 2 godz. = 2 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 43 godz., co odpowiada 1,5 punktom ECTS.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
77 (- udział w zajęciach projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 62 godz., co odpowiada 2,5 punktom ECTS.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z geografii fizycznej i ekonomicznej, ekologii i urbanistyki (kursy na studiach inżynieryjnych) oraz aktualna problematyka społeczno-gospodarczaw zakresie ochrony środowiska, planowania przestrzennego, terenów zurbanizowanych Polski i Unii Europejskiej.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza nt. ekologii miasta, ochrony krajobrazu miejskiego, stanu zanieczyszczenia i ochrony środowiska terenów zurbanizowanych, prawnych aspektów ochrony i zarządzania środowiskiem miejskim. Zrównoważony rozwój miast.
Treści kształcenia:
Wykłady: Podstawowe pojęcia i definicje: miasta, urbanistyki, środowiska przyrodniczego, ochrony środowiska, degradacji, rewitalizacji, rekultywacji.Funkcjonowanie miasta jajko układu urbanistycznego i ekologicznego. Rozwój przestrzenny miasta, struktur funkcjonalnych. Środowisko przyrodnicze miasta, jego podstawowe elementy oraz podsystemy: biotyczny i abiotyczny. Charakterystyka form i zagrożeń powstających w mieście oraz metody przeciwdziałania. Sposoby i metody monitoringu zagrożeń miasta (ludności, środowiska przyrodniczego oraz różnych form antropogenicznych). Metody przeciwdziałania zagrożeniom w tym metody ekologiczne, techniczne i społeczne. Audyt ekologiczny miasta, stosowanie metod OOŚ (screeningu) jako wstępnej Oceny Oddziaływania różnych funkcji miasta na jego przestrzeń (podstawowe łady przestrzenne). Omówienie Agendy 21 jako strategii zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta - ekorozwojem. Omówienie wskaźników ekorozwoju. Omówienie analizy progowej rozwoju miasta. Ćwiczenia: Opisanie przestrzenni wybranego miasta w postaci podstawowych wskaźników oraz dokumentów planistycznych 9materiały opisowe graficzne i statystyczne) - dane rzeczywiste - audyt ekologiczny. Analiza podstawowych dokumentów w tym strategii - analiza SWOT. Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania miasta na jego przestrzeń (screening) w celu ustalenia poziomu rozw3oju zgodnym ze założeniami zrównoważon3ego rozwoju - Agenda 21. przyjecie założeń do strategii rozwoju badanego miasta oraz prezentacja zebranego materiału w formie referatu i dyskusji na ćwiczeniach. Aktywny udział w ramach ćwiczeń nad prezentowanymi materiałami ćwiczeniowymi.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładów w formie kolokwium. Prezentacja opisu i oceny przestrzeni (audyt) stanu rozwoju przestrzennego wybranego miasta. Wnioski do strategii rozwoju miasta. aktywność na zajęciach i obecność.
Egzamin:
nie
Literatura:
Kompendium wiedzy o ekologii" pod red. Strzałko j. i Mossor-Pietraszewskiej T., PWN, Warszawa 2006; Zimny H., "Ekologia miasta", Agencja Rekl. - Wyd. A Grzegorczyk, warszawa 2005; Regulski J., Planowanie miast" PWE, 1986; Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miasta", Arkady, Warszawa 1999; "Wskaźniki ekorozwoju" pod red. Borysa T., Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 1999; Kozłowski S., Zrównoważony rozwój - program na jutro". Abrys, Poznań-Warszawa 2008; Zrównoważony rozwój, wybrane problemy teoretyczne i implementacja w świetle dokumentów U*E" pod red. Poskrobki B. i Kozłowskiego St., Studia nad zrównoważonym rozwojem T.I, PAN Kom. "Człowiek i Środowisko" przy Prezesie PAN, Białystok-Warszawa 2005; "Strategia zrównoważonego rozwoju Kwidzyna, Agenda 21"EE w Kwidzynie, Kwidzyn 1999; Chmielewski J. M., "Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast", Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2001; "Żywiołowe rozprzestrzenianie się miast, narastający problem aglomeracji miejskich w Polsce", KUL, PAN Kom. "Człowiek i Środowisko" przy Prez. PAN, praca zb. pod red. Kozłowskiego ST., Białystok-Lublin-Warszawa 2006; Mierzejewska L., Przyrodnicze aspekty rozwoju zrównoważonego miast", Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2004; Słodczyk J., "Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia", Uniwersytet Opolski, Opole 2003; Zielonko-Jung K., "Kształtowanie przestrzenne architektury ekologicznej w strukturze miasta", Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
nie dotyczy

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10_UR, K_W11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W08, T2A_W04
Efekt W 1
zna zagadnienia prawne dotyczące ocen oddziaływania zmierzeń inwestycyjnych na środowisko oraz wpływy zapisów dokumentów planistycznych na opisywaną przez nie przestrzeń
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W 2
zna zagadnienia prawne pozwalające wykonywać dokumenty planistyczne, urbanistyczne
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, T2A_U15
Efekt U 1
zna podstawowe systemy informacyji o środowisku zarówno statystyczne i cyfrowe bazy danych; tworzenia ich oraz ich przetwarzanie
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U 2
posiada umiejetność korzystania z literatury, opracowań naukowych jak też z dokumentów do wyciągania wniosków co do zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U 3
posiada umiejętność wykonywania dokumentów planistycznych, urbanistycznych zgodnych z polityką ekorozwoju; ma umiejętność wykonywania prac urbanistycznych w szczególności związanych z zagospodarowaniem terenów zurbanizowanych
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05
Efekt K 1
posiada samoświadomość stanu badanej przestrzenni jak też istniejących decyzji administracji rządowej i samorzadowej co do niej
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K 2
potrafi pracować indywidualnie jak i grupowo, oszacować czas potrzebny do wykonania poszczególnych zadań i projektu
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K 3
rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się wynikające z tempa przemian w dyscyplinie
Weryfikacja: obrona projektu semestralnego oraz zaliczenie kolokwium końcowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: