Nazwa przedmiotu:
Systemy informacji przestrzennej - aplikacje geodezyjno-kartograficzne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sebastian Różycki
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
GK.SIOB634
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach: 15 h Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 5 h Konsultacje dot. treści wykładów: 2h Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie: 15 h Obecność na zajęciach projektowych: 2 x 15 h = 45 h Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h Konsultacje dot. zajęć projektowych: 3h Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 20h Razem nakład studenta: 120 h = 4 PKT ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecność na zajęciach: 45h Konsultacje: 5 h Razem: 50h = 1,7 PKT ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Obecność na zajęciach projektowych: 2 x 15 h = 30 h Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h Konsultacje dot. zajęć projektowych: 3h Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 20h Razem: 77h = 2.6 PKT ETCS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z kartografii, teledetekcji, informatyki, planowania przestrzennego, ochrony środowiska
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przedmiot przybliża zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu SIP, korzystania z baz danych przestrzennych. Wprowadza wiedzę teoretyczną i umiejętności praktycznego zastosowania SIP w projektach z zakresu geoinformatyki i ochrony środowiska z uwzględnieniem wspomagania procesu podejmowania decyzji. Przedmiot wprowadza elementy projektowania baz danych przestrzennych, pozyskiwana danych dla SIP.
Treści kształcenia:
Wykład: Podstawowe pojęcia z zakresu Systemów Informacji Przestrzennej: jak w kontekście SIP rozumieć: system, informację i przestrzeń. Pojęcia oraz przykłady danych i informacji. SIP na tle innych systemów informacyjnych. SIT, GIS, SIP, geomatyka, geodezja i kartografia, systemy wspomagania decyzji. Ewolucja definicji i zakresu pojęciowego GIS, etapy rozwoju GIS, korzenie zawodowe, uproszczone rozumienie GIS. GIS a SIP w kontekście polskim. Części składowe SIP. Funkcjonalne podejście do SIP. Bazy danych przestrzennych: część geometryczna i opisowa, typy baz danych stosowanych w SIP. Wizualizacja danych z baz danych. Mapy a bazy danych i systemy informacji przestrzennej. Źródła danych dla SIP: mapy topograficzne, zdjęcia lotnicze i satelitarne, istniejące bazy danych przestrzennych. Zakres pojęcia model: model – obraz rzeczywistości, model (postać) danych, modelowanie zjawisk, przykłady. Standardy danych w SIP. Infrastruktura danych przestrzennych. Metody i technologie pozyskiwania i przetwarzania danych obrazowych i wektorowych oraz modelowanie kartograficzne danych na potrzeby tworzenia systemów informacji przestrzennej. Techniki kartograficzne wykorzystywane w systemach informacji topograficznej, w mobilnych systemach nawigacyjnych i lokalizacyjnych (LBS). Projekt: Praktyczna realizacja wybranego zagadnienia z wykorzystaniem oprogramowania SIP. Analiza i wybór danych do realizacji projektu. Realizacja poszczególnych etapów projektu z wykorzystaniem zgromadzonych danych w postaci baz danych przestrzennych, NMT, map topograficznych. Studenci na wszystkich spotkaniach projektowych uzupełniają dokument wpisując wykonywane czynności oraz uzyskiwane wyniki wymagane z punktu widzenia realizowania kolejnych etapów zajęć. Opracowywany przez studentów dokument ma na celu przybliżyć im realizacje projektu SIP z wykorzystaniem metodyki zarządzania projektami. Studenci opracowują koncepcję i realizują optymalny przekaz kartograficzny wyniku uzyskanego w projekcie (w tym geowizualizację danych) w postaci: mapa tematyczna z wykorzystanie oprogramowania desktop GIS, strony internetowej.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie wykładów – egzamin pisemny w sesji. Próg zaliczeniowy: 51. Zajęcia projektowe: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach. Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest uzyskanie: 50% punktów + 1 punkt z prowadzonej przez studenta dokumentacji (dwie kontrole w trakcie semestru). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęcia oznacza niezaliczenie zajęć projektowych. Student nieobecny na zajęciach projektowych ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (e-mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń. Odrobienie zajęć nie usprawiedliwia nieobecności. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładu oraz zaliczenia projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Kwietniewski M., 2013. GIS w wodociągach i kanalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Olszewski R., Gotlib G., Iwaniak; 2008; GIS. Obszary zastosowań. Wydawnictwo Naukowe PWN Białousz S., 2004. System Baz Danych Przestrzennych dla Województwa Mazowieckiego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Iwańczak B., 2014. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Helion Białousz S., 2013. Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Kubik T., 2009. GIS. Rozwiązania sieciowe. Wydawnictwo Naukowe PWN Litwin L., Myrda G.,. 2005. Systemy Informacji Geograficznej - zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Helion Gaździcki J.; 1990. Systemy informacji przestrzennej, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw kartograficznych Tomilson R., 2008. Rozważania o GIS - Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menedżerów. ESRI Polska, Warszawa Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006. GIS. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN Bielecka E., 2005. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania.
Witryna www przedmiotu:
http://www.zftisip.gik.pw.edu.pl/
Uwagi:
Zajęcia projektowe prowadzone są w laboratoriach komputerowych wyposażonych w rzutnik multimedialny. Studenci korzystają na zajęciach projektowych z komputerów z zainstalowanym najnowszym oprogramowaniem ArcGIS i QuantumGIS.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SIOB634_W01
Rozumie podstawowe pojęcia SIP i specyfikę danych przestrzennych. Zna modele danych używane do reprezentowania danych przestrzennych w SIP.
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GK.SIOB634_W02
Zna dostępne w zasobach geodezyjnych mapy topograficzne i tematyczne. Umie omówić cechy i parametry dostępnych w Polsce baz danych topograficznych.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna). Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SIOB634_U01
Potrafi zdefiniować problem oraz korzystać ze źródeł literaturowych dotyczących rozwiązywania zadań w zakresie SIP.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna). Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SIOB634_K01
Ma umiejętność samokształcenia i korzystania z zasobów internetowych w zakresie SIP.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01