- Nazwa przedmiotu:
- Techniki laboratoryjne i badawcze
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Małgorzata Jakubowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe zagadnienia z zakresu metod pomiarowych właściwości fizycznych, znajomość podstawowych metod badawczych, podstawowa umiejętność projektowania mikro-układów.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Samodzielne prowadzenie pracy badawczej zgodnie ze współczesnymi wymaganiami od zdobycia finansów na badania poprzez budowę stanowiska, przeprowadzenie eksperymentu po umiejętność zaprezentowania i opublikowania wyników. Umiejętność formułowania problemu badawczego, zaproponowania metod pomiarowych oraz korzystania z informacji opublikowanych przez inne zespoły badawcze. Tematycznie przedmiot jest dostosowany do potrzeb specjalności.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Przygotowanie, zasady finansowania, przygotowanie wniosku na badania własne, Postawienie problemu, inwentyka, poszukiwania literatury, patentowanie.Budowa stanowiska, bhp, normy ISO 45 000 i 14000, przykłady budowania stanowiska badawczego, Przykłady technik i metod badawczych, zasady wyboru metod badawczych, Analiza czynnikowa, określanie liczebności próby, plany dwupoziomowe.
Dokumentowanie wyników, ocena ich wiarygodności, wyciąganie wniosków, Projekty celowe, procedura wdrożeniowa, karta wdrożenia, warunki techniczne,Omówienie przygotowanych wniosków o finansowanie badań,
Laboratorium: Przygotowanie planu eksperymentu dla pomiarów właściwości świetlnych diody LED wraz z przeprowadzeniem eksperymentu, Przygotowanie planu eksperymentu dla pomiarów właściwości akustycznych głośnika wraz z przeprowadzeniem eksperymentu, Przygotowanie planu eksperymentu dla pomiarów parametrów procesu lutowania wraz z przeprowadzeniem eksperymentu
Omówienie zasad prezentacji wyników i publikacji, Zapoznanie ze stanowiskami badawczymi w jednostce naukowej, Zapoznanie ze stanowiskami badawczymi w jednostce badawczo-rozwojowej
Zapoznanie ze stanowiskami w jednostce MSP, zaliczenie w formie prezentacji ustnej wyników oraz przygotowanie sprawozdania w formie publikacji.
- Metody oceny:
- Praca - przygotowanie wniosku o finansowanie projektu badawczego, Sprawozdanie z wykonanych badań w formie publikacji oraz prezentacja wyników w formie referatu.
- Egzamin:
- Literatura:
- www.nauka.gov.pl
Korzyński M., Metodyka eksperymentu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2006
R. Zieliński, Planowanie eksperymentu, PWN, 2001
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TLiB_W01
- Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod i narzędzi koniecznych do opracowania i przeprowadzenia eksperymentu badawczego
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W09, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TLiB_U01
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymenty badawcze
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania na podstawie przedstawionego planu badań i wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U18, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TLiB_K01
- Potrafi współpracować z zespołem badawczym podczas planowania i przeprowadzenia eksperymentu badawczego
Weryfikacja: Ocena przebiegu zajęć i uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05