Nazwa przedmiotu:
Metody badania i mierzenia pracy
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jacek Bałuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z2 - Zarządzanie produkcją
Kod przedmiotu:
5P1Z2
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h: 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 10h (przygotowanie do kolo-kwium) +8x4h (opracowanie poszczególnych projektów) + 12h (studia literaturowe)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 ECTS: 8x4h (opracowanie poszczególnych projektów) + 10h (przygotowanie do kolokwium) = 42h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie: charakterystyki pracy fizycznej oraz pracy umysło-wej, organizacji stanowisk pracy, podziału procesu produkcyjnego na operacje, zabiegi, czynności, ruchy robocze, ruchy elementarne. Znajo-mość struktury technicznej normy czasu, czasu jednostkowego tj, czasu przygotowawczo-zakończeniowego tpz
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu technik organizatorskich ba-dania i mierzenia pracy, - potrafił krytycznie analizować procesy pracy oraz prowadzić pomiary czasów trwania czynności i przerw - potrafił pracować w zespole.
Treści kształcenia:
1) Wprowadzenie: ogólna charakterystyka metodyki badania i mierze-nia pracy. Podział procesu pracy na elementy: operacje, zabiegi, czyn-ności, ruchy robocze, ruchy elementarne. Struktura technicznej normy czasu pracy. 2) Karty i wykresy przebiegu cz. 1: Symbole elementów procesu pracy, ogólna budowa kart i wykresów, struktura części na-główkowej i roboczej, sposób rejestrowania symboli geometrycznych. Karty Przebiegu Czynności (Activity Flow Chart). Karty Czynności Obu Rąk (Two Handed Process Chart). Karty Czynności Wielopodmiotowych ( Multiple Process Chart). Karty Ruchów Roboczych (THERBLIGÓW). 3) Karty i wykresy przebiegu cz. 2: Karty Przebiegu Materiału – liniowe. Karty Przebiegu Materiału – rubrykowe. Karty Obiegu Dokumentów. 4) Arkusz krytycznej oceny i analizy elementów procesu pracy: Ogólna charakterystyka metody. Elementy procesu krytycznie oceniane i analizowane. Typowy zestaw pytań oparty na zaleceniach Międzynarodowego Biura Pracy. Przykłady zastosowań. 5) Metoda obserwacji chronometrażowych. 6) Metoda fotografii dnia roboczego - cz. 1: Charakterystyka metody. Zasady prowadzenia pomiarów i rejestracji czasów trwania czynności i przerw. Przykłady formularzy do notowania wyników ciągłej obserwacji. 7) Metoda fotografii dnia roboczego - cz. 2: Badanie wybranego procesu pracy. 8) Metoda obserwacji migawkowych - cz.1: Charakterystyka metody. Przygotowanie obserwacji: określenie liczby obserwowanych obiektów, wyznaczenie niezbędnej liczby obserwacji, wyznaczanie tras obchodu, losowy wybór momentów obserwacji, opracowanie formularzy do zapisu wyników obserwacji. Obliczanie wyników. 9) Metoda obserwacji migawkowych - cz. 2: Badanie wybranego procesu pracy. 10) Zaliczenie.
Metody oceny:
Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowana jest poprawność wyko-nania ćwiczeń projektowych. Ocena sumatywna: oceniana jest poprawność merytoryczna rozwiązania projektowego, terminowość wykonania oraz redakcja raportu projekto-wego. Przeprowadzane jest kolokwium obejmujące: aparat pojęciowy, procedury postępowania oraz zadania obliczeniowe. Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z poszczególnych ćwiczeń jak i z kolokwium jest ≥3
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Cieślak O., Ciszak O., Suszyński M., Żurek J.: Dobór metod bada-nia czasu pracy w procesie montażu. Technologia i Automatyzacja montażu nr 2 i 3/2007. [2] Lisiński M. Martyniak Z. Potocki A.: Badanie pracy. PWE, Warszawa 1979. [3] Martyniak Z: Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1996. [4] Matczyński F., Smakuszewski J.: Organizacja pracy na stanowiskach roboczych. WNT, Warszawa 1988. [5] Mreła H.: Metody badania pracy. PWE, Warszawa 1979. [6] Strzelecki T.J: Organizacja pracy. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1993. [7] Strzelecki T.J., Wołk R.: Badanie metod i normowanie pracy. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1993. [8] Strzelecki T.J.: Organizacja i normowanie pracy; ćwiczenia. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1995. [9] Wołk R.: Opracowanie normatywów czasu w przemyśle. PWE, Warszawa 1989. [10] Wicki L.: Badanie czasu i metod pracy – chronometraż. ZPiU 2010.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 5P1Z2_W01
zna podstawową terminologię związaną z istotą procesów pracy
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje, raporty pro-jektowe, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06
Efekt 5P1Z2_W02
posiada uporządkowana wiedzę z zakresu technik organiza-torskich badania i mierzenia pracy
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje, raporty pro-jektowe, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06
Efekt 5P1Z2_W03
posiada szczegółową wiedzę z zakresu wybranych metod i technik: kart i wykresów przebiegu, krytycznej analizy procesów pracy oraz zasad prowadzenia pomiarów i rejestracji czasów trwania czynności i przerw
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje, raporty pro-jektowe, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 5P1Z2_U03
potrafi samodzielnie przeprowadzić krytyczną analizę stanu istniejącego w zakresie analizowanego procesu pracy oraz nakreślić warianty kierunków usprawnień i dokonać wyboru wariantu najkorzystniejszego
Weryfikacja: bieżące konsultacje, raporty projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
Efekt 5P1Z2_U02
posiada umiejętność praktycznego stosowania wybranych metod i technik: kart i wykresów przebiegu, oraz zasad prowadzenia pomiarów i rejestracji czasów trwania czyn-ności i przerw
Weryfikacja: bieżące konsultacje, raporty projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
Efekt 5P1Z2_U01
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z róż-nych źródeł z zakresu badania pracy w różnych typach przedsiębiorstw
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 5P1Z2_K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ro-zumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03, S1A_K04
Efekt 5P1Z2_K02
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane za-dania z zakresu badania i normowania praczy w przedsię-biorstwie
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03, S1A_K04
Efekt 5P1Z2_K03
rozumie ograniczenia: wynikające z aktualnego poziomu rozwoju procesów zarządzania produkcją, wynikające z możliwości rozwoju procesów produkcyjnych
Weryfikacja: dyskusje na ćwiczeniach, bieżące konsultacje
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z2
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03, S1A_K04