- Nazwa przedmiotu:
- Strategiczna analiza otoczenia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Irena Bielecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP 35
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 wykład; 8 przygotowanie do zajęć; 10 przygotowanie do zaliczenia; 7 przygotowanie do kolokwium; 10 konsultacje i dodatkowe terminy zaliczenia
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 wykład
0,4 konsultacje i dodatkowe terminy zaliczeń
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy dotyczącej przeprowadzania analizy strategicznej w pełnym zakresie: analizy makrootoczenia, otoczenia konkurencyjnego i potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Zapoznanie studentów z zestawem podstawowych i najbardziej użytecznych w procesie planowania i zarządzania strategicznego metod, które pozwalają na zbadanie, ocenę i przewidywanie przyszłych stanów wybranych obszarów przedsiębiorstwa i jego otoczenia z punktu widzenia możliwości przetrwania i rozwoju.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcie, geneza, i rozwój analizy strategicznej; 2. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej; 3. Makrootoczenie i jego składniki; 4. Analiza makrootoczenia i metody scenariuszowe; 5. Zakres i cele analizy otoczenie konkurencyjnego przedsiębiorstwa: analiza 5 sił M.E. Portera, metoda oceny punktowej atrakcyjności sektora, analiza grup strategicznych w sektorze, analiza gron.6. strategiczna analiza wnętrza przedsiębiorstwa: bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza łańcucha wartości, bilans strategiczny przedsiębiorstwa, cykl życia produktu i technologii 7. Metody określania pozycji strategicznej przedsiębiorstwa - analiza SWOT w ujęciu statycznym i dynamicznym
- Metody oceny:
- Zliczenie na podstawie dwóch kolokwiów w trakcie semestru. Podstawa do uzyskani oceny pozytywnej jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Romanowska, Planowanie strategii w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2009r.2. G. Gierszewska. M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa, 2009r. 3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE Warszawa, 2000r., 4. H.I. Ansoff, Zarządzanie strategiczne PWE Warszawa, 1985r. Strategor, Zarządzanie firma. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE Warszawa, 2001r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W18
- ma wiedzę z zakresu najbardziej znanych i najczęściej stosowanych w strategicznej analizie otoczenia takich metod jak: BCG, macierz Mc Kynseya, macierz ADL, macierz synergii sektorów
Weryfikacja: kolokwuim I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
- Efekt W19
- ma wiedzę dotycząca analizy makrootoczenia i jego składników oraz otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U15
- potrafi stosować analizę SWOT jako kompleksowa metodę do badania otoczenia organizacji i analizy jej wnętrza
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
- Efekt U17
- potrafi wszechstronnie analizować oraz krytycznie oceniać obszar społeczny, finansowy, produkcyjny i marketingowy podmiotu gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U08
- Efekt U22
- potrafi pozyskiwać, analizować oraz interpretować dane pochodzące z dokumentów strategicznych podmiotu gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt U24
- potrafi użyć metod portfelowych do postawienia diagnozy obecnej i przyszłej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywania przyszłego układu warunków jego funkcjonowania.
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U24
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K11
- potrafi rozwiązać problemy w sposób niestandardowy, wykorzystując nowatorskie podejście i niekonwencjonalne pomysły
Weryfikacja: dyskusja nad prezentowanymi przykładami/problemami
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04