Nazwa przedmiotu:
Strategie konkurencji MSP
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Renata Walczak
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
GP 39.1/2
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 h w tym: 30 h - wykłady, 10 h - przygotowanie do zajęć, 15 h - przygotowanie do kolokwiów, 10 h - przygotowanie pracy, 4 h - konsultacje, 6 h - zaliczenia poprawkowe.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 1,2 ECTS - wykłady II. 0,4 ECTS - konsultacje, zaliczenia poprawkowe
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania; zarządzanie przedsiębiorstwem i polityka ekonomiczna.
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami i czynnikami kształtującymi konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw oraz pokazanie wpływu globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw z sektora MŚP.
Treści kształcenia:
1. Istota i znaczenie małych i średnich firm w systemie polskiej gospodarki. Podstawowe determinanty rozwoju i cechy sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dynamika rozwoju i struktura przedsiębiorstw sektora MŚP 2. Konkurencyjność i strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Pojęcie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej. Źródła przewagi konkurencyjnej i jej instrumenty 3. Rodzaje strategii konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw: a) Strategie ze względu na typ przewagi konkurencyjnej b) Strategie ze względu na pozycję zajmowaną na rynku c) Strategie z punktu widzenia zachowań konkurujących przedsiębiorstw 4. Proces kształtowania strategii konkurencji 5. Wybrane typy strategii MŚP: a) Ofensywne strategie przedsiębiorstw b) Marketingowe strategie konkurencji MŚP i podstawowe jej elementy [rynek docelowy, produkt, cena, promocja, logistyka dystrybucji] 6. Determinanty wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał MŚP – zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw MŚP: a) Kapitał intelektualny [wiedza], Kapitał ludzki MŚP i jego wykorzystanie b) Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw c) Przewaga czasowa i elastyczność MŚP 7. Warunki efektywnego działania MŚP: a) warunki organizacyjne, integracja przedsiębiorstw MŚP b) warunki techniczne wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw [technika, technologia i innowacyjność] c) warunki ekonomiczne konkurencyjności MŚP [zasoby własne, fundusze unijne, anioły biznesu itd.] d) warunki społeczne i ekologiczne w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami e) system informacji i promocji MŚP 8. Proces globalizacji gospodarki a konkurencyjność MŚP. Strategie internacjonalizacji małych i średnich firm. Skutki integracji europejskiej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Metody oceny:
Warunkami zaliczenia przedmiotu są: 1. Testy opanowania materiału. 2. Testy będą uznawane za zaliczone pod warunkiem uzyskania, co najmniej 60% z możliwych do zdobycia punktów. Inne: OCENA % 3,0 60 3,5 70 4,0 80 4,5 90 5,0 95 3. Projekty indywidualne.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, pod red. M. Strużyckiego, PWE, Warszawa, 2004 2. Sobczyk G., Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw, UMCS, 2006 3. Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK, Toruń, 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Janiuk I., Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Difin, Warszawa, 2004 2. MSP, DIFIN, Warszawa- Łódź, 2006 3. Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, pod red. K. Safina, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2008 4. Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, SPG, Gdańsk, 2004 5. Dominiak P., Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W14
Ma wiedzę w zakresie procesów i czynników wpływających na konkurencyjność sektora MSP.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11
Efekt W15
Ma podstawową wiedzę na temat znaczenia współpracy z bankiem dla konkurencyjności przedsiębiorstwa
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06
Efekt W19
Ma wiedzę z zakresu znaczenia kapitału ludzkiego w konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstwach
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U06
Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą strategii konkurencji w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U23
Wykorzystując podstawową wiedzę na temat wpływu globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie sektora MSP, potrafi zastosować marketingowe strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw,
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K10
Potrafi podjąć decyzję dotyczącą prowadzenia własnego biznesu w oparciu o swoje cechy, wiedzę i umiejętności.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe, analiza studium przypadku
Powiązane efekty kierunkowe: K_K10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04