Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje drewniane I
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Gilewski, prof. dr hab. inż.; Arkadiusz Węglarz, dr inż.; Anna Al Sabouni-Zawadzka, mgr inż.;
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONDRE
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz.=2 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., praca własna 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz.=1 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 25 godz.=1 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., praca nad projektem 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy wytrzymałości materiałów – zasady pracy elementów konstrukcyjnych w podstawowych stanach naprężeń, elementy konstrukcyjne budowli i podstawy projektowania konstrukcji metodą stanów granicznych, kryteria analizy właściwości materiałów konstrukcyjnych, umiejętność sporządzania rysunkowej dokumentacji technicznej.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Znajomość cech strukturalnych drewna, zasad sortowania i podziału na klasy wytrzymałości w aspekcie właściwego wykorzystania w konstrukcjach oraz cech i możliwości wykorzystania materiałów drewnopochodnych. <br>Znajomość zasad pracy i kształtowania złączy: ciesielskich, klejonych oraz złączy na łączniki mechaniczne, określania nośności i podatności złączy oraz rozmieszczania łączników. <br>Umiejętność stosowania metody stanów granicznych w projektowaniu elementów jednolitych i złożonych oraz wykorzystania nabytych wiadomości w projektowaniu wiązarów prętowych i nowoczesnych budynków szkieletowych. <br>Znajomość zasad kształtowania przegród i szczegółów konstrukcyjnych ze względu na czynniki korozji biologicznej i zagrożenie pożarem.
Treści kształcenia:
<ol><li>Cechy strukturalne drewna, wpływ anizotropii na właściwości fizyczne materiału. <li>Drewno okrągłe i tarcica: asortyment wyrobów, wady wzrostu i obróbki, określanie podstawowych właściwości mechanicznych, zasady wizualnego i maszynowego sortowania drewna, klasy sortownicze i klasy wytrzymałości. <li>Rodzaje i właściwości materiałów drewnopochodnych. <li>Metoda stanów granicznych w projektowaniu konstrukcji drewnianych: projektowanie elementów jednolitych w podstawowych i złożonych stanach naprężeń. <li>Złącza ciesielskie, klejone, złącza na podatne łączniki mechaniczne: nośność, podatność i zasady kształtowania złączy. Projektowanie elementów złożonych. <li>Zasady projektowania prętowych konstrukcji drewnianych. <li>Nowoczesne budownictwo szkieletowe: systemy konstrukcyjne, rozwiązania konstrukcyjne przegród, obciążenia, warunki stanów granicznych. <li>Projektowanie konstrukcji z uwagi na czynniki korozji biologicznej i zagrożenie pożarem: przegrody i szczegóły konstrukcyjne.</ol>
Metody oceny:
Student wykonuje zestaw indywidualnych ćwiczeń projektowych dotyczących złączy i złożonych elementów konstrukcyjnych z drewna i materiałów drewnopochodnych. Ćwiczenia te są wykonywane w trakcie semestru, konsultowane i oceniane w czasie kolejnych terminów przejściowych. <br>Dodatkowym elementem oceny jest krótki pisemny sprawdzian znajomości zagadnień z zakresu ćwiczeń przeprowadzany w końcowej fazie semestru. <br>Wykłady są zaliczane w czasie terminów sesyjnych na podstawie wyników pisemnego zaliczenia wykładów.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Zestaw materiałów do ćwiczeń opracowany przez Zespół; <br> [2] Nożyński W.: Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna. Wydawnictwa Szkolne Pedagogiczne, Warszawa 2000; <br> [3] Mielczarek Z.: Budownictwo drewniane, Arkady 1994; <br> [4] Neuhaus H.: Budownictwo drewniane, Polskie Wydawnictwo Techniczne, Rzeszów 2004.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONDREW1
Zna zasady projektowana prostych konstrukcji drewnianych (belka, słup, kratownica)
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONDREU1
Potrafi zaprojektować proste konstrukcje drewniane, zna własności mechaniczne drewna
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U07, K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONDREK1
Potrafi znaleść odpowiednie dane w literaturze
Weryfikacja: zaliczenie, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07