Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe I
Koordynator przedmiotu:
Stanisław Wierzbicki, dr inż.; Jerzy Idzikowski, doc. dr inż
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONME1
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 25 godz., konsultacje i obrona projektu 5 godz., studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do egzaminu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 65 godz. = 2.5 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje i obrona projektu 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 62 godz. = 2.5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 25 godz., konsultacje i obrona projektu 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z przedmiotów: Materiały Budowlane, Budownictwo Ogólne, Wytrzymałość Materiałów
Limit liczby studentów:
240
Cel przedmiotu:
Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: <br> - doboru gatunków stali na konstrukcje budowlane i inżynierskie, <br> - zasad projektowania wg metody stanów granicznych połączeń śrubowych zakładkowych i spawanych, a także elementów stalowych rozciąganych, ściskanych i zginanych pełnościennych oraz złożonych, <br> - zasad sporządzania rysunków konstrukcyjnych ww. elementów.
Treści kształcenia:
<ol><li>Podręczniki i normy przedmiotowe. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w budownictwie stalowym. <li>Rodzaje i typy konstrukcji stalowych w budownictwie - ogólny podział, przykłady. Zastosowanie stali jako materiału konstrukcyjnego. <li>Metoda stanów granicznych w projektowaniu konstrukcji stalowych. <li>Połączenia w konstrukcjach stalowych, klasyfikacja połączeń spawanych i na łączniki mechaniczne. <li>Kształtowanie i projektowanie połączeń spawanych, wymagania konstrukcyjne. <li>Kategorie zakładkowych połączeń śrubowych, kształtowanie i projektowanie połączeń dociskowych i ciernych, wymagania konstrukcyjne. <li>Niestateczność miejscowa ścianek przekrojów pod wpływem ściskających naprężeń normalnych, system klasyfikacji ścianek i przekrojów. <li>Obliczanie nośności przekrojów w prostych stanach obciążenia (osiowe rozciąganie, osiowe ściskanie i czyste zginanie). <li>Klasyfikacja środników, nośność na ścinanie środników krępych. <li>Elementy osiowo rozciągane – kształtowanie przekrojów i projektowanie. Elementy osiowo ściskane – kształtowanie przekrojów i projektowanie ze względu na różne formy wyboczenia (giętne, skrętne i giętno-skrętne). <li>Słupy osiowo ściskane pełnościenne. Głowice słupów i podstawy słupów oraz sposoby zakotwienia w fundamencie. <li>Belki stalowe walcowane swobodnie podparte, nośność przekroju w warunkach zginania i ścinania. Zwichrzenie belek poprzecznie nieusztywnionych między podporami lub stężeniami dyskretnymi, konstrukcyjne zabiegi eliminujące wpływ zwichrzenia. <li>Blachownice stalowe - wytwarzane w sposób zautomatyzowany i projektowane indywidualnie. Zasady kształtowania przekroju blachownic. <li>Niestateczność miejscowa środników przekrojów pod wpływem naprężeń stycznych, nośność środników smukłych, niestateczność interakcyjna. <li>Niestateczność środników pod wpływem obciążenia skupionego, niestateczność pasa przy smukłym środniku. <li>Dobór żeber poprzecznych, żebra sztywne i podatne, wymagania konstrukcyjne. <li>Oparcia belek walcowanych, łożyska blachownic. <li>Rysunki konstrukcyjne elementów konstrukcji stalowych, zasady sporządzania. <li>Ćwiczenie projektowe semestralne. Projekt stropu o konstrukcji stalowej i słupa osiowo ściskanego.</ol>
Metody oceny:
Wykonanie projektu stropu i słupa osiowo ściskanego na łączną ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w semestrze w ramach ćwiczeń projektowych. Obrona wykonanego projektu.<br> Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej na ocenę co najmniej dostateczną. <br> Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego i egzaminu (ocena z egzaminu ma znaczenie przeważające).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000. <br> [2] Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010.<br> [3] Rykaluk K. – Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy”, DWE, Wrocław 2006.<br> [4] Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2.<br> [5] Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011.<br> [6] Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010.<br> [7] Goczek J., Supeł Ł., Gajdzicki M. – Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych. Wyd. PŁ, 2010.<br> [8] Bogucki W., Żyburtowicz M. – „Tablice do projektowania konstrukcji metalowych”, Arkady, W-wa.<br> [9] PN-EN 1993-1-1 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków”.<br> [10] PN-EN 1993-1-8 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8: Projektowanie węzłów”.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONME1W1
Zna podstawy wymiarowania i konstruowania prostych elementów konstrukcji stalowych - belki, słupy osiowo ściskane, elementy rozciągane. Zna podstawowe zasady obliczania połączeń spawanych i śrubowych zakładkowych.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu, zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05, K1_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08
Efekt KONME1W2
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych gatunków stali stosowanych na konstrukcje budowlane. Zna podstawy procesu produkcji stali. Potrafi dobrać materiał na proste elementy konstrukcji (belki, słupy osiowo ściskane).
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu, zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
Efekt KONME1W3
Zna normy dot. konstrukcji stalowych, w zakresie dotyczącym projektowania prostych elementów konstrukcji oraz typowych połączeń spawanych i śrubowych zakładkowych
Weryfikacja: Wykonanie projektu, wykorzystanie norm w części zadaniowej egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONME1U1
Potrafi zaprojektować proste elementy belkowe i słupy osiowo ściskane. Potrafi zaprojektować typowe połączenia spawane i śrubowe zakładkowe.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i obrona. Zdanie egzaminu w części zadaniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U05, K1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
Efekt KONME1U2
Potrafi dokonać podziału konstrukcji stalowych ze względu na typ ustroju, funkcję, itp.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, T1A_U13
Efekt KONME1U3
Potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne prostych elementów konstrukcji stalowych: belek, słupów osiowo ściskanych.
Weryfikacja: Wykonanie rysunków do projektu, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME1U4
Potrafi korzystać z norm dot. propjektowania konstrukcji stalowych w zakresie niezbędnym do wymiarowania prostych elementów konstrukcji i połączeń spawanych oraz śrubowych zakładkowych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu, obrona, wykorzystanie norm w zadaniowej części egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONME1K1
Studiuje materiały wykładowe i ewentualnie uzupełnia wiedzę informacjami z literatury
Weryfikacja: Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt KONME1K2
Wykonując ćwiczenie projektowe, poszukuje prawidłowych rozwiązań (dobrane przekroje, wyniki obliczeń)
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07