- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika teoretyczna
- Koordynator przedmiotu:
- Wacław Szcześniak, prof. zw. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- METEOR
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych – 60 godz. (2,5 ECTS), udział w ćwiczeniach projektowych – 15 godz. (0,5ECTS), rozwiązanie samodzielne zadań domowych i ich opracowanie - 30 godz. (1,0ECTS), przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań i znajomości potrzebnych elementów wiedzy) - 45 godzin (2,0ECTS), przygotowanie do egzaminu – 25 godz. (1,0ECTS). Łącznie 175 godz. (7ECTS).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady (30 godz.), ćwiczenia audytoryjne (30 godz), ćwiczenia projektowe w sali (15 godz.), konsultacje i egzamin (8 godzin) - 3,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Udział w ćwiczeniach audytoryjnych – 30 godz. (1,5ECTS), udział w ćwiczeniach projektowych – 15 godz. (0,5ECTS), rozwiązanie samodzielne zadań domowych i ich opracowanie - 30 godz. (1,0ECTS), przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań i znajomości potrzebnych elementów wiedzy) -45 godzin (2,0ECTS) - łącznie 120 godz. (5,0ECTS).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość matematyki i fizyki w zakresie programu szkoły średniej (wskazany egz. maturalny z matematyki na poziomie rozszerz.) oraz matematyki w zakresie przedmiotów analiza matematyczna i algebra z geometrią.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Znajomość opisu ruchu i równowagi obiektów materialnych przy założeniach Newtona klasycznej mechaniki ogólnej, w tym znajomość opisu równowagi podstawowych obiektów konstrukcyjnych, oraz umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów (zadań) kinematyki, statyki i dynamiki z tego zakresu.
- Treści kształcenia:
- Wstęp.
Przedmiot mechaniki teoretycznej. Cele, zakres, struktura i sposób ujęcia przedmiotu. Uwagi o historii i literaturze przedmiotu.
Kinematyka.
Pojęcie ruchu. Kinematyka punktu. Ruch obrotowy i postępowy bryły. Ruch płaski, chwilowy środek prędkości i przyspieszeń, centroidy. Ruch kulisty bryły. Ruch dowolnego układu sztywnego. Ruch układu dowolnego - więzy. Analiza ruchu punktu w dwóch układach odniesienia (ruch złożony).
Statyka.
Podstawy statyki – układy sił i ich redukcja. Wektor główny i wektor momentu głównego. Twierdzenia redukcyjne, skrętnik, oś centralna. Równowaga układu płaskiego i przestrzennego. Belki, belki ciągłe przegubowe, kratownice, ramy, ruszty, cięgna i liny oraz proste układy przestrzenne.
Dynamika.
1) Wektorowa dynamika Newtona. Pierwotne pojęcia dynamiki. Prawa Newtona, transformacja Galileusza. Pęd, kręt, energia kinetyczna i mechaniczna punktu i układu materialnego. Praca, moc, siły potencjalne i zachowawcze. Momenty statyczne i momenty bezwładności. Prawa zmienności pędu i krętu. Teoria zderzeń i rachunek impulsów. Metoda energetyczna. Metoda kinetostatyki. Tarcie, rodzaje tarcia i prawa tarcia.
2) Analityczna dynamika Lagrange’a. Zasada prac wirtualnych. Równania Lagrange’a. Zastosowanie zasady prac wirtualnych w statyce. Badanie położenia równowagi. Zastosowania równań Lagrange’a w kinetyce - drgania układu o jednym stopniu swobody.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń:
• 6 punktowanych sprawdzianów pisemnych jednogodzinnych, polegających na rozwiązaniu 1-2 zadań (2 sprawdziany z każdego z trzech podstawowych działów: kinematyki, statyki i dynamiki)
• 1 punktowana praca domowa ze statyki (analiza statyczna podstawowych układów konstrukcyjnych statycznie wyznaczalnych: belka ciągła, rama płaska, kratownica płaska)
Egzamin:
• egzamin pisemny - rozwiązanie zestawu 5 zadań; dopuszczone osoby z zaliczonymi ćwiczeniami, zwolnione osoby z zaliczeniem ćwiczeń na ocenę co najmniej 4,5
• egzamin ustny – sprawdzenie wiedzy teoretycznej i umiejętności jej stosowania w prostych zadaniach. Warunkiem dopuszczenia do części ustnej egzaminu jest zaliczenie egzaminu pisemnego.
Ocena łączna: średnia ważona - 4/7 oceny z ćwiczeń i 3/7 oceny z egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowy podręcznik:
• R. Nagórski, Zarys mechaniki teoretycznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1999
Podstawowe zbiory zadań:
• W. Szcześniak: Zbiór zadań z mechaniki teoretycznej. Kinematyka, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2011
• W. Szcześniak: Zbiór zadań z mechaniki teoretycznej. Statyka, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2010
• W. Szcześniak, R. Nagórski: Zbiór zadań z mechaniki teoretycznej. Dynamika, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2008
• W. Szcześniak: Dynamika analityczna i Mathematica, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2011
• W. Szcześniak: Dynamika teoretyczna w zadaniach dla dociekliwych, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2010
• W. Szcześniak: Dynamika teoretyczna dla zaawansowanych, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- http://zmtimnk.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt METEORW1
- Zna podstawowe pojęcia, założenia i twierdzenia (prawa, zasady) klasycznej mechaniki Galileusza-Newtona-Lagrange’a punku materialnego, sztywnej bryły materialnej i układu materialnego złożonego z tych elementów, w tym układu materialnego z więzami
Weryfikacja: Egzamin - pytania zadawane studentom w sposób losowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt METEORU1
- Potrafi rozwiązywać zadania z zakresu kinematyki, statyki oraz dynamiki punktu materialnego, bryły sztywnej oraz układu tych elementów, z wykorzystaniem twierdzeń, równań i metod dynamiki Newtona jak też elementów dynamiki Lagrange’a
Weryfikacja: 6 sprawdzianów z umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U25, K1_U28
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt METEORK1
- Potrafi przedstawić sformułowania i rozwiązania problemów w postaci raportu z samodzielnej pracy
Weryfikacja: Przedstawienie do oceny pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K06, K1_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K03, T1A_K07