Nazwa przedmiotu:
Jak dyskutować, i skutecznie przekonywać
Koordynator przedmiotu:
Dr Beata Witkowska-Maksimczuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biotechnologia
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętność komponowania wystąpień publicznych oraz argumentowania i dyskusji (w mowie i piśmie). Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z logiki
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zasad sztuki dyskusji i retoryki przydatnych w komunikacji społecznej. Wykład obejmuje elementy teorii argumentacji, sztuki przemawiania, dyskutowania i przekonywania.
Treści kształcenia:
przedmiot humanistyczno-ekonomiczno-społeczny – studenci w głosowaniu wybierają przedmiot z oferty dydaktycznej Wydziału Administracji i Nauk Społecznych PW 1. Dialektyka jako sztuka dyskusji. Rodzaje dyskusji. 2.Analiza pytań i podział pytań. Pytania dobrze i źle postawione. Pytania sugestywne i podchwytliwe. 3. Argumentacja. Podział argumentów. Argumenty sylogistyczne i statystyczne. 4. Argumenty opierające się na prawach klasycznego rachunku zdań. 5. Erystyka- argumentacja niemerytoryczna. Sofizmaty braku relewancji. 6. Erystyka - sofizmaty strukturalne. Ćwiczenia erystyczne. 7. Logiczne błędy wypowiedzi. Przyczyny nieporozumień językowych. 8. Psychologia przekonywania. Typy przeciwników dyskusyjnych. 9. Zasady wywierania wpływu wg Cialdiniego. 10. Definicja i funkcje retoryki. Inwencja retoryczna. 11.Kompozycja retoryczna-klasyczna i współczesna. 12. Elokucja i zasady dobrego wysławiania się. 13.Tropy i figury retoryczne. 14.Sztuka ripostowania .Jak rozwinąć poczucie humoru.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zadanej pracy zaliczeniowej Praca zaliczeniowa przygotowywana jest w oparciu o materiał wykładowy zastosowany do wyszukanych przez studenta przykładów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Beata Witkowska-Maksimczuk Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Wyd. Aspra JR , Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. Krzysztof Szymanek Sztuka argumentacji- słownik terminologiczny, PWN, Warszawa 2015 2. Robert B Cialdini . Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2013,
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe terminy retoryczne
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
Zna zasady racjonalnej dyskusji
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Zna najczęściej stosowane chwyty erystyczne
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W04
Zna zasady komponowania przemówień
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
Zna sposoby wywierania wpływu na ludzi
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umie stosować tropy i figury retoryczne
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje w praktyce argumentacyjnej i do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
Potrafi wychwytywać i obalać nierzeczowe argumenty w dyskusji
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U04
Umie przygotować się do wystąpienia publicznego
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma zdolność skutecznego komunikowania się i przekonywania
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: