- Nazwa przedmiotu:
- Jak dyskutować, i skutecznie przekonywać
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Beata Witkowska-Maksimczuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętność komponowania wystąpień publicznych oraz argumentowania i dyskusji (w mowie i piśmie).
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z logiki
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zasad sztuki dyskusji i retoryki przydatnych w komunikacji społecznej. Wykład obejmuje elementy teorii argumentacji, sztuki przemawiania, dyskutowania i przekonywania.
- Treści kształcenia:
- przedmiot humanistyczno-ekonomiczno-społeczny – studenci w głosowaniu wybierają przedmiot z oferty dydaktycznej Wydziału Administracji i Nauk Społecznych PW
1. Dialektyka jako sztuka dyskusji. Rodzaje dyskusji.
2.Analiza pytań i podział pytań. Pytania dobrze i źle postawione. Pytania sugestywne i podchwytliwe.
3. Argumentacja. Podział argumentów. Argumenty sylogistyczne i statystyczne.
4. Argumenty opierające się na prawach klasycznego rachunku zdań.
5. Erystyka- argumentacja niemerytoryczna. Sofizmaty braku relewancji.
6. Erystyka - sofizmaty strukturalne. Ćwiczenia erystyczne.
7. Logiczne błędy wypowiedzi. Przyczyny nieporozumień językowych.
8. Psychologia przekonywania. Typy przeciwników dyskusyjnych.
9. Zasady wywierania wpływu wg Cialdiniego.
10. Definicja i funkcje retoryki. Inwencja retoryczna.
11.Kompozycja retoryczna-klasyczna i współczesna.
12. Elokucja i zasady dobrego wysławiania się.
13.Tropy i figury retoryczne.
14.Sztuka ripostowania .Jak rozwinąć poczucie humoru.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zadanej pracy zaliczeniowej Praca zaliczeniowa przygotowywana jest w oparciu o materiał wykładowy zastosowany do wyszukanych przez studenta przykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Beata Witkowska-Maksimczuk Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Wyd. Aspra JR , Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
1. Krzysztof Szymanek Sztuka argumentacji- słownik terminologiczny, PWN, Warszawa 2015
2. Robert B Cialdini . Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2013,
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe terminy retoryczne
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- Zna zasady racjonalnej dyskusji
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W03
- Zna najczęściej stosowane chwyty erystyczne
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W04
- Zna zasady komponowania przemówień
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W05
- Zna sposoby wywierania wpływu na ludzi
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umie stosować tropy i figury retoryczne
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje w praktyce argumentacyjnej i do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- Potrafi wychwytywać i obalać nierzeczowe argumenty w dyskusji
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U04
- Umie przygotować się do wystąpienia publicznego
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma zdolność skutecznego komunikowania się i przekonywania
Weryfikacja: realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: