- Nazwa przedmiotu:
- Kaizen i metody rozwiązywania problemów produkcyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Justyna Smagowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Zarządzanie produkcją
- Kod przedmiotu:
- XP1Z2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 22h (studia literaturowe) + 8x4h (opracowanie projektów z poszczególnych zajęć ćwiczenio-wych)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h (ćwiczenia) + 8x4h (opracowanie projektów z poszczególnych zajęć laboratoryjnych) = 52h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie organizacji procesów produkcyjnych oraz zarzą-dzania produkcją. Umiejętność samodzielnego zdobycia wiedzy wy-korzystując różne źródła z zakresu zarządzania produkcją.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zastosowania koncepcji kaizen oraz metod rozwiązywania problemów produkcyjnych niezbędną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji,
- potrafił posługiwać się wybranymi metodami rozwiązywania proble-mów produkcyjnych oraz narzędziami stosowanymi w ramach koncepcji kaizen,
- potrafił zrozumieć potrzebę rozwiązywania problemów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektu finansowego i społecznego przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- 1) Wprowadzenie do ćwiczeń. Ogólna charakterystyka koncepcji Lean Manufacturing. 2) Zagadnienia ciągłego doskonalenia w koncepcjach zarządzania. Omówienie istoty koncepcji kaizen. 3) Kaizen zorientowa-ny na jednostkę i grupę. System składania i oceny wniosków. 4) Doku-mentowanie i prezentowanie rozwiązanych problemów. 5) Standary-zacja pracy jako narzędzie stabilizacji i utrwalenia zmiany. 6) Burza mózgów jako metoda rozwiązywania problemów produkcyjnych. 7) Wykres Ishikawy jako metoda rozwiązywania problemów produkcyj-nych. 8) „5xdlaczego ?” oraz 5W+1H jako metody rozwiązywania pro-blemów produkcyjnych. 9) Charakterystyka pozostałych metod rozwiązywania problemów produkcyjnych. 10) Zaliczenie.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie projek-tów z ćwiczeń na podstawie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-osobowych); po dokonaniu oceny przez koordynatora przedmiotu elementy raportu są omawiane ze studentami. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wnioski, wynik przeprowadzonej prezentacji uzyskanych rozwiązań oraz wynik ko-lokwium przeprowadzonego na koniec zajęć;
ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Góralski A.: Twórcze rozwiązywanie zadań. wyd. 2, Warszawa 1989. [2] Hamrol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością. Teoria i prak-tyka. Warszawa 2002. [3] Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykła-dami. Warszawa 2007. [4] Imai M.: Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Kraków 2005. [5] Imai M.: Gemba Kaizen. Zdrowo-rozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania. MT Biznes, War-szawa 2006. [6] Kosieradzka A. (red.): Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu. Kraków-Warszawa 2013. [7] Kosieradzka A.: Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie. C.H. Beck, Warszawa 2012. [8] Liker J.K.: Droga Toyoty. 14 zasad za-rządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata. Warszawa 2004, wyd. 1. [9] Łuczak J., Matuszak-Flejszman A.: Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy. Poznań 2007. [10] Proctor T.: Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk 2002. [11] Productivity Press Development Team: Kaizen na hali produkcyj-nej, Wrocław 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt XP1Z2_W02
- ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu zastosowania kon-cepcji kaizen w zarządzaniu produkcją
Weryfikacja: weryfikacja projektów z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z1
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W11
- Efekt XP1Z2_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu metod rozwiązy-wania problemów produkcyjnych
Weryfikacja: weryfikacja projektów z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z1
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt XP1Z2_U01
- potrafi posługiwać się wybranymi metodami rozwiązywa-nia problemów produkcyjnych
Weryfikacja: weryfikacja projektów z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt XP1Z2_K02
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: weryfikacja projektów z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03, S1A_K04
- Efekt XP1Z2_K01
- rozumie potrzebę rozwiązywania problemów produkcyj-nych z uwzględnieniem aspektu finansowego i społecznego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: weryfikacja projektów z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03, S1A_K04