Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZASTR
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 28h (wykład) + 14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 18h (3 prace projektowe x 6h) + 12h (przygotowanie do egzaminu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 ECTS: 28h (wykład) + 14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 45h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,3 ECTS: 14h (ćwiczenia) + 18h (3 prace projektowe x 6h) = 32h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład420h
  • Ćwiczenia210h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z mikroekonomii i podstaw zarządzania
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego i metod analizy strategicznej, oddziaływania otoczenia zewnętrznego na działalność przedsiębiorstwa, obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa i relacji między nimi, procesów globalizacji we współczesnej gospodarce i przedsiębiorstwie, - potrafił używać odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów i obszarów działalności przedsiębiorstwa, stosować analizy przypadków formułowania i wdrażania strategii organizacji firm polskich i zagranicznych, o zasięgu globalnym i w małych przedsiębiorstwach działających na lokalnych rynkach, poszukiwać i dokonywać wyboru metod zarządzania przedsiębiorstwem, adekwatnych dla danej firmy, - potrafił komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywać swoją wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji i potrafił współpracować w grupach projektowych, - wykazywał gotowość do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu problemów organizacji, - potrafił prezentować swoje zdanie dotyczące sposobu rozwiązania problemu.
Treści kształcenia:
Wykład: 1)Teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty, procesy globalizacji i regionalizacji oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji. 2) Otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. 3) Diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa. 4) Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. 5) Globalizacja i regionalizacja – szanse czy zagrożenia. 6) Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. 7) Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści, formy koncentracji przedsiębiorstw – grupy kapitałowe. 8) Przedsiębiorstwo partnerskie. 9) Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. 10) Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna. 11) Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna. Ćwiczenia: 1) Praca projektowa I – model konkurencyjności M.E. Portera. 2) Praca projektowa II – mapa grup strategicznych. 3) Praca projektowa III – analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa przy pomocy dwóch wybranych metod prezentowanych podczas wykładów.
Metody oceny:
Egzamin pisemny (testy, pytania otwarte - ocena efektów kształcenia uzyskanych w ramach wykładu) i ocena 3 prac zaliczeniowych wykonanych samodzielnie przez studentów w zespołach projektowych (ocena efektów kształcenia uzyskanych w ramach ćwiczeń).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa ( wyd. IV). PWE, Warszawa, 2014. Rozdziały 2, 3, 4, 5. [2] Gierszewska G., Olszewska B., Skonieczny J.: Zarządzanie strategiczne dla inżynierów, PWE, Warszawa 2013, Rozdziały 2, 3, 5, 6, 7.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZASTR_W01
ma wiedzę o metodach analizy otoczenia organizacji, metodach stosowanych przy formułowaniu i wdrażaniu strategii firmy
Weryfikacja: egzamin pisemny i ocena prac zaliczeniowych studentów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W09
Efekt ZASTR_W02
ma wiedzę o procesach globalizacji we współczesnej gospodarce i przedsiębiorstwie
Weryfikacja: egzamin pisemny i ocena prac zaliczeniowych studentów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01
Efekt ZASTR_W03
ma wiedzę o roli zarządzania strategicznego w procesach dostosowawczych do zmian
Weryfikacja: egzamin pisemny i ocena prac zaliczeniowych studentów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZASTR_U01
potrafi dokonać krytycznej oceny szans i zagrożeń w otoczeniu i słabych oraz słabych i mocnych stron i w tym kontekście zaproponować rozwiązania problemów
Weryfikacja: ocena projektu strategii opracowanej przez studentów dla konkretnej firmy
Powiązane efekty kierunkowe: k_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt ZASTR_U02
potrafi zastosować analizy przypadków formułowania i wdrażania strategii organizacji firm polskich i zagranicznych o zasięgu globalnym i w małych przedsiębiorstwach działających na lokalnych rynkach
Weryfikacja: ocena projektu strategii opracowanej przez studentów dla konkretnej firmy
Powiązane efekty kierunkowe: k_U15
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03
Efekt ZASTR_U03
potrafi dokonać oceny skuteczności strategii przedsiębiorstwa, poszukiwać i dokonywać wyboru metod zarządzania firmą adekwatnych dla danej organizacji
Weryfikacja: ocena projektu strategii opracowanej przez studentów dla konkretnej firmy
Powiązane efekty kierunkowe: k_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZASTR_K01
potrafi współpracować w grupach projektowych
Weryfikacja: ocena realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02
Efekt ZASTR_K02
jest przygotowany do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu problemów organizacji
Weryfikacja: ocena realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt ZASTR_K03
potrafi prezentować swoje zdanie dotyczącego sposobu rozwiązania problemu
Weryfikacja: ocena realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K07