- Nazwa przedmiotu:
- Geometria wykreślna II
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej Bieliński, Dr
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń 15 godz.; wykonanie dwóch prac projektowych 10 godz.; korzystanie z literatury 5 godz.; zaliczanie przedmiotu 5 godz.
Razem 50 godz.=2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia projektowe 15 godz.; zaliczanie prac projektowych 5 godz.; zaliczanie przedmiotu 5 godz.
Razem 25 godz.=1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia projektowe 15 godz.,wykonanie dwóch prac projektowych 10 godz.;
Razem 25 godz.=1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt225h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Opanowanie przynajmniej w stopniu dostatecznym materiału z Geometrii wykreślnej 1, w szczególności zasad rzutowania prostokątnego, w tym podstawowych konstrukcji i metod stosowanych w rzutach Monge’a. Wymaga tego tematyka przewidziana w programie Geometrii wykreślnej 2 – druga część rzutów Monge’a, rzut cechowany oraz aksonometria prostokątna.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- W dalszym ciągu kształtowanie i rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Umiejętność klasyfikowania przekrojów stożka i walca. Przedstawianie w trzech rzutach bryły obrotowej (kuli, stożka i walca) z częścią wyciętą płaszczyznami. Wykonanie na podstawie rzutów prostokątnych rozwinięcia pobocznicy stożka i walca. Umiejętność dokonanie wyboru i zastosowania odpowiedniej metody do wyznaczenia linii przenikania powierzchni obrotowych. Wykorzystanie rozpadu linii przenikania powierzchni stopnia drugiego w praktyce inżynierskiej, np. do budowy sklepień, połączeń przewodów. Wykonanie z powierzchni prostokreślnej przekrycia dachowego rozpiętego nad planem prostokątnym lub kołowym. Opanowanie zasad i podstawowych konstrukcji rzutu cechowanego. Praktyczne wykorzystanie tego odwzorowania do prac w terenie. Umiejętność zastosowania poznanych konstrukcji geometrycznych m.in. do budowy skarp nasypów i wykopów. Wykonanie projektu drogi lub placu w danym terenie. Poznanie zasad aksonometrii prostokątnej i wykorzystania ich przede wszystkim do kreślenia aksonometrii kuli.
- Treści kształcenia:
- Powierzchnie obrotowe w rzutach Monge’a. Przebicia i przekroje tych powierzchni. Klasyfikacja przekrojów stożka. Trzy rzuty powierzchni obrotowej z częścią wyciętą płaszczyznami rzutującymi. Rozwinięcia pobocznicy stożka i walca, w tym linie geodezyjne na tych powierzchniach. Przenikanie powierzchni i metody wyznaczania linii przenikania tych powierzchni: metoda płaszczyzn, metoda kul współśrodkowych oraz metoda wynikająca z rozpadu linii przenikana powierzchni drugiego stopnia. Zastosowanie rozpadu linii przenikania do konstruowania sklepień i połączeń przewodów walcowych. Powierzchnie prostokreślne, ich budowa i wykorzystywanie do tworzenia przekryć dachowych. Rzut cechowany. Odwzorowanie punktu, prostej i płaszczyzny. Nachylenie i moduł prostej i płaszczyzny. Konstrukcje wyznaczania elementów wspólnych oraz konstrukcje miarowe. Wykorzystanie tego odwzorowania w praktyce inżynierskie. Krzywe i powierzchnie stokowe. Przykłady prac w terenie, budowa skarp nasypów i wykopów. Aksonometria prostokątna i jej własności. Aksonometria prostokątna kuli z wyciętym jednym oktantem.
- Metody oceny:
- Ocenianie ciągłe – zadania sprawdzające przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu (10%). Wykonanie i zaliczenie czterech prac projektowych (20%). Trzy 45-minutowe pisemne prace kontrolne ( dwie na ćwiczeniach, jedna w czasie wykładu) – (70%).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bieliński A.: Geometria wykreślna Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2005 [2] Bieliński A. i współautorzy: Ćwiczenia z geometrii wykreślnej Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002 [3] Grochowski B.: Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną PWN, Warszawa 1995 [4] Przewłocki S.: Geometria wykreślna w budownictwie Arkady Warszawa 1997
- Witryna www przedmiotu:
- www.sc.is.pw.edu.pl/geometria
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GEWYK2W1
- Ma wiedzę o powierzchniach obrotowych i ich zastosowaniach.
Weryfikacja: Sprawdziany i arkusze.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
- Efekt GEWYK2W2
- Zna zasady i własności rzutu cechowanego.
Weryfikacja: Sprawdziany i arkusze.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GEWYK2U1
- Umie przedstawić zrealizować przekroje oraz przenikania powierzchni obrotowych.
Weryfikacja: Wykonanie i zaliczenie arkuszy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt GEWYK2U2
- Umie wykorzystać rzut cechowany w praktyce inżynierskiej m. in. w pracach ziemnych do budowy skarp nasypów i wykopów.
Weryfikacja: Wykonanie i zaliczenie arkusza.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt GEWYK2U3
- Umie posługiwać się w stopniu podstawowym wybranym oprogramowaniem komputerowym i potrafi wykorzystać te narzędzia do rozwiązywania zadań z wybranych działów geometrii wykreślnej.
Weryfikacja: Wykonanie dwóch zestawów zadań przy użyciu wybranego oprogramowania kreślącego typu CAD.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GEWYK2K1
- Przestrzega ustalonych terminów wykonania prac projektowych oraz punkualności na zajęciach.
Weryfikacja: Sprawdzanie listy obecności, a niedotrzymywanie ustalonych terminów powoduje obniżenie końcowej oceny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07
- Efekt GEWYK2K2
- Umie pracować samodzielnie i w zespole.
Weryfikacja: Zaliczanie arkuszy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03