Nazwa przedmiotu:
Rozwój obszarów wiejskich II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Bielska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NIK609
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 27 godzin, w tym: a) udział w wykładach - 8 godzin b) udział w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 3 godziny 2. Praca własna studenta – 73 godziny, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 14 godzin b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 23 godziny c) realizacja zadań projektowych - 18 godzin d) przygotowanie do zaliczenia - 18 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 27, w tym: a) udział w wykładach - 8 godzin b) udział w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 3 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS - 74 godziny, w tym: a) udział w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin b) przygotowanie do zajęć projektowych - 14 godzin c) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 23 godziny d) realizacja zadań projektowych - 18 godzin e) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 3 godziny
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczone przedmioty: Podstawy gleboznawstwa, Ochrona środowiska, Rozwój obszarów wiejskich (sem. 5), Kataster nieruchomości.
Limit liczby studentów:
Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze specyfiką procesu scalenia i wymiany gruntów (aspekty prawne i techniczne), będącego elementem kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich. Uzyskanie wiedzy dotyczącej struktury przestrzennej gospodarstw rolnych w Polsce oraz problemów z tym związanych. Umiejętność zastosowania zapisów ustawy o scaleniu i wymianie gruntów dotyczących wydzielania gruntów zamiennych w praktyce na obszarze testowym.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Charakterystyka powierzchniowa i przestrzenna obszarów wiejskich w Polsce. Podstawowe pojęcia i ich charakterystyka dotycząca obszarów wiejskich: struktura agrarna, struktura władania i użytkowania gruntów, gospodarstwo rolne. Cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość. Podstawy prawne scalania i wymiany gruntów. Procedury prawne i techniczne scalania gruntów. Szacunek porównawczy gruntów scalanych. Etapy projektowania w pracach scaleniowych. Efekty prac scaleniowych. ĆWICZENIA PROJEKTOWE: wykorzystując oprogramowanie ArcGiS, dla obszaru testowego: 1. wykonanie studiów: użytkowania, glebowego, władania; 2. przeprowadzenie szacunku porównawczego gruntów; 3. opracowanie koncepcji projektu wymiany gruntów.
Metody oceny:
Forma zaliczenia wykładów - sprawdzian w formie testu otwartego. Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 55% punktów. Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać ze sprawdzianu to 30. Oceny są wystawiane zgodnie z przyjętą skalą: 29-30 - 5,0 26-28,5 - 4,5 23-25,5 - 4,0 20-22,5 - 3,5 17-19,5 - 3,0 0-16,5 - 2,0 Do zaliczenia ćwiczeń proj. wymagane jest poprawne wykonanie wszystkich bieżących zadań, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji i obrony koncepcji projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen z wykładu i ćwiczeń proj. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0) 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74) 4,0 – cztery (3,76-4,25) 3,5 - trzy i pół (3,26-3,75) 3,0 - trzy (3,0-3,25)
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003 r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.). 2. Bielska, Kupidura, 2013: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s. 3. Akińcza, 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. 4. Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN. 5. Kuźnicki, Białousz, Skłodowski, 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa. 6. Sobolewska-Mikulska, Pułecka, 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NIK609_W1
zna procedury prawne zawarte w obowiązującej ustawie o scaleniu i wymianie gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt GP.NIK609_W2
zna procedury techniczne związane z procesami scalenia i wymiany gruntów, zna różnice występujące między tymi procesami
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt GP.NIK609_W3
zna rolę administracji rządowej i samorządowej w procesach scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt GP.NIK609_W4
ma wiedzę na temat struktury gospodarstw rolnych w Polsce, rozumie problemy z tego wynikające
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.NIK609_W5
ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań przyrodniczych mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.NIK609_W6
ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania materiałów kartograficznych dla potrzeb opracowania projektów scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NIK609_U1
potrafi określić cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość w danej lokalizacji
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U14
Efekt GP.NIK609_U2
potrafi wykonać szacunek porównawczy gruntów według kryteriów uwzględnionych w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów dla obszaru testowego
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów wykonanego dla obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U14
Efekt GP.NIK609_U3
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem procesu scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.NIK609_U4
potrafi pracować indywidualnie; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego projektu; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: zaliczenie kolejnych etapów pracy oraz obrona projektu w wyznaczonym terminie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt GP.NIK609_U5
potrafi opracować dokumentację dotyczącą wykonania uproszczonego projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt GP.NIK609_U6
potrafi prawidłowo ocenić warunki glebowe, użytkowanie gruntów oraz stan władania gruntami, na tej podstawie potrafi zaproponować zmiany mające pozytywny wpływ na rozwój badanego obszaru
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NIK609_K1
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się wynikającą między innymi z ciągłych przemian społecznych i gospodarczych, zna możliwości dokształcania się
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt GP.NIK609_K2
ma świadomość ważności i rozumie przyrodnicze i socjologiczne aspekty i skutki scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02