- Nazwa przedmiotu:
- Plastyczność w geotechnice
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr inż. hab. Artur Zbiciak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- PLwGEO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: Udział w wykładach i ćwiczeniach 30 godz, studiowanie zalecanej literatury 4 godz, samodzielne wykonanie zadań praktycznych 5 godz, przygotowanie do zaliczenia 11 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz = 1 ECTS udział w wykładach i ćwiczeniach.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS; 15 godz pracy na ćwiczeniach, samodzielne wykonanie zadań praktycznych 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zrealizowane przedmioty: algebra i analiza matematyczna, mechanika teoretyczna, wytrzymałość materiałów, mechanika konstrukcji, mechanika gruntów i fundamentowanie, teoria sprężystości i plastyczności, metoda elementów skończonych.
- Limit liczby studentów:
- 30 os/grupę
- Cel przedmiotu:
- Znajomość hipotez wytrzymałościowych stosowanych w mechanice gruntów i skał. Umiejętność świadomego wykorzystania oprogramowania MES w zakresie niesprężystej pracy podłoża gruntowego i konstrukcji geotechnicznych.
- Treści kształcenia:
- Notacja macierzowa i tensorowa. Klasyczne hipotezy wytrzymałościowe materiałów izotropowych: Coulomba-Treski i Hubera-Misesa-Hencky’ego. Hipotezy wytężeniowe materiałów geotechnicznych: Coulomba-Mohra i Druckera-Pragera. Teoria plastycznego płynięcia. Modele wzmocnienia izotropowego i kinematycznego. Modyfikowany i uogólniony model gruntu Cam-Clay. Identyfikacja doświadczalna parametrów modeli konstytutywnych. Badania laboratoryjne w aparacie trójosiowym (z drenażem i bez drenażu). Zastosowanie MES w wybranych zagadnieniach mechaniki gruntów: stateczność nasypów drogowych, nośność graniczna fundamentów, symulacje numeryczne zachowania się podłoża gruntowego przy obciążeniach dynamicznych.
- Metody oceny:
- Egzamin.<br>
Wykonanie zespołowej pracy projektowej z wykorzystaniem programu Abaqus, ANSYS lub Plaxis.<br>
Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Davis R.O., Selvadurai A.P.S.: Plasticity and Geomechanics, Cambridge Univ. Press 2002;<br>
[2] Khan A.S., Huang S.: Continuum Theory of Plasticity. J.Wiley&Sons, 1995;<br>
[3] Kisiel I. [red.]: Mechanika skał i gruntów. Mechanika techniczna t. 7, PWN, Warszawa 1982;<br>
[4] Olszak W., Perzyna P., Sawczuk A. [red.]: Teoria plastyczności. PWN, Warszawa 1965;<br>
[5] Wiłun Z.: Zarys geotechniki. Wyd. 8, WKŁ, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PLwGEOW1
- Ma wiedzę na temat modelowania nawierzchni.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PLwGEOU1
- Wybór właściwego modelu do sytuaji projektowej.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PLwGEOK1
- Ma świadomość do kontynuacji edukacji w
temacie.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04