Nazwa przedmiotu:
Ustrój samorządu terytorialnego
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Robert Suwaj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_UST
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.). Obciążenie studenta [h]: Udział w wykładach 15h Udział w ćwiczeniach 30h Praca własna: przygotowanie do zajęć 60h czytanie wskazanej literatury 30h przygotowanie do zaliczenia 15h przygotowanie do sprawdzianów 2x10h 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 200 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Prawo konstytucyjne
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie modelu ustrojowego samorządu terytorialnego w Polsce z wyraźnym zaakcentowaniem Konstytucyjnej regulacji samorządu terytorialnego oraz jego umiejscowienia w strukturze administracji publicznej. Założeniem jest również prezentacja bardziej szczegółowych rozwiązań ustrojowo-organizacyjnych pozwalających na syntetyczne ujęcie struktury organizacyjnej, organów jednostek samorządu i zasad ich funkcjonowania. Wykład ten ma na celu wskazanie na niejednolitość regulacji ustawowych obejmujących poszczególne poziomy samorządu terytorialnego w Polsce. Efektem kształcenia będzie uzyskanie przez studentów wiedzy w zakresie organizacji i funkcjonowania organów samorządu terytorialnego. Wykłady dotyczą najważniejszych problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne (system pojęć) oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów. Ćwiczenia/seminaria rozwijają i kształtują umiejętności oraz ugruntowują i pogłębiają problematykę niektórych zagadnień z wykładów oraz będą sprawdzianem samodzielnego przygotowania i opracowania niektórych zagadnień (tematów) Będą także okazją do dyskusji między słuchaczami a prowadzącym.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin: 1. Pojęcie i miejsce samorządu terytorialnego w systemie ustrojowym państwa. Podstawy prawne ustroju samorządu terytorialnego 2h 2. Formy demokracji bezpośredniej w działalności samorządu terytorialnego 2h 3. Ogólna charakterystyka zadań jednostek samorządu terytorialnego (pojęcie, klasyfikacja, formy wykonywania) 2h 4. Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego (tworzenie, zadania, ustrój, mienie). Status prawny jednostek pomocniczych gminy (tworzenie, zadania, ustrój) 2h 5. Struktura organizacyjna i zasady funkcjonowania powiatu (tworzenie, zadania, ustrój, mienie). Miasto na prawach powiatu 2h 6. Województwo jako jednostka samorządu terytorialnego (tworzenie, zadania, ustrój, mienie) 2h 7. Nadzór i kontrola nad jednostkami samorządu terytorialnego 2h 8. Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego (krajowe: związek, porozumienie, stowarzyszenie; międzynarodowe zrzeszenia jednostek samorządu terytorialnego). Problemy organizacji i funkcjonowania wielkich miast 1h Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin: 1. Pojęcie samorządu terytorialnego. Historia instytucji samorządu terytorialnego 2h 2. Reforma administracji publicznej z 1990 i 1998 roku. Podstawy samodzielności samorządu terytorialnego 2h 3. Podstawowe źródła prawa samorządowego. Struktura samorządu terytorialnego (województwa samorządowe, powiaty, gminy - szczególny status Warszawy i miast na prawach powiatów) 2h 4. Formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego 2h 5. Samorząd terytorialny a państwo 2h 6. Nadzór i kontrola nad działalnością samorządową (organy nadzoru, postępowanie w sprawach nadzoru, środki nadzoru, kontrola RIO i NIK, sądowa kontrola działalności samorządu). 2h 7. Regulacje statutowe 2h 8. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego 2h 9. Pojęcie władzy w gminie, powiecie i województwie samorządowym (referendum i działalność uchwałodawcza organów stanowiących) 2h 10. Konstrukcja mandatu radnego 2h 11. Struktura wewnętrzna organów stanowiących: przewodniczący, komisje, kluby 2h 12. Organizacja i przebieg sesji. Prawomocność uchwał 2h 13. Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego. Właściwość organu stanowiącego i wykonawczego 2h 14. Bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów. Procedura wyłaniania składu osobowego zarządu powiatu i województwa. Dopuszczalność zmian w składzie osobowym kolegialnych i jednoosobowych organów wykonawczych. 2h 15. Pozycja przewodniczącego zarządu powiatu i województwa. Pozycja jednoosobowego organu wykonawczego gminy 2h
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach i ćwiczeniach, uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu i ćwiczeń. Wykład kończy się egzaminem podsumowującym w formie testu wielokrotnego wyboru, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Ocena końcowa z ćwiczeń jest określona na podstawie efektów aktywności studenta w dyskusjach i efektów rozwiązania problemów i kazusów oraz testu zaliczeniowego. W przypadku nieobecności studiujący zobowiązani są do rozliczenia się z treści merytorycznych w godzinach konsultacji. Na ocenę końcowa składa się 40% ocena ćwiczeń i 60% wynik egzaminu. Ocena za przedmiot: Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Po ukierunkowaniu pojmuje i orientuje się w treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu. 3.5 Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu. 4.0 Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu. 4.5 Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu. 5.0 W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie i z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny, oraz zaplanowane działania. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Zimmermann J., Prawo administracyjne. wyd. IV, Warszawa, 2014 Literatura uzupełniająca: J. Korczak, P. Lisowski, A. Ostapski, Ustrój samorządu terytorialnego. Materiał do ćwiczeń, Kolonia Limited 2011
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma wiedzę w zakresie ustroju, zadań, zasad organizacji, a także konstruowania i funkcjonowania samorządu terytorialnego
Weryfikacja: Zaliczenie i test zaliczeniowy ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Identyfikuje i rozumie najważniejsze problemy z zakresu prawa samorządu terytorialnego oraz zasad techniki prawodawczej
Weryfikacja: Zaliczenie i test zaliczeniowy ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08
Efekt W_03
Posiada wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania struktury administracji publicznej i ich wpływu na realizację zadań publicznych
Weryfikacja: Zaliczenie i test zaliczeniowy ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_04
Ma wiedzę o prawnych podstawach funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, zna właściwie konfrontuje rozbieżne poglądy przedstawicieli doktryny i judykatury oraz systematyzuje i ocenia stosowane w tym zakresie argumenty
Weryfikacja: Zaliczenie i test zaliczeniowy ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_05
Potrafi rozwiązywać określone problemy prawne i organizacyjne z zakresu prawa samorządu terytorialnego
Weryfikacja: Zaliczenie i test zaliczeniowy ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi prawidłowo zidentyfikować i prawidłowo posługiwać się źródłami prawa ustrojowego
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i kazusów oraz prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń przedmiotowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie ustroju samorządu terytorialnego do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i kazusów oraz prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń przedmiotowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_03
Potrafi prognozować i rozwiązywać zadania dotyczące funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i ich organów
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i kazusów oraz prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń przedmiotowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_04
Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą ustroju administracji publicznej i prawa administracyjnego do rozwiązywania konkretnych problemów i formułowania projektów odpowiednich rozstrzygnięć
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i kazusów oraz prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń przedmiotowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Umie wykorzystać wiedzę z zakresu prawa administracyjnego do funkcjonowania w zespole na różnych szczeblach administracji publicznej zarówno w zakresie wykonawstwa jak i kierownictwa
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i kazusów oraz prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń przedmiotowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_02
Uwzględniając aspekty prawnoadministracyjne umie uczestniczyć w przygotowaniu i realizacji projektów społecznych na różnych szczeblach jednostek samorządu terytorialnego
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i kazusów oraz prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń przedmiotowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06