- Nazwa przedmiotu:
- Prawo konstytucyjne
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Gołębiewska Anna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_PK
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125 godzin - 20 wykłady, 15 ćwiczenia, 90 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]:
Udział w wykładach 20
Udział w ćwiczeniach 15
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 40
czytanie wskazanej literatury 40
napisanie referatu / eseju 10
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do analizy przepisów prawnych zawartych w Konstytucji RP, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja.
Przedmiotami wprowadzającymi są: prawoznawstwo oraz logika prawnicza.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami i instytucjami prawa konstytucyjnego, kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z prawa konstytucyjnego w praktyce stosowania prawa, w korelacji z innymi dyscyplinami prawa oraz przy analizie zjawisk politycznych. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe pojęcia oraz instytucje prawne. Celem dydaktycznym jest osiągnięcie określonych umiejętności praktycznych poprzez dokonywanie wykładni przepisów prawnych w zakresie prawa konstytucyjnego umożliwiających ich poprawne zastosowanie w praktyce.
Wykłady dotyczą teoretycznego przedstawienia najważniejszych problemów i kwestii pojęciowych.
Ćwiczenia rozwijają i kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz ugruntowują i pogłębiają problematykę niektórych zagadnień z wykładów oraz będą sprawdzianem samodzielnego przygotowania i opracowania niektórych zagadnień (tematów). Są także okazją do dyskusji między słuchaczami a prowadzącym.
- Treści kształcenia:
- Wykłady
1. Ustrojowe aspekty członkostwa Polski w unii europejskiej. - 1 godz.
2. Konstytucyjne wolności prawa człowieka i obywatela: zasady ogólne, podział wolności i praw, ustawowe odzwierciedlenie wybranych wolności i praw.- 2 godz.
3. Zasady konstytucyjne określające ustrój w RP. Środki ochrony wolności i praw.- 1 godz.
4. Referendum i prawo wyborcze.1 godz.
5.Systemy rządów.- 1 godz.
6. Sejm i Senat w Polsce.- 2 godz.
7. Prezydent RP. - 2 godz.
8. Rada Ministrów.- 1 godz.
9. Władza sądownicza: Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne.- 2 godz.
10. Władza sądownicza: Trybunał Konstytucyjny oraz Trybunał Stanu.- 2 godz.
11. Samorząd terytorialny.- 1 godz.
12. Narodowy Bank Polski.- 1 godz.
13. Organy kontroli i ochrony prawa: NIK, KRRiTV, Rzecznik Praw Obywatelskich, Prokuratura.- 2 godz.
14. Stany nadzwyczajne w państwie. - 1 godz.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się pisemnym egzaminem, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Każde pytanie egzaminacyjne (razem 50) oceniane jest punktowo od 0 do 1 punktu. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników egzaminu oraz kolokwium egzaminacyjnego na ćwiczeniach.
Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach i pozytywna ocena z ćwiczeń Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie.
3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie.
4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie.
4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach.
5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Liber, Warszawa 2012.
P. Sarnecki (red.), Prawo konstytucyjne RP, C. H. Beck, Warszawa 2011.
B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, C. H. Beck, Warszawa 2012.
A. Gołębiowska, Gwarancje wolności sumienia i religii w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., PK 54 (2011), s. 76 – 91.
A. Gołębiowska, Istota samorządu terytorialnego w świetle postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., [w:] Administracja publiczna – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne, (red.) A. Gołębiowska, Powszechne Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2015, s. 15 – 32.
A. Gołębiowska, Refleksje nad konstytucyjną zasadą dobra wspólnego w kontekście myślenia religijnego i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, [w:] Świat i Słowo nr 1 (24), Bielsko – Biała 2015, s. 189 – 200.
A. Gołębiowska, Geneza oraz konstytucyjno – prawne aspekty samorządu powiatowego i jego koncepcje prawno – organizacyjne, [w:] Rzeczpospolita w koncepcjach transformacji ustrojowej 1989 r. (red.) A. Gołębiowska, Powszechne Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2015, s. 59 – 80.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podstawową wiedzę na temat pojęcia i instytucji prawa konstytucyjnego.
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_02
- Ma wiedzę na temat zakresu przedmiotowego regulacji konstytucyjnej i zagadnień ochrony wolności praw człowieka i obywatela.
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08
- Efekt W_03
- Wymienia i rozróżnia mechanizmy funkcjonowania podstawowych systemów rządów, w tym RP
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_04
- Zna podstawowe teorie , koncepcje oraz system i wzajemne relacje organów konstytucyjnych w Polsce.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie praktycznie posługiwać się aktami prawnymi i definiować podstawowe problemy ustrojowo – prawne i polityczne
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Potrafi wykorzystać i definiować poznane przepisy z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_03
- Posiada podstawowe umiejętności dotyczące interpretowania i oceniania regulacji konstytucyjnych z regulacjami aktów podkonstytucyjnych poprzez zdolności w zakresie stosowania i współstosowania Konstytucji RP.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt U_04
- Potrafi dokonać charakterystyki aktów prawnych z zakresu prawa konstytucyjnego i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej i naukowej.
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_K02
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia istotnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_K03
- Ma świadomość aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i politycznym.
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_K04
- Ma świadomość użyteczności zachowywania reguł w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Dyskusja
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05