- Nazwa przedmiotu:
- TECHNIKI INFORMACYJNE
- Koordynator przedmiotu:
- dr arch. Krzysztof Koszewski, arch. Paweł Przybyłowicz, arch. Robert Rzadkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium450h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia przekazu przekazu w warsztacie architekta oraz z podstawowymi uwarunkowaniami jego odbioru. Wykształcenie umiejętności łączenia różnorodnych dostępnych technik, w tym technik cyfrowych, do komunikowania w zakresie przekazu idei. Nauka jasnego i zwięzłego formułowania i odczytywania komunikatu graficznego zarówno na poziomie abstrakcyjnym, jak i z zastosowaniem kodów specyficznych dla języka opisu i prezentacji w architekturze.
- Treści kształcenia:
- Przedmiot stanowi bazę do zdobycia praktycznej umiejętności prezentacji własnych idei projektowych, jak i odczytania komunikatow graficznych specyficznych dla architektury.
Wykłady zawierają kompendium podstawowej wiedzy w zakresie tworzenia i interpretacji przekazu graficznego, zarówno na poziomie semantycznym, jak i syntaktycznym oraz pragmatycznym. Stanowią one podstawę teoretyczną, sytuującą przekaz w warsztacie architekta w szerszym kontekście percepcji i interpretacji komunikatow graficznych, zarówno w aspekcie kulturowym, jak i psychofizjologicznym oraz warsztatowym. W rakcie wykładow przekazywana jest w jednym miejscu, w sposób usystematyzowany, wiedza pozwalająca sprawnie i świadomie wykorzystywać poznawane narzędzia komunikacji z naciskiem na łączenie dostępnych (klasycznych i nowoczesnych) środków i technik przekazu.
Część laboratoryjna przedmiotu koncentruje się wokół wykształcenia umiejętności samodzielnego przygotowania komunikatu, począwszy od przełożenia abstrakcyjnej sfery znaczeniowej na wizualny lub przestrzenny konkret przy zachowaniu odpowiedniej dyscypliny myślowej, po zastosowanie prostych kodów wizualnych właściwych dla języka architektury. Studenci zapoznawani są także z możliwościami dostępnych narzędzi cyfrowych.
- Metody oceny:
- Ocena krótkich (5-minutowych) zadań-szkiców przygotowywanych na początku wykładu i omawianych na następnym wykładzie
Pisemny sprawdzian zaliczeniowy na ostatnim wykładzie
Ocena prac wykonywanych sukcesywnie po każdych zajęciach laboratoryjnych
Końcowa prezentacja prac na forum grupy studenckiej
Wzajemna anonimowa ocena prac przez studentów (przy wsparciu platformy e-learningowej), wspomagana wyznaczonymi kryteriami oraz oceną przez prowadzącego zajęcia laboratoryjne.
Pisemny sprawdzian zaliczeniowy na ostatnim wykładzie
Końcowa prezentacja prac na forum grupy studenckiej
Wzajemna anonimowa ocena prac przez studentów (przy wsparciu platformy e-learningowej), wspomagana wyznaczonymi kryteriami oraz oceną przez prowadzącego zajęcia laboratoryjne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura
1. Mieczysław Wallis "Sztuki i znaki - pisma semiotyczne" Warszawa 1983
2. John Gage "Kolor i znaczenie" Universitas 2010
3. Rudolf Arnheim "Sztuka i precepcja wzrokowa" Warszawa 1978
4. Rudolf Arnheim "Myślenie wzrokowe" Gdańsk 2011
5. Jacek Krenz "Ideogramy architektury - między znakiem a znaczeniem" Pelplin 2010
6. Adrian Frutiger "Człowiek i jego znaki" Warszawa 2005
7. Jacek Mrowczyk "Niewielki słownik typograficzny" Gdańsk 2008
8. Hans Peter WIllberg, Friedrich Forssman "Pierwsza pomoc w typografii" Gdańsk 2008
9. Wasyl Kandinsky "Punkt i linia a płaszczyzna" Warszawa 1986
10. Jan Młodkowski "Aktywność wizualna człowieka" Warszawa 1998
11. Margaret Livingstone "Vision and art - the biology of seeing" New York 2002
12. Will Jones "Architects' sketchbooks" London 2011
13. Edward Robbins "Why architects draw" Boston 1994
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- --
Efekty uczenia się