Nazwa przedmiotu:
Inteligentne systemy transportowe
Koordynator przedmiotu:
Piotr Olszewski, prof. nzw. dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
SPECIK
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 14 godz., projekt 10 godz., 26 godz. praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 24 godz. = 1 ECTS: wykłady 14 godz., projekt 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 10 godz. = 0,5 ECTS: projekt.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład210h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień wchodzących w zakres wykładów z przedmiotu „Inżynieria ruchu 1” oraz umiejętności uzyskane w ramach ćwiczeń projektowych z tego przedmiotu. Dotyczy to zwłaszcza metod sterowania ruchem oraz oceny warunków ruchu. Umiejętność korzystania z zaawansowanych programów komputerowych.
Limit liczby studentów:
1 grupa 15-30 osobowa
Cel przedmiotu:
Poznanie zaawansowanych metod i środków dynamicznego zarządzania ruchem z wykorzystaniem najnowszych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych. Opanowanie umiejętności przeprowadzania analizy efektywności projektowanych rozwiązań.
Treści kształcenia:
Wykład:<ol><li> Inteligentne Systemy Transportowe: definicje, klasyfikacja, cele i korzyści z ITS. Obszary funkcjonalne ITS: Zarządzanie ruchem, Zarządzanie transportem publicznym, Elektroniczny pobór opłat, Usługi informacyjne dla podróżnych, Transport towarów i zarządzanie flotą, Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe, Zaawansowane systemy wspomagania kierowców pojazdów, Wsparcie w egzekwowaniu prawa, Zarządzanie danymi i telekomunikacja. Przykłady zastosowań - przegląd, systematyka i charakterystyka. Zarządzanie ruchem na autostradach: monitorowanie ruchu, wykrywanie zdarzeń, znaki VMS, sterowanie prędkością, dozowanie wjazdu. Zaawansowane systemy zarządzania ruchem w miastach: obszarowe sterowanie ruchem, zarządzanie transportem publicznym, uprzywilejowanie w sygnalizacji świetlnej, informowanie kierowców. Elektroniczny Pobór Opłat na drogach szybkiego ruchu, pobór opłat w miastach. Standaryzacja techniczna – architektura systemów ITS, normalizacja w obszarze ITS, dyrektywy UE dotyczące ITS. Kierunki rozwoju ITS. Ćwiczenia projektowe:<br> - Projekt koordynacji sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem priorytetów w ruchu dla tramwajów. - Projekt systemu informowania kierowców o aktualnych czasach przejazdu.
Metody oceny:
· Zaliczenie ćwiczeń projektowych.<br> · Kolokwium zaliczeniowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKŁ Warszawa 2008.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SPECIKW1
Zna rozwiązania ITS, w tym zaawansowane metody i środki dynamicznego zarządzania ruchem z wykorzystaniem najnowszych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_IK, K2_W15_IK, K2_W21_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SPECIKU1
Posiada umiejętności przeprowadzania analizy efektywności projektowanych rozwiązań ITS przy pomocy zaawansowanych programów komputerowych.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01, K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18