Nazwa przedmiotu:
Modelowanie matematyczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Grzegorz Świątek, prof. dr hab. Jan Mielniczuk, dr Konstanty Junosza-Szaniawski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-MA000-LSP-0361
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h c) konsultacje – 5 h 2. praca własna studenta – 40 h; w tym a) przygotowanie do laboratoriów i kolokwiów – 20 h b) zapoznanie się z literaturą – 5 h c) przygotowanie projektu – 15 h Razem 105 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h 3. konsultacje – 5 h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do laboratoriów i kolokwiów – 20 h 3. przygotowanie projektu – 15 h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Rachunek prawdopodobieństwa, podstawy statystyki matematycznej, Matematyka dyskretna, optymalizacja liniowa, Programowanie obiektowe.
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie wybranego solvera programowania liniowego. 2. Standardowe modele optymalizacji liniowej i całkowitoliczbowej (zagadnienie dystrybucji, planowania produkcji) 3. Modelowanie zależności stochastycznej. 4. Przykłady modeli dynamicznych, chaos i atraktory.
Metody oceny:
Dla zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie każdego z trzech modułów przedmiotu oraz uzyskanie co najmniej 75 punktów łącznie. Każdy moduł oceniany jest w skali 0-50 punktów, do zaliczenia modułu potrzeba więcej niż 20 punktów. Punkty otrzymuje się za wyniki kolokwiów/ projektu, kartkówek i aktywności na laboratoriach.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. 1. G. Świątek: Dynamika modeli matematycznych (materiały pomocnicze), link ze strony wykładowcy lub strony Wydz. MiNI 2. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT 2001 3. H. Paul Williams, Model Building in Mathematical Programming, Wiley
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MM_W01
Zna metody analizy, algebry i probabilistyki służące do modelowania zjawisk z różnych dziedzin nauki.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_W22
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W02, X1A_W09
Efekt MM_W02
Zna klasyczne modele programowania liniowego i całkowitoliczbowego.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_W22
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W02, X1A_W09
Efekt MM_W03
Ma znajomość metod modelowania zależności dla odpowiedzi ilościowej i jakościowej
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_W21
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MM_U01
Potrafi używać pakietów numerycznych do rozwiązywania układów równań liniowych, rozwiązywania równań nieliniowych, przybliżonego całkowania, interpolacji, wyznaczania rozkładu macierzy na czynniki, obliczania wskaźników uwarunkowania macierzy.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_U14, ML_U21
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03, X1A_U04, X1A_U02
Efekt MM_U02
Umie opisać proste zagadnienia jako model programowania liniowego całkowitoliczbowego i rozwiązać go przy pomocy solvera.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_U21
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U02
Efekt MM_U03
Umie dopasować model liniowy i logistyczny i zweryfikować adekwatność dopasowania
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_U20
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MM_K01
Rozumie potrzebę modelowania zjawisk empirycznych i wagę poprawnej interpretacji wyników
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe: ML_KS06
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K06