- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie matematyczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grzegorz Świątek, prof. dr hab. Jan Mielniczuk, dr Konstanty Junosza-Szaniawski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0361
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym
a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na laboratoriach – 30 h
c) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 40 h; w tym
a) przygotowanie do laboratoriów i kolokwiów – 20 h
b) zapoznanie się z literaturą – 5 h
c) przygotowanie projektu – 15 h
Razem 105 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 30 h
3. konsultacje – 5 h
Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie do laboratoriów i kolokwiów – 20 h
3. przygotowanie projektu – 15 h
Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Rachunek prawdopodobieństwa, podstawy statystyki matematycznej, Matematyka dyskretna, optymalizacja liniowa, Programowanie obiektowe.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie wybranego solvera programowania liniowego.
2. Standardowe modele optymalizacji liniowej i całkowitoliczbowej (zagadnienie dystrybucji, planowania produkcji)
3. Modelowanie zależności stochastycznej.
4. Przykłady modeli dynamicznych, chaos i atraktory.
- Metody oceny:
- Dla zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie każdego z trzech modułów przedmiotu oraz uzyskanie co najmniej 75 punktów łącznie. Każdy moduł oceniany jest w skali 0-50 punktów, do zaliczenia modułu potrzeba więcej niż 20 punktów. Punkty otrzymuje się za wyniki kolokwiów/ projektu, kartkówek i aktywności na laboratoriach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. 1. G. Świątek: Dynamika modeli matematycznych (materiały pomocnicze), link ze strony wykładowcy lub strony Wydz. MiNI
2. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT 2001
3. H. Paul Williams, Model Building in Mathematical Programming, Wiley
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MM_W01
- Zna metody analizy, algebry i probabilistyki służące do modelowania zjawisk z różnych dziedzin nauki.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W22
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W09
- Efekt MM_W02
- Zna klasyczne modele programowania liniowego i całkowitoliczbowego.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W22
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W09
- Efekt MM_W03
- Ma znajomość metod modelowania zależności dla odpowiedzi ilościowej i jakościowej
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W21
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MM_U01
- Potrafi używać pakietów numerycznych do rozwiązywania układów równań liniowych, rozwiązywania równań nieliniowych, przybliżonego całkowania, interpolacji, wyznaczania rozkładu macierzy na czynniki, obliczania wskaźników uwarunkowania macierzy.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U14, ML_U21
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03, X1A_U04, X1A_U02
- Efekt MM_U02
- Umie opisać proste zagadnienia jako model programowania liniowego całkowitoliczbowego i rozwiązać go przy pomocy solvera.
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U21
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U02
- Efekt MM_U03
- Umie dopasować model liniowy i logistyczny i zweryfikować adekwatność dopasowania
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, kartkówki, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U20
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MM_K01
- Rozumie potrzebę modelowania zjawisk empirycznych i wagę poprawnej interpretacji wyników
Weryfikacja: Kolokwia/projekt, zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS06
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K06