Nazwa przedmiotu:
Chemia Środowiska
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jeremi Naumczyk, prof. P.W.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
przedmioty obowiązkowe
Kod przedmiotu:
.
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
18
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
.Znajomość chemii ogólnej na poziomie obowiązującym na studiach I stopnia. Znajomość podstaw chemii środowiska na poziomie obowiązującym na studiach I stopnia
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Dostarczenie studentom niezbędnego zasobu wiedzy dotyczącej instrumentalnych metod badania środowiska. Rozszerzenie wiedzy z chemii środowiska, w szczególności zanieczyszczeń antropogenicznych, priorytetowych i trwałych zanieczyszczeń organicznych.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści): Chromatografia gazowa, spektrometria ASA i elektrody jonoselektywne - podstawy teoretyczne metod i ich zastosowanie w analizie środowiska Metale, ropopocghodne węglowodory, BTEX, WWA, chlorowane węglowodory, , pestycydy, PCB, dioksyny - źródła obecności w środowisku, zachowanie w środowisku, szkodliwość, występujące stężenia. Program ćwiczeń laboratoryjnych Bloki tematyczne (treści): Oznaczanie metali w osadach ściekowych - po mineralizacji próbki Oznaczanie WWA w glebie metodą chromatografii gazowej - po ekstrakcji i oczyszczeniu ekstraktu Oznaczanie fluorków w wodzie za pomocą elektrody jonoselektywnej Oznaczanie ChZT metodą zminiaturyzowaną Badanie procesu korozji metali Kolokwium zaliczeniowe
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Zdanie egzaminu końcowego, pisemnego. Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych: Wykonanie wszystkich ćwiczeń praktycznych. Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie dwóch kolokwiów z części teoretycznej, tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Zieliński S. Skażenia chemiczne w środowisku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000 Dojlido J. Chemia wód powierzchniowych, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1995 Alloway B.J. Ayers D.C. Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999 Dojlido J., Zerbe J., Instrumentalne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1997
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt Zaliczenie ćwiczeń praktycznych, lboratoryjnych
Wiedza dotycząca metod analizy antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt
Umiejętność oceny wyników analizy antropogenicznych zanieczyszczeń srodowiska
Weryfikacja: Dyskusja wyników, kollokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt
Umiejętność współpracy w grupie. Pogłębienie wrażliwości na społeczne aspekty zanieczyszczenia środowiska
Weryfikacja: Dyskusja ze studentami
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
mmm
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Umiejętność oceny czystości środowiska na podstawie stężeń antropogenicznych, priorytetowych i trwałych substancji. Umiejętność doboru metody analizy zanieczyszczeń j.w. i interpretacji wyników analizy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Wzrost wrażliwości na wpływ emisji antropogenicznych szkodliwych zanieczyszczeń na stan środowiska naturalnego i zdrowie ludzi.
Weryfikacja: Bezpośrednia rozmowa ze studentami i wynik egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: