Nazwa przedmiotu:
Sterowanie procesów ciągłych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Kurek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
SPC
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka, Podstawy Automatyki.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Umiejętność projektowania ciągłych i dyskretnych układów regulacji procesami ciągłymi ze sprzężeniem od wyjścia lub stanu układu.
Treści kształcenia:
Układy z czasem ciągłym, Układy z czasem dyskretnym. Algorytmy regulacji. Struktury układu regulacji.
Metody oceny:
Wykład - egzamin. Ćwiczenia – na podstawie kolokwiów.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Ogata K., Metody przestrzeni stanów w teorii sterowania, WNT, 1974. 2. Ackerman J., Regulacja impulsowa, WNT, 1976. 3. Douglas J. M., Dynamika i sterowanie procesów. Analiza układów dynamicznych, WNT, 1976. 4. Douglas J. M., Dynamika i sterowanie procesów. Synteza układów sterowania, WNT, 1976. 5. Tatjewski P., Sterowanie zaawansowane obiektów przemysłowych, Struktury i algorytmy, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, 2002.
Witryna www przedmiotu:
.
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SPC_W01
Projektowanie prostego układu regulacji z czasem dyskretnym
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SPC_U01
Analiza stabilności układu liniowego z czasem dyskretnym
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U16, K_U17, K_U23, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Efekt SPC_U02
Projektowanie układu regulacji w przestrzeni stanu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U16, K_U17, K_U23, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Efekt SPC_U03
Projektowanie obserwatora stanu układu
Weryfikacja: Kolokium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U16, K_U17, K_U23, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PSM_K01
Rozumie, że specjalista musi posiadać konkretną wiedzę
Weryfikacja: Omawianie wyników studiów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01