Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Orechwo
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_PRZ
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 17h, w tym: - obecność na ćwiczeniach: 15h - konsultacje: 2h 2. Praca własna studenta: 8h, w tym: - czytanie literatury, analiza danych statystycznych, aktów prawnych: 2h - przygotowanie się do prezentacji: 2h - przygotowanie się do zaliczenia: 4h Łączny nakład pracy studenta wynosi: 25h, co odpowiada 1 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 pkt ECTS, co odpowiada 17h kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
jw.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawowa wiedza z ekonomii
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z teorią i praktyką zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw w Polsce z uwzględnieniem planowania działalności gospodarczej; zwrócenie uwagi na rolę przedsiębiorstw w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju oraz na aktualne wymogi oraz problemy związane z podejmowaniem działalności gospodarczej w Polsce.
Treści kształcenia:
Istota przedsiębiorczości; pomysł na biznes, rola sektora MSP w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. Procedury formalno-prawne związane z podejmowaniem działalności gospodarczej. Wybrane zagadnienia dot. biznesplanu – konkurencja, planowanie, strategia. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty finansowe. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty operacyjno-finansowe. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty operacyjne. Sprawdzian.
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć na podstawie zaliczenia pisemnego o zróżnicowanych pytaniach (otwarte i/lub testowe) oraz opracowanie i wygłoszenie przed grupą referatu z zakresu tematyki treści programowych. Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność oraz aktywny udział w zajęciach, jak i pozytywna ocena ze sprawdzianu i referatu. Ogłaszanie wyników w formie elektronicznej (wysłanie maila lub umieszczenie ocen w e-dziekanacie) .
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa - wybrane rozdziały z: J. Pasieczny, Biznesplan, PWE, Warszawa 2007. M. Mulak, Business Plan, M&A Marketing Communications Inc. i Wydawnictwo Książki Pomóż Sam Sobie, b.m. 1999. D. Waters, Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, WN PWN 2001; R.Johnston i in., Zarządzanie działalnością operacyjną. Analiza przypadków, WN PWN 2002 J. Tuczko, Zrozumieć finanse firmy, Difin, Warszawa 2005. Ph.Kotler i in., Marketing europejski, PWE 2002 lub B. Glinka, S. Gudkova: Przedsiębiorczość, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. M. Romanowska: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie; PWE, Warszawa 2009.
Witryna www przedmiotu:
https://ects.coi.pw.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01, W_02, W_03
Student ma wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach oraz otaczającym je świecie, a także zna źródła ich finansowania. Ma wiedze na temat czynników i procesów decydujących o konkurencyjności przedsiębiorstw. Zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu nauk społecznych i wie do jakich celów służą.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci dyskutują na temat wybranych elementów podejmowania działalności gospodarczej, kosztu pozyskania kapitału, czy biznesplanu. Napisanie i wygłoszenie referatu oraz sprawdzian pisemny weryfikują indywidualną wiedzę studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01, U_02, U_03, U_04
Umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych, ekonomicznych i prawnych. Umie znajdować źródła danych, korzystać z nich oraz interpretować dane.
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy oraz uczą się znajdować i analizować potrzebne dane. Sprawdzian pisemny weryfikuje, czy student nabył potrzebne umiejętności.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01, K_02, K_03
Student wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością - jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych oraz innych. Student ćwiczy kompetencje komunikowania się oraz zdolności przekonywania. Student rozumie na czym polegają przedsięwzięcia wspierające biznes.
Weryfikacja: Kompetencje nabywane są w trakcie zajęć, podczas dyskusji, jak i konsultacji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03