- Nazwa przedmiotu:
- Zasady ustroju politycznego państwa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Anna Gołębiowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_ZUPP
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]:
Udział w wykładach 30h
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 50h
czytanie wskazanej literatury 45h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 5 punktów
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do analizy zjawisk i problemów społecznych oraz zagadnień administracyjnych i wartości demokratycznych w perspektywie ustroju politycznego państwa. które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja.
Przedmiotami wprowadzającymi są: prawo administracyjne, socjologia życia politycznego i publicznego.
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest zapoznanie z podstawowymi politycznymi zasadami ustrojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia aksjologii i treści ogólnych idei i zasad ustroju państwa demokratycznego oraz kształtowanie umiejętności właściwej ich interpretacji i zastosowania w odniesieniu do instytucji państwa. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe zasady ustroju politycznego państwa demokratycznego i wartości demokratycznych. Celem dydaktycznym jest osiągnięcie określonych umiejętności praktycznych poprzez analizowanie systemu źródeł prawa o randze konstytucji oraz rozumienia reguł ustrojowych kształtujących relacje między państwem a jednostką w aspekcie wewnątrzporównawczym.
- Treści kształcenia:
- 1. Kształtowanie się ideologii polityczno – prawnych w czasach nowożytnych. - 1 h
2. Klasyfikacja współczesnych ideologii i doktryn polityczno – prawnych.- 1 h
3. Konstytucja jako wyznacznik ustroju państwa.- 1 h
4. Katalog konstytucyjnych zasad ustroju politycznego RP. Klasyfikacja zasad ustrojowych.- 1 h
5. Podstawowe zasady i prawa we współczesnej demokracji liberalnej. - 1 h
6. Podstawowe prawa człowieka i ich prawne gwarancje.- 1 h
7. Zasada poszanowania praw i wolności jednostki. Zasady przewodnie konstytucyjnego statusu człowieka i obywatela: godność, wolność, równość i sprawiedliwość.- 2h
8. Zasada społeczeństwa obywatelskiego i instrumenty jego realizacji.- 1 h
9. Zasada autonomii i wzajemnej niezależności oraz współdziałania w stosunkach wzajemnych miedzy państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. - 1 h
10. Zasada państwa jednolitego. Zasada pomocniczości. - 1 h
11. Zasada decentralizacji – polski model samorządu terytorialnego.- 1 h
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczenia oraz aktywna postawa w czasie wykładów. Egzamin testowy, ocenia wiedzę studenta wyniesioną z wykładów i z lektur. Każde pytanie testowe oceniane jest w skali 0 – 0,5 – 1,0.
Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie znajomości ich toku i podanej literatury.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: ocena ze znajomości materii wykładów i lektur (70%) oraz aktywność i obecność na zajęciach (30%).
Ocena za przedmiot:
Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% łącznej liczby punktów z egzaminu oraz wykazywał się obecnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% łącznej liczby punktów z kolokwium oraz wykazywał się obecnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% łącznej liczby punktów z kolokwium oraz wykazywał się obecnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 75% łącznej liczby punktów z kolokwium, wykazywał aktywność na zajęciach i wykazywał obecność na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 80% łącznej liczby punktów z kolokwium, wykazywał aktywność i wiedzę na zajęciach, wykazał się aktywnością na wykładach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2014.
2. L. Garlicki, Polskie prawa konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2014.
3. J. Kuciński, W. Wołupiuk, Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012.
4. D. Dudek (red.) Zasady ustroju III Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Gołębiowska, Konstytucyjno - prawne aspekty kompetencji samorządu terytorialnego w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, w: Zrównoważony rozwój gospodarczy jednostek samorządu terytorialnego, E. Sobczak (red.). Warszawa 2015, 7 – 21.
2. A. Gołębiowska, Geneza oraz konstytucyjno – prawne aspekty samorządu terytorialnego i jego koncepcje prawno – organizacyjne, w: Rzeczpospolita w koncepcjach transformacji ustrojowej z 1989 r., (red.) A. Gołębiowska, Warszawa 2015, s. 59 – 80.
3. A. Gołębiowska, Istota samorządu terytorialnego w świetle postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., w: Administracja publiczna – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne, (red.) A. Gołębiowska, Warszawa 2015 , s. 15 – 32.
4. A. Gołębiowska, Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego w prawie międzynarodowym oraz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w: Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, (red.) M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczak, Poznań 2015, s. 667 – 683.
5. A. Gołębiowska, Geneza i formy współdziałania podmiotów samorządowych z podmiotami wyznaniowymi, w: Współpraca organizacji pozarządowych z samorządem terytorialnym, (red.), A. Gołębiowska, Warszawa 2015, s. 27 – 40.
6. A. Gołębiowska, Refleksje nad konstytucyjną zasadą dobra wspólnego w kontekście myślenia religijnego i orzecznictwa trybunału Konstytucyjnego, w: Świat i Słowo 1 (24), Akademia Techniczno – Humanistyczna, Bielsko – Biała 2015, s. 189 – 200.
7. A. Gołębiowska, Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego w prawie międzynarodowym oraz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w: Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa (red.) M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczak, Poznań 2015, s. 667 – 681
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna kryteria klasyfikacji ustrojów politycznych i potrafi klasyfikować ustroje polityczne
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Zna płaszczyzny, typy analizy ustroju demokratycznego i potrafi je stosować
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
- Efekt W_03
- Poznaje instytucje i procedury ważne dla ustroju demokratycznego wraz z ich zakotwiczeniem w prawie
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_04
- Umie odnosić (łączyć) zasady ustroju politycznego państwa demokratycznego do zasad ustroju administracji publicznej w tym państwie
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Rozróżnia podstawowe podziały ustrojowo-polityczne we współczesnym świecie
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_02
- Na tle istniejących podziałów ustrojowo-politycznych potrafi wskazać specyficzne cechy ustroju demokratycznego
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_03
- Rozróżnia różne typy podejść/ ujęć do ustroju demokratycznego (proceduralne, substancjalne, partycypacyjne)
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_04
- Charakteryzuje instytucje i procedury państwa demokratycznego
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi identyfikować kontekst polityczny funkcjonowania administracji publicznej
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_02
- Potrafi uwzględniać w pracy administracji publicznej publiczne prawa podmiotowe obywateli-petentów i wynikające z nich obowiązki administracji
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05