Nazwa przedmiotu:
Zasady ustroju politycznego państwa
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Anna Gołębiowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_ZUPP
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]: Udział w wykładach 30h Praca własna: przygotowanie do zajęć 50h czytanie wskazanej literatury 45h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
5 punktów
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do analizy zjawisk i problemów społecznych oraz zagadnień administracyjnych i wartości demokratycznych w perspektywie ustroju politycznego państwa. które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja. Przedmiotami wprowadzającymi są: prawo administracyjne, socjologia życia politycznego i publicznego.
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest zapoznanie z podstawowymi politycznymi zasadami ustrojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia aksjologii i treści ogólnych idei i zasad ustroju państwa demokratycznego oraz kształtowanie umiejętności właściwej ich interpretacji i zastosowania w odniesieniu do instytucji państwa. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe zasady ustroju politycznego państwa demokratycznego i wartości demokratycznych. Celem dydaktycznym jest osiągnięcie określonych umiejętności praktycznych poprzez analizowanie systemu źródeł prawa o randze konstytucji oraz rozumienia reguł ustrojowych kształtujących relacje między państwem a jednostką w aspekcie wewnątrzporównawczym.
Treści kształcenia:
1. Kształtowanie się ideologii polityczno – prawnych w czasach nowożytnych. - 1 h 2. Klasyfikacja współczesnych ideologii i doktryn polityczno – prawnych.- 1 h 3. Konstytucja jako wyznacznik ustroju państwa.- 1 h 4. Katalog konstytucyjnych zasad ustroju politycznego RP. Klasyfikacja zasad ustrojowych.- 1 h 5. Podstawowe zasady i prawa we współczesnej demokracji liberalnej. - 1 h 6. Podstawowe prawa człowieka i ich prawne gwarancje.- 1 h 7. Zasada poszanowania praw i wolności jednostki. Zasady przewodnie konstytucyjnego statusu człowieka i obywatela: godność, wolność, równość i sprawiedliwość.- 2h 8. Zasada społeczeństwa obywatelskiego i instrumenty jego realizacji.- 1 h 9. Zasada autonomii i wzajemnej niezależności oraz współdziałania w stosunkach wzajemnych miedzy państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. - 1 h 10. Zasada państwa jednolitego. Zasada pomocniczości. - 1 h 11. Zasada decentralizacji – polski model samorządu terytorialnego.- 1 h
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczenia oraz aktywna postawa w czasie wykładów. Egzamin testowy, ocenia wiedzę studenta wyniesioną z wykładów i z lektur. Każde pytanie testowe oceniane jest w skali 0 – 0,5 – 1,0. Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie znajomości ich toku i podanej literatury. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: ocena ze znajomości materii wykładów i lektur (70%) oraz aktywność i obecność na zajęciach (30%). Ocena za przedmiot: Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% łącznej liczby punktów z egzaminu oraz wykazywał się obecnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% łącznej liczby punktów z kolokwium oraz wykazywał się obecnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% łącznej liczby punktów z kolokwium oraz wykazywał się obecnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 75% łącznej liczby punktów z kolokwium, wykazywał aktywność na zajęciach i wykazywał obecność na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 80% łącznej liczby punktów z kolokwium, wykazywał aktywność i wiedzę na zajęciach, wykazał się aktywnością na wykładach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2014. 2. L. Garlicki, Polskie prawa konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2014. 3. J. Kuciński, W. Wołupiuk, Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012. 4. D. Dudek (red.) Zasady ustroju III Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. A. Gołębiowska, Konstytucyjno - prawne aspekty kompetencji samorządu terytorialnego w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, w: Zrównoważony rozwój gospodarczy jednostek samorządu terytorialnego, E. Sobczak (red.). Warszawa 2015, 7 – 21. 2. A. Gołębiowska, Geneza oraz konstytucyjno – prawne aspekty samorządu terytorialnego i jego koncepcje prawno – organizacyjne, w: Rzeczpospolita w koncepcjach transformacji ustrojowej z 1989 r., (red.) A. Gołębiowska, Warszawa 2015, s. 59 – 80. 3. A. Gołębiowska, Istota samorządu terytorialnego w świetle postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., w: Administracja publiczna – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne, (red.) A. Gołębiowska, Warszawa 2015 , s. 15 – 32. 4. A. Gołębiowska, Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego w prawie międzynarodowym oraz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w: Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, (red.) M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczak, Poznań 2015, s. 667 – 683. 5. A. Gołębiowska, Geneza i formy współdziałania podmiotów samorządowych z podmiotami wyznaniowymi, w: Współpraca organizacji pozarządowych z samorządem terytorialnym, (red.), A. Gołębiowska, Warszawa 2015, s. 27 – 40. 6. A. Gołębiowska, Refleksje nad konstytucyjną zasadą dobra wspólnego w kontekście myślenia religijnego i orzecznictwa trybunału Konstytucyjnego, w: Świat i Słowo 1 (24), Akademia Techniczno – Humanistyczna, Bielsko – Biała 2015, s. 189 – 200. 7. A. Gołębiowska, Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego w prawie międzynarodowym oraz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w: Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa (red.) M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczak, Poznań 2015, s. 667 – 681
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna kryteria klasyfikacji ustrojów politycznych i potrafi klasyfikować ustroje polityczne
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_02
Zna płaszczyzny, typy analizy ustroju demokratycznego i potrafi je stosować
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Efekt W_03
Poznaje instytucje i procedury ważne dla ustroju demokratycznego wraz z ich zakotwiczeniem w prawie
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_04
Umie odnosić (łączyć) zasady ustroju politycznego państwa demokratycznego do zasad ustroju administracji publicznej w tym państwie
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Rozróżnia podstawowe podziały ustrojowo-polityczne we współczesnym świecie
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Na tle istniejących podziałów ustrojowo-politycznych potrafi wskazać specyficzne cechy ustroju demokratycznego
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_03
Rozróżnia różne typy podejść/ ujęć do ustroju demokratycznego (proceduralne, substancjalne, partycypacyjne)
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_04
Charakteryzuje instytucje i procedury państwa demokratycznego
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi identyfikować kontekst polityczny funkcjonowania administracji publicznej
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_02
Potrafi uwzględniać w pracy administracji publicznej publiczne prawa podmiotowe obywateli-petentów i wynikające z nich obowiązki administracji
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05