- Nazwa przedmiotu:
- Aspekty prawne procesu inwestycyjno - budowlanego
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Monika Zakrzewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_APPIB
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach i ćwiczeniach 25 godz.
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 40 godz.
czytanie wskazanej literatury 15 godz.
Sumaryczne obciążenie pracą studenta
80
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Ogólnym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi procesu inwestycyjno-budowlanego i realizacji inwestycji budowlanych oraz nabycie przez studentów praktycznych umiejętności w zakresie przygotowania i obsługi prawnej procesu inwestycyjnego
Wykłady dotyczą przedstawienia źródeł prawa, podstawowych pojęć i konstrukcji prawnych oraz procedur związanych z procesem inwestycyjno-budowlanym. Problematyka umów w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Ćwiczenia rozwijają i kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz ugruntowują i pogłębiają problematykę niektórych zagadnień z wykładów oraz będą sprawdzianem samodzielnego przygotowania i opracowania niektórych zagadnień (tematów). Będą także okazją do dyskusji między słuchaczami a prowadzącym.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1.Rozwój regulacji prawnych procesu inwestycyjno-budowlanego w Polsce. System planowania i zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – pojęcie i skutki prawne.
2. Reglamentacja wolności budowlanej. Pozwolenie na budowę. Zgłoszenie budowy.
3. Prowadzenie robót budowlanych. Samowola budowlana. Legalizacja.
4. Procedura oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Wymagania ochrony środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym
5. Umowy w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Podmioty uczestniczące w procesie inwestycyjno-budowlanym. Ustawowi i pozaustawowi uczestnicy procesu budowlanego. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
2. Decyzja o warunkach zabudowy i decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego – procedura wydawania.
3. Projekt budowlany. Wniosek o pozwolenie na budowę. Oświadczenie o dysponowaniu teren na cele budowlane
4. Pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego i eksploatacja obiektów budowlanych. Katastrofa budowlana
5. Umowy w procesie inwestycyjno-budowlanym. Odpowiedzialność podmiotów w procesie inwestycyjno-budowlanym.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń pisemne w formie testu z możliwością korzystania z ustawy Prawo budowlane (15 pkt) oraz udział w rozwiązywaniu kazusów. Zaliczenie wykładu na podstawie pisemnego kolokwium (15 pkt).
Zintegrowana ocena za przedmiot w proporcji 50% z zaliczenia ćwiczeń i 50% z kolokwium.
Student otrzymuje:
3.0 jeżeli uzyskał co najmniej 15 punktów z kolokwium oraz zaliczenia pisemnego, a także uczestniczył w rozwiązywaniu 1 kazusa na ćwiczeniach
3.5 jeżeli uzyskał co najmniej 18 punktów z kolokwium oraz zaliczenia pisemnego, a także uczestniczył w rozwiązywaniu 1 kazusa na ćwiczeniach
4.0 jeżeli uzyskał co najmniej 20 punktów z kolokwium oraz zaliczenia pisemnego, a także uczestniczył w rozwiązywan 2 kazusów na ćwiczeniach
4.5 jeżeli uzyskał co najmniej 22 punkty z kolokwium oraz zaliczenia pisemnego, a także uczestniczył w rozwiązywaniu 2 kazusów na ćwiczeniach
5.0 jeżeli uzyskał co najmniej 24 punkty z kolokwium oraz zaliczenia pisemnego, a także uczestniczył w rozwiązywaniu 2 kazusów na ćwiczeniach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Z. Niewiadomski (red.) Prawo budowlane z komentarzem, Wydawnictwo CH BECK, Warszawa 2016
2. H. Kisilowska, D. Sypniewski, Prawo budowlane, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2012.
3. H. Kisilowska (red.), Proces inwestycyjno-budowlany. Wzory pism i umów”, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2011
4. M. Zakrzewska, Ochrona środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym, Wydanictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2010
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Zna podstawową terminologię w zakresie prawnych aspektów procesu inwestycyjno-budowlanego. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przebiegu procesu realizacji inwestycji budowlanych oraz praw i obowiązków uczestników tego procesu
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_2
- Ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca prawnych regulacji dotyczących procesu inwestycyjno-budowlanego w systemie nauk prawnych oraz jego relacji z innymi dyscyplinami nauk.
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_3
- Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach organów administracji publicznej odpowiedzialnych za reglamentację i nadzór nad działalnością w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.
Weryfikacja: pisemne zaliczenie w formie testu przy wykorzystaniu ustawy Prawo budowlane
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt W_2
- Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Weryfikacja: pisemne zaliczenie w formie testu przy wykorzystaniu ustawy Prawo budowlane
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_3
- Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Weryfikacja: pisemne zaliczenie w formie testu przy wykorzystaniu ustawy Prawo budowlane
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt S 1
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: rozwiazanie kazusa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt S 2
- ma świadomość konieczności ochrony interesu publicznego oraz zagwarantowania udziału społeczeństwa w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Weryfikacja: rozwiazanie kazusa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06