Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Koordynator przedmiotu:
dr Piotr Jermakowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_ZZL
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 30 godz. Praca własna: przygotowanie do zajęć 40 godz. czytanie wskazanej literatury 15 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących problematyki zarządzania zasobami ludzkimi. Zaznajomienie studentów z problematyką ZZL oraz dostarczenie teoretycznych podstaw do kierowania zespołami pracowniczymi. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: idea humanizacji pracy, transformacja pracy, zarządzanie kadrami, style kierowania, motywowanie pracowników, koncepcje motywowania, patologie pracy.
Treści kształcenia:
1. Zarządzanie kadrami. Definicje. Gospodarowanie zasobami ludzkimi. Elementy wchodzące w skład procesu zarządzania kadrami. 2. Znaczenie pracy. Transformacja pracy. Postrzeganie pracy na przestrzeni wieków. Nowe zjawiska w obszarze pracy. Przyszłość pracy. 3. Planowanie i kontrola. Planowanie strategiczne i kontrola strategiczna. 4. Idea humanizacji pracy. Nurt humanistyczny i pragmatyczny w Fabryce Świata w ChRL. 5. Uwarunkowania ZZL. Rodzaje zarządzania zasobami ludzkimi. Podejście „twarde”. Podejście „miękkie”. Typologia kultur organizacyjnych. Kierowanie zespołami pracowniczymi. Różnice między przewodzeniem a rządzeniem. Style przewodzenia. 6. Motywowanie pracowników. Znaczenie motywacji. Rodzaje motywacji. Promowanie zasad współpracy. 7. Koncepcje motywowania. Teorie: Richardsa, Greenlawa, Herzberga 8. Sposoby manipulowania pracownikami. 9. Funkcje menadżera, historia idei zarządzania, systemy hierarchii organizacyjnej. 10. Rozwiązywanie konfliktów pomiędzy generacjami BB, X i Y. Pokojowe sposoby radzenia z konfliktami. 11. Generacja Y w świetle badań pilotażowych. 12. Bilans społeczny. Wyzwania dla polskiego rynku pracy. Młodzi ale bezrobotni - strategie edukacyjne. 13. Związki zawodowe w organizacji. Spory zbiorowe pracy. 14. Patologie pracy 15. Ocena pracowników. Cele oceny pracowników. Koncepcje oceny.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego w formie testu. Test składa się z trzydziestu pytań i trzech możliwych odpowiedzi na każde z nich.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. PWN, Warszawa 2006 2. Armstrong M., Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, OE, Kraków 2005 3. Maśłyk-Musial E., Strategiczne zrządzanie zasobami ludzkimi, OW PW, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Jermakowicz P., Mediacje w sporach zbiorowych pracy. Wydawnictwo Braun, Warszawa 2011 2. Jermakowicz P, Praca w świetle opinii i postaw przyszłych pracowników administracji publicznej. Badania pilotażowe. [w]: Kapitał społeczny w organizacji i regionie, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2011 3. Maśłyk-Musiał E., Bulinska H., ZZL wieku Internetu- przywództwo w e-kulturze, w: „Zarządzanie zasobami ludzkimi” nr 1(78) 2011. 4. Kossowska M., Sołtysińska I , Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, OE, Kraków 2002 5. Wood R., Payne T., Metody rekrutacji i selekcji pracowników oparte na kompetencjach, OE, Kraków 2006
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawową terminologię w ZZL
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, P2A_W06, P2A_W09
Efekt W_04
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ZZL
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Efekt W_06
Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie ZZL i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08
Efekt W_09
Ma podstawową wiedzę o funkcjach ZZL, o jego celach, podstawach, organizacji i funkcjonowaniu.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Wie na czym polega praca zespołowa, zna mechanizmy funkcjonowania zespołów pracowniczych
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U05, K_U11, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_03
Potrafi zdiagnozować potrzeby personalne w organizacji w oparciu o analizę: strategii i kultury organizacyjnej oraz zdefiniować zakres zadań pracowniczych
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09, K_U10, K_U05, K_U11, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_05
Posiada umiejętność diagnozowania kluczowych kompetencji pracowników na danych stanowiskach.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U05, K_U11, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu ZZL. Rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_03
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07