Nazwa przedmiotu:
Eksploatacja taboru kolejowego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Maciej Kozłowski - Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP102
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
58 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pojazdy szynowe i trakcja - wykład
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przedstawienie procesu eksploatacji taboru kolejowego w zakresie obsługi transportu szynowego. Zapoznanie się z systemami rozpoznania awaryjnych stanów pracy stanu technicznego pojazdów i wagonów.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Klasyfikacja taboru kolejowego. Warunki pracy wagonów kolejowych i pojazdów trakcyjnych w systemie transportu szynowego. Podstawowe systemy, układy, urządzenia i elementy wyposażenia wagonów. Wymagania stawiane nowoczesnym środkom transportu kolejowego. Najważniejsi producenci. Proces eksploatacji taboru kolejowego jako faza cyklu życia pojazdów trakcyjnych i wagonów. Zagadnienia ekonomiczne i techniczne eksploatacji taboru kolejowego. Obsługa urządzeń taboru jako użytkowanie w procesie prowadzenia ruchu. Układy techniczne do rejestracji eksploatacyjnych stanów pracy urządzeń na pokładach pojazdów. Awaryjność urządzeń. Układy do automatycznego wykrywania stanów awaryjnych. Sposoby podjęcia interwencji. Ocena stanu technicznego taboru pod względem warunków bezpieczeństwa. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Przeliczanie oporów ruchu różnych rodzajów pociągów. Wyznaczanie charakterystyk napędowych kolejowych elektrycznych pojazdów trakcyjnych. Przejazdy teoretyczne. Oszacowanie współczynników gotowości i zjazdów na podstawie wyników badań eksploatacyjnych taboru.
Metody oceny:
2 kolokwia, zadanie projektowe
Egzamin:
nie
Literatura:
Gruszyński J. Eksploatacja taboru kolejowego, WKiŁ Warszawa 1987 Podoski J., Kacprzak J., Mysłek J., Zasady trakcji elektrycznej, WKił Warszawa 1980, Wolfram, Romaniszyn, Nowoczesne Pojazdy Szynowe, WKiŁ Warszawa 1991
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna fazy cyklu życia pojazdów trakcyjnych i wagonów, rozumie zagadnienia ekonomiczne i techniczne eksploatacji taboru kolejowego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
zna zasady obsługi i użytkowania urządzeń taboru w procesie prowadzenia ruchu
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
zna układy techniczne do rejestracji eksploatacyjnych stanów pracy urządzeń na pokładach pojazdów
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
zna metody obliczeniowe do badań symulacyjnych procesów rozruchu i hamowania
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02
Efekt W05
rozumie problemy bezpieczeństwa w eksploatacji taboru kolejowego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
posiada biegłość merytoryczną i sprawność rachunkową w wyznaczaniu charakterystyk procesów rozruchu i hamowania szynowych pojazdów trakcyjnych
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, InzA_U03
Efekt U02
potrafi dokonać krytycznej analizy gotowości i awaryjności taboru
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, InzA_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
ma świadomość ważności działalności inżynierskiej dla poprawy bezpieczeństwa ruchu i rozumie jej pozatechniczne aspekty i skutki społeczne
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07