Nazwa przedmiotu:
Marketing
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Stawicka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.ZNK332
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 20, w tym: a) udział w wykładach - 18 godz.; b) konsultacje - 2 godz. 2) Praca własna studenta - 28 godz., w tym: a) przygotowanie do zajęć - 2 godz. b) przygotowanie pracy własnej - 20 godz. c) przygotowanie do sprawdzianu - 6 godz. RAZEM : 48 godz. - 2 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 punktu ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowej problematyki ekonomicznej.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
C1. Poznanie istoty marketingu. C2. Poznanie zasad przeprowadzenia segmentacji rynku. C3. Nabycie umiejętności zastosowania instrumentów marketingowych. C4. Nabycie umiejętności sporządzenia strategii marketingowej.
Treści kształcenia:
W trakcie zajęć omawiane będą zagadnienia związanie z istotą marketingu, badań marketingowych, instrumentów marketingu-mix poparte przykładami z rynku polskiego i międzynarodowego. Przestawione zostaną rodzaje badań marketingowych i ich znaczenie, cykl życia produktu, strategie ustalania ceny, kanały dystrybucji i instrumenty promocji. 1. Wstęp – Rola marketingu we współczesnym świecie Opis: definicja i rola marketingu, historia marketingu 2. Badania marketingowe Opis: znaczenie, źródła informacji, badania ilościowe, badania jakościowe 3. Instrumenty marketingu - Produkt Opis: definicja, asortyment, cykl życia produktu, strategie, marka, opakowanie 4. Instrumenty marketingu - Cena Opis: rola ceny, czynniki wpływające na cenę, metody ustalania cen 5. Instrumenty marketingu - Dystrybucja Opis: kanał dystrybucji, pionowe systemy marketingowe, konflikt w kanale 6. Instrumenty marketingu - Promocja – PR, środki aktywizacji sprzedaży, ekipa handlowa Opis: public relations – cele, narzędzia, rodzaje środków aktywizacji sprzedaży i ich rola, zarządzanie ekipą handlową 7. Instrumenty marketingu - Promocja – reklama Opis: definicja, znaczenie i rodzaje reklamy, media reklamowe 8. Marketing międzynarodowy i globalny Opis: globalizacja, różnice pomiędzy marketingiem międzynarodowym i globalnym, problemy i błędy
Metody oceny:
Metody oceny (F – formująca, P – podsumowująca) Fs – ocena formująca ze sprawdzianu pisemnego, Fz - ocena formująca za prace na zajęciach, Fw – ocena formująca za pracę własną, P – ocena podsumowująca, wystawiana na podstawie ocen formujących.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Ph. Kotler, M. Kotler, Przez marketing do wzrostu. 8 zwycieskich strategii, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 2013. 2. Ph. Kotler, K.L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 2012. 3. Marketing. Koncepcja skutecznych działan, pod red. L. Garbarskiego, PWE, Warszawa 2011. 4. Marketing. Kluczowe pojecia i praktyczne zastosowania, pod red. L. Garbarskiego, PWE, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 3. Dussel M. – Marketing w praktyce, Wyd. BC Edukacja 2009 5. Staszewska J. – Marketing przedsiębiorstw. Zagadnienia wybrane dla inżynierów. Wyd. Politechniki Śląskiej, 2008 2. K.Podstawka, Marketing Menedżerski, WWZ, 2008 
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.ZNK322_W01
Student posiada niezbedną wiedzę faktograficzną i przekrojową, dzięki której: opisuje i definiuje pojęcia z zakresu marketingu na rynku lotnictwa i energetyki.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W02, M1_W10, M1_W11, M1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt ML.ZNK322_W02
Student posiada wiedzę na temat zarządzania marketingowego i zarządzania relacjami z klientem
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W02, M1_W11, M1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt ML.ZNK322_W03
Student ma wiedzę na temat rozwoju produktu, marki i kreowania wizerunku przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W02, M1_W11, M1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt ML.ZNK322_W04
Student ma wiedzę na temat kreacji przekazów reklamowych oraz tworzenia kampanii promocyjnych.
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W02, M1_W11, M1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt ML.ZNK322_W05
Student ma podstawową wiedzę z zakresu logistyki.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W02, M1_W11, M1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.ZNK322_U01
Student posiada umiejętności właściwej oceny wpływu różnych zjawisk i procesów występujących w otoczeniu przedsiębiorstwa np. w otoczeniu technologicznym na jego strategie marketingowe, potrafi formułować własne opinie na temat tych zjawisk.
Weryfikacja: kolkwium, aktywność w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U01, M1_U11, M1_U18, M1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U11, T1A_U12
Efekt ML.ZNK322_U02
Student umie dokonać segmentacji nabywców na rynku energetyki i lotnictwa.
Weryfikacja: kolkwium, aktywność w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U11, M1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U14, T1A_U12
Efekt ML.ZNK322_U03
Student umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych między innymi związanych z jakością produktów i ich logistyką.
Weryfikacja: kolkwium, aktywność w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U11, M1_U18, M1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U14, T1A_U11, T1A_U12
Efekt ML.ZNK322_U04
Student potrafi rozpoznać relacje przyczynowo - skutkowe wpływu poszczególnych czynników na politykę w zakresie instrumentów marketingowych, szczególnie na politykę produktu, potrafi na podstawie danych uzyskanych z badań marketingowych określić jakie zmiany powinny być dokonane w produkcie.
Weryfikacja: kolkwium, aktywność w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U11, M1_U19, M1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U14, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.ZNK322_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jest przygotowany do użycia swojej wiedzy do podejmowania kluczowych decyzji, będących częścią spójną strategii organizacji.
Weryfikacja: kolkwium, aktywność w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K01, M1_K03, M1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06, T1A_K03, T1A_K01
Efekt ML.ZNK322_K02
Student potrafi działać w zespołach i porozumieć się z osobami reprezentujących różne dziedziny wiedzy, w procesie przygotowywania strategii marketingowych.
Weryfikacja: kolkwium, aktywność w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K04, M1_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04, T1A_K07