- Nazwa przedmiotu:
- Etyka w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Zubelewicz Jan
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_EA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym 15 godz. wykłady, 10 godz. ćwiczenia, konsultacje 2 godz., sprawdzian 2 godz., studiowanie wskazanej literatury 25,, przygotowanie się do sprawdzianu 26 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5; w tym 15 godz. wykład, 10 godz. ćwiczenia, 2 godz. konsultacje, 2 godz. sprawdzian
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- do uzupełnienia
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Cel: Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różnych kompetencji społecznych na styku etyki oraz życia społecznego i zawodowego.
Wykłady: Celem wykładów jest przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć.
Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka normatywno-oceniająca i etyka opisowa. Etyka abstrakcyjna i etyka konkretna.
2. Schemat motywacji etycznej: sytuacja zewnętrzna → percepcja → dyspozycje intelektualne i dyspozycje emocjonalne → bilans emocji → akcja. Sumienie. Prawo Ehrenfelsa a zasada hedonizmu.
3. Wartości naturalistyczne i wartości transcendentne. Etyka naturalistyczna i etyka transcendentalna.
4. Moralność a prawo. Obecność wartościowań moralnych w prawie. Aktywizm prawniczy. Upolitycznianie sądownictwa.
5. Etyka i polityka. Etyka w państwie opiekuńczym
6. Cele deklarowane a cele rzeczywiste w kontaktach międzyludzkich. O pojęciu kłamstwa i zasadzie prawdomówności. Kontratypy kłamstwa.
7. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa.
8. O bezstronności w pracy urzędnika. O korupcji
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Etyka i kultura.
2. Etyka i media.
3. Etyka i państwo opiekuńcze.
4. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa.
5. Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza kodeków etycznych wybranych gmin.
6. Zasady etyki korpusu służby cywilnej.
7. Prawny i moralny aspekt działań korupcyjnych.
8. Kazusy z etyki administracji.
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1. Za ćwiczenia (w tym sprawdzian) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów.
2. Za sprawdzian z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów.
3. Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 6,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- do uzupełnienia
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_EA01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_EA02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki administracji
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_EA03
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_EA01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_EA02
- Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt U_EA03
- Umie postrzegać problemy etyczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt K_EA02
- Jest świadomy odpowiedzialności etycznej w pracy
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z wykonywaniem zawodu
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_EA01
- Rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06