Nazwa przedmiotu:
Ochrona przyrody
Koordynator przedmiotu:
dr Bożenna Słomczyńska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności posługiwania się skutecznymi instrumentami ochrony zasobów przyrody oraz stosowania zdobytej wiedzy w podejmowaniu decyzji gospodarczych i politycznych.
Treści kształcenia:
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu Zaliczenie - test Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Ćwiczenia laboratoryjne – kontrola bieżąca z przygotowania teoretycznego Sposób zaliczania i oceny na ćwiczeniach – sprawdzian wiadomości Ocena z egzaminu • 0,7 + ocena z laboratorium • 0,3
Egzamin:
Literatura:
Literatura Symonides E.:Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 Pullin A.S.: Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Andrzejewski R., Weigle A. (red.): Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993 Andrzejewski R., Weigle A.(red.) Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa 2003 Krajowa strategia ochrony różnorodności biologicznej oraz ochrona georóżnorodności. Kom. Nauk. „Człowiek i Środowisko” PAN, 1998 Kozłowski S.: W drodze do ekorozwoju. PWN, Warszawa, 1997 Chmielewski T.(red.): Problemy organizacji i funkcjonowania systemu ostoi siedliskowych NATURA 2000 w Polsce. Komitet "Człowiek i Środowisko" przy Prezydium PAN, Warszawa - Lublin 2004 Krajowa strategia ochrony i umiarkowanego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programem działań. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2003 Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z.: Atlas roślin chronionych. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna strategię ochrony żywych i nieożywionych zasobów przyrody, strategię ochrony przyrody Unii Europejskiej, ochronę różnorodności biologicznej i krajobrazowej , konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności, ochronę przyrody w Polsce - jej organizację i akty prawne Zna formy ochrony przyrody - parki narodowe, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu, rezerwaty przyrody, ochronę indywidualną, metody ochrony biernej (ścisłej), czynnej, ochronę gatunkową roślin i zwierząt; gatunki rzadkie, zanikanie siedlisk i wymieranie gatunków; sieć obszarów NATURA 2000 w Polsce
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury i innych źródeł w zakresie szeroko pojmowanej ochrony przyrody Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w dziedzinie ochrony przyrody dotyczącą metod ochrony ekosystemów, tworów i składników przyrody; rozumie koncepcje ochrony przyrody, strategię ochrony przyrody UE oraz organizację i stosowane formy ochrony przyrody w Polsce Potrafi stosować zasady racjonalnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie ochrony przyrody i w dziedzinach pokrewnych w związku z rosnącym zagrożeniem siedlisk roślin i zwierząt wskutek działalności człowieka
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: