Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Małgorzata Wojtkowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Dostarczenie studentom niezbędnego zasobu wiedzy i umiejętności dotyczących chemii litosfery, hydrosfery i atmosfery, obejmującej: - skład chemiczny ww komponentów środowiska, czynniki kształtujące ten skład, przemiany substancji chemicznych - skażenia antropogeniczne środowiska – źródła zanieczyszczeń, ich stężenia w poszczególnych elementach środowiska, przemiany i mobilność w środowisku - sposoby opisu jakości poszczególnych elementów środowiska - badania stanu czystości środowiska
Treści kształcenia:
Metody oceny:
Laboratorium - wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i zaliczenie kolokwium końcowego. Wykłady - zdanie egzaminu końcowego. Ocena końcowa - średnia ważona - 06 x ocena z egzaminu + 0,4 x ocena z zaliczenia laboratorium, zaokrąglona do 0,5 wartości.
Egzamin:
Literatura:
van Loo G.W., Duffy S.J. Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007 Andrews J. i inni Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1999 Wąchalewski T. Elementy chemii środowiska, Wydawnictwo AGH, Kraków, 1997 Trzeciak A.M., Wstęp do chemii nieorganicznej środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1995 Gomółka E., Szaynok A., Chemia wody i powietrza, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997 Zieliński S. Skażenia chemiczne w środowisku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000 Dojlido J. Chemia wód powierzchniowych, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1995 Alloway B.J., Ayres D.C. Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999 Hermanowicz W. I inni, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999 Gajkowska-Stefańska L. I inni, Laboratoryjne badania wody, ścieków i osadów ściekowych, skrypt, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1994 Kiedryńska L. I inni, Chemia sanitarna, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2006
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o składzie chemicznym środowiska naturalnego, niezanieczyszczonego oraz o czynnikach kształtujących ten skład Posiada wiedzę o antropogenicznych, chemicznych skażeniach środowiska - ich źródłach, właściwościach i wpływie na środowisko Posiada wiedzę o metodach i technikach badań oraz oceny stanu czystości środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wykonać podstawowe badania chemiczne wód i ścieków Potrafi interpretować wyniki analiz chemicznych wód i ścieków oraz ocenić stan ich czystości Potrafi ocenić najważniejsze zagrożenia poszczególnych elementów środowiska - źródła ich obecności i potencjalny wpływ na środowisko Potrafi samodzielnie i w odpowiedni sposób korzystać z literatury dotyczacej chemii środowiska, oceniać i podsumowywać uzyskane informacje
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Wyrobił w sobie umiejętność samodzielnej pracy i świadomość konieczności stałego pogłębiania wiedzy Potrafi dostrzegać problemy ekologiczne w życiu prywatnym i konieczność ochrony czystości środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: