- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu I
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, prof. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- INRUCH1
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 10 godz., ćwiczenia projektowe 14 godz., studia i przygotowanie do zaliczenia 11 godz., praca nad projektem 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: wykłady 10 godz., ćwiczenia projektowe 14 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 29 godz. = 1 ECTS:
ćwiczenia projektowe 14 godz., praca nad projektem 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt210h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II sem. 3 i 4).
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: <ol><li>
Przegląd podstaw inżynierii ruchu.
<li>Współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania.
<li>Użytkownicy dróg i pojazdy - charakterystyka systemu „droga-kierowca-pojazd”.
<li>Metody i techniki badań ruchu.
<li>Analizy i modele ruchu.
<li>Podstawy analizy przepustowości: drogi dwupasowe, skrzyżowania z sygnalizacją.
<li>Zarządzanie ruchem: cele i środki.
<li>Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu, obliczanie programu sygnalizacji.
<li>Potrzeby i organizacja parkowania.
<li>Charakterystyka i organizacja ruchu pieszego i rowerowego.
<li>Bezpieczeństwo ruchu drogowego i środki jego poprawy.
</ol>
Projekt: <br>
Przeprowadzenie inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. <br>
Projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości. <br>
Projekt czasowej organizacji ruchu.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie:<br>
• Sprawozdania z przeprowadzenia inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach.<br>
• Projektu sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji świetlnej.<br>
• Kolokwium zaliczeniowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008, <br>
[2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną” – GDDKiA Warszawa 2004, <br>
[3] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004, <br>
[4] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=53
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt INRUCH1W1
- Zna podstawy inżynierii ruchu, współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania oraz charakterystykę systemu „droga-kierowca-pojazd”.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_IK, K2_W15_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt INRUCH1W2
- Zna metody i techniki badań ruchu, analizy i modele ruchu oraz podstawy analizy przepustowości dróg i skrzyżowań.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W15_IK, K2_W18_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09
- Efekt INRUCH1W3
- Zna cele i środki zarządzania ruchem, zasady obliczanie programu sygnalizacji świetlnej, zasady organizacja parkowania, organizacji ruchu pieszego i rowerowego oraz środki poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W15_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt INRUCH1U1
- Potrafi przeprowadzić inwentaryzację skrzyżowania i pomiary ruchu na jego wlotach.
Weryfikacja: Raport pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U13_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11
- Efekt INRUCH1U2
- Potrafi wykonać projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości oraz wykonać projekt czasowej organizacji ruchu.
Weryfikacja: Raport pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt INRUCH1K1
- Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów organizacji ruchu
Weryfikacja: Dyskusja w grupie
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07