- Nazwa przedmiotu:
- Remonty i modernizacje budynków
- Koordynator przedmiotu:
- Mieczysław Kalinowski, mgr inż., Wojciech Terlikowski, dr inż., Ewa Sobczyńska, mgr inż., Kacper Wasilewski, mgr inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- REMOBU
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 16 godz. wykładów + 8 godz. ćwiczeń + 26 godz. praca własna studenta
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: 16 godz. wykładów + 8 godz. ćwiczeń.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 34 godz. = 1 ECTS: 8 h ćwiczeń + 26 h praca własna studenta.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia120h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot prowadzony jest przy założeniu, że studenci posiadają wiedzę z przedmiotu Budownictwo Ogólne.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Przygotowanie inżyniera do pracy w zawodzie projektanta-konstruktora w zakresie prac remontowych i modernizacyjnych. Celem przedmiotu jest nauczenie metod oraz praktycznych zasad:
<li>analizy stanu istniejących budynków, z uwzględnieniem oceny stopnia zużycia budynku;
<li>poprawy istniejącego stanu technicznego elementów technicznych budynku;
<li>modernizacji budynków;
<li>bezpieczeństwa realizacji robót remontowych i modernizacji.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Analiza budynków
Czynniki wpływające na proces starzenia, trwałość budynków i elementów budynku w czasie.
Ocena stopnia zużycia budynku.
Badania i ocena konstrukcji budynku i jakości wbudowanych materiałów.
<li>Sposoby poprawy istniejącego stanu technicznego elementów budynku.
Wzmacnianie posadowienia.
Wzmacnianie i wymiana pionowych elementów konstrukcji: ścian, filarów, słupów.
Wzmacnianie i wymiana stropów.
Wzmacnianie i wymiana dachów.
Likwidacja rys i zabezpieczenie przed rysami.
<li>Modernizacja budynków
Wpływ projektowanych zmian funkcjonalnych na konstrukcję budynku
Zasady wykonywania otworów w ścianach i stropach budynków.
Sposoby wzmacniania elementów konstrukcji w miejscu projektowanych otworów.
Zasady projektowania wzmocnień.
<li>Zasady bezpiecznej realizacji projektowanych robót remontowych i modernizacyjnych
Kolejność wykonywania robót.
Tymczasowe zabezpieczenia konstrukcji.
Materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót.
Warunki BHP przy wykonywaniu robót.</ol>
- Metody oceny:
- Wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Skrypty , publikacje:<br>
[1] Poradnik – Remonty i modernizacja budynków. Wyd. Arkady 1987;<br>
[2] E. Masłowski, D. Spiżewska: Wzmacnianie konstrukcji budowlanych. Wyd. Arkady 2000;<br>
[3] Wł. Lenkiewicz: Naprawy i modernizacja obiektów budowlanych. Oficyna Wydawnicza PW 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt REMOBUW1
- Wiedza dotycząca metod oraz praktycznych zasad:
<li>analizy stanu istniejących budynków, z uwzględnieniem oceny stopnia zużycia budynku;
<li>poprawy istniejącego stanu technicznego elementów technicznych budynku;
<li>modernizacji budynków;
<li>bezpieczeństwa realizacji robót remontowych i modernizacji.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W11_KBI, K2_W12_KBI, K2_W14_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt REMOBUU1
- Umiejętność analiza stanu istniejącego budynku oraz określenie stanu zużycia budynku. Umiejętność doboru techniki i technologii oraz wykonanie projektu wzmocnienia elementów konstrukcyjnych budynków.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U05, K2_U08, K2_U11_KBI, K2_U13_KBI, K2_U17_KBI, K2_U14_IPB, K2_U16_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U11, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt REMOBUK1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Ma świadomość wartości przedsiębiorczości w działaniach i myśleniu inżynierskim.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07