- Nazwa przedmiotu:
- Współczesne zachowania ludzi w organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY1
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawami zachowań ludzi we współczesnych organizacjach oraz z kierunkami ich przemian. Chodzi tu w szczególności o przemiany roli menedżera, przemiany wyznawanych przez pracowników wartości, znaczenie pracy zespołowej, kulturową różnorodność, najnowsze koncepcje motywacji, komunikacji, konfliktu oraz zmian w organizacji.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe:
1. Wprowadzenie do problematyki zachowań ludzi w organizacji.
2. Człowiek i organizacja w zmieniającym się świecie /perspektywa organizacji i jednostki/.
3. Charakterystyka nowoczesnych organizacji.
4. Kierunki zmian zachowań organizacyjnych
5. Przemiany roli menedżera
6. Podstawy zachowania jednostki w organizacji. Dominujące wartości współczesnych pracowników – pokolenie Y na rynku pracy.
7. Grupy w organizacji – podstawy zachowań grupowych/role, normy, spójność, wielkość grupy, skład grupy, status/. Podejmowanie decyzji grupowych.
8. Zespoły robocze – rodzaje zespołów, fazy budowania, role.
9. Kultura i organizacje. Kultura organizacyjna – perspektywa antropologiczna. Definicja, kształtowanie i funkcje kultury organizacyjnej.
10. Kulturowa różnorodność organizacji
11. Koncepcje motywacji
12. Komunikacja w organizacji
13. Zmiana i rozwój organizacji /czynniki wywołujące zmianę, kierowanie zmianą/.
14. Konflikty w organizacji.
- Metody oceny:
- Forma zaliczenia: praca sprawdzająca – pytania otwarte.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
1. "Zachowania w organizacji", Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, 2012.
Literatura uzupełniająca
1. "Zachowania ludzi w organizacji: ukierunkowania i kierunki ewolucji", Katarzyna Januszkiewicz i zespół, 2012.
2. "Wprowadzanie zmiany w organizacji", Bert Spector, 2012.
i inne pozycje.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY2W1
- Zna terminologię z zakresu zarządzania projektami.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat ról pełnionych w zespole projektowym, zachowań w zespole oraz znaczenia zespołu projektowego dla organizacji.
Ma wiedzę na temat prowadzenia projektów w środowisku globalnym oraz regionalnym. Zna i rozumie specyfikę procesów zachodzących w poszczególnych etapach zarządzania projektami.
Ma wiedzę z zakresu socjologii umożliwiającą analizę procesów zachodzących podczas pracy w projekcie oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt HESWY2U1
- Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy projektowej.
Potrafi scharakteryzować role z zespole projektowym oraz specyfikę pracy w zespole.
Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze procesy zachodzące w pracy nad projektem.
Potrafi rozpoznać i przeanalizować wpływ otoczenia na projekt oraz wpływ realizowanego projektu na otoczenie. Zna podstawowe narzędzia stosowane do analizy środowiska projektu.
Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy w zespole wraz z podstawowymi procesami zarządzania zasobami ludzkimi w zespole projektowym.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY2K1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
- Efekt HESWY2K2
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Rozumie znaczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami dla funkcjonowania na współczesnym rynku pracy.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06