Nazwa przedmiotu:
Współczesne zachowania ludzi w organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr Kinga Pawłowska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY1
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
80 osób
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawami zachowań ludzi we współczesnych organizacjach oraz z kierunkami ich przemian. Chodzi tu w szczególności o przemiany roli menedżera, przemiany wyznawanych przez pracowników wartości, znaczenie pracy zespołowej, kulturową różnorodność, najnowsze koncepcje motywacji, komunikacji, konfliktu oraz zmian w organizacji.
Treści kształcenia:
Treści programowe: 1. Wprowadzenie do problematyki zachowań ludzi w organizacji. 2. Człowiek i organizacja w zmieniającym się świecie /perspektywa organizacji i jednostki/. 3. Charakterystyka nowoczesnych organizacji. 4. Kierunki zmian zachowań organizacyjnych 5. Przemiany roli menedżera 6. Podstawy zachowania jednostki w organizacji. Dominujące wartości współczesnych pracowników – pokolenie Y na rynku pracy. 7. Grupy w organizacji – podstawy zachowań grupowych/role, normy, spójność, wielkość grupy, skład grupy, status/. Podejmowanie decyzji grupowych. 8. Zespoły robocze – rodzaje zespołów, fazy budowania, role. 9. Kultura i organizacje. Kultura organizacyjna – perspektywa antropologiczna. Definicja, kształtowanie i funkcje kultury organizacyjnej. 10. Kulturowa różnorodność organizacji 11. Koncepcje motywacji 12. Komunikacja w organizacji 13. Zmiana i rozwój organizacji /czynniki wywołujące zmianę, kierowanie zmianą/. 14. Konflikty w organizacji.
Metody oceny:
Forma zaliczenia: praca sprawdzająca – pytania otwarte.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa 1. "Zachowania w organizacji", Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, 2012. Literatura uzupełniająca 1. "Zachowania ludzi w organizacji: ukierunkowania i kierunki ewolucji", Katarzyna Januszkiewicz i zespół, 2012. 2. "Wprowadzanie zmiany w organizacji", Bert Spector, 2012. i inne pozycje.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWY2W1
Zna terminologię z zakresu zarządzania projektami. Ma uporządkowaną wiedzę na temat ról pełnionych w zespole projektowym, zachowań w zespole oraz znaczenia zespołu projektowego dla organizacji. Ma wiedzę na temat prowadzenia projektów w środowisku globalnym oraz regionalnym. Zna i rozumie specyfikę procesów zachodzących w poszczególnych etapach zarządzania projektami. Ma wiedzę z zakresu socjologii umożliwiającą analizę procesów zachodzących podczas pracy w projekcie oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt HESWY2U1
Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy projektowej. Potrafi scharakteryzować role z zespole projektowym oraz specyfikę pracy w zespole. Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze procesy zachodzące w pracy nad projektem. Potrafi rozpoznać i przeanalizować wpływ otoczenia na projekt oraz wpływ realizowanego projektu na otoczenie. Zna podstawowe narzędzia stosowane do analizy środowiska projektu. Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy w zespole wraz z podstawowymi procesami zarządzania zasobami ludzkimi w zespole projektowym.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWY2K1
Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt HESWY2K2
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego. Rozumie znaczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami dla funkcjonowania na współczesnym rynku pracy.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06