- Nazwa przedmiotu:
- Praca zespołowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY2
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawami pracy zespołowej. Podczas wykładów studenci będą mogli zapoznać się m.in. z podstawowymi pojęciami dotyczącymi pracy zespołowej, procesami podejmowania decyzji w zespole, regułami udzielania informacji zwrotnej, rolami w zespole, fazami budowania zespołu oraz zagadnieniami specyficznymi dla pracy w zespole projektowym.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe:
1. Wprowadzenie do problematyki pracy zespołowej.
2. Praca w zespole – podstawowe pojęcia. Definicja zespołu i pracy zespołowej, cechy pracy zespołowej, zalety i wady pracy zespołowej, definiowanie celów i zadań.
3. Podejmowanie decyzji i ustalanie kompetencji. Metody podejmowania decyzji. Monitoring i udzielanie informacji zwrotnej /feedback/. Reguły skutecznego udzielania i właściwego przyjmowania informacji zwrotnej.
4. Role w zespole. Charakterystyka ról zespołowych. Relacje pomiędzy osobami odgrywającymi poszczególne role zespołowe.
5. Budowanie zespołu. Ogólne warunki budowania zespołu.
6. Fazy budowania zespołu
7. Motywowanie i budowanie zaangażowania członków zespołu.
8. Kompetencje przywódcze związane z kierowaniem zespołem.
9. Komunikacja w zespole.
10. Konflikty w zespole.
11. Coaching zespołu
12. Kierowanie zespołem projektowym /zarządzanie projektem, cechy kierownika zespołu projektowego, budowanie zespołu projektowego/.
13. Kierowanie zespołem projektowym /funkcjonowanie zespołu projektowego: organizacja pracy, komunikacja, dzielenie się wiedzą, podejmowanie decyzji, motywowanie, ocenianie, radzenie sobie z konfliktami/.
14. Wady i zalety pracy zespołowej – podsumowanie.
- Metody oceny:
- Forma zaliczenia: praca sprawdzająca – pytania otwarte.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
Gellert M., Nowak K., Zespół, GWP, Gdańsk 2008.
Literatura uzupełniająca
Rutka R., Wróbel P., Organizacja zachowań zespołowych, PWE, Warszawa 2012.
Wachowiak P., Gregorczyk S., Grucza B., Ogonek K., Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa 2004.
Belbin M., Zespoły zarządzające: sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Belbin M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.
i inne publikacje.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY2W1
- Zna terminologię z zakresu zarządzania projektami.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat ról pełnionych w zespole projektowym, zachowań w zespole oraz znaczenia zespołu projektowego dla organizacji.
Ma wiedzę na temat prowadzenia projektów w środowisku globalnym oraz regionalnym. Zna i rozumie specyfikę procesów zachodzących w poszczególnych etapach zarządzania projektami.
Ma wiedzę z zakresu socjologii umożliwiającą analizę procesów zachodzących podczas pracy w projekcie oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt HESWY2U1
- Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy projektowej.
Potrafi scharakteryzować role z zespole projektowym oraz specyfikę pracy w zespole.
Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze procesy zachodzące w pracy nad projektem.
Potrafi rozpoznać i przeanalizować wpływ otoczenia na projekt oraz wpływ realizowanego projektu na otoczenie. Zna podstawowe narzędzia stosowane do analizy środowiska projektu.
Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy w zespole wraz z podstawowymi procesami zarządzania zasobami ludzkimi w zespole projektowym.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY2K1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
- Efekt HESWY2K2
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Rozumie znaczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami dla funkcjonowania na współczesnym rynku pracy.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06