- Nazwa przedmiotu:
- Komputer w kulturze współczesnej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY2
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., czytanie literatury 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykłady nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Politechniki studiują i rozwijają techniki komputerowe w różnych dziedzinach zastosowań.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Wykłady mają na celu ukazanie, jak komputer kształtuje i wpływa na otoczenie: sposób komunikacji, sztukę, naukę i inne dziedziny aktywności oraz na samoświadomość człowieka. Poszerzają znajomość dziedzin, w których wykorzystuje się techniki komputerowe. Pozwalają zrozumieć dynamiczne zmiany zachodzące w społeczeństwie informacyjnym, kulturze konsumpcyjnej.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Komputer – maszyna przetwarzająca informacje.
<li>Czy komputery mogą myśleć? Test Turinga.
<li>Mózg w naczyniu - Putnama eksperyment myślowy.
<li>Tajemnica chińskiego pokoju – eksperyment myślowy Searle’a.
<li>Sztuczne sieci neuronowe, zastosowanie.
<li>Modele umysłu.
<li>Sztuczna inteligencja. Mocna i słaba teoria sztucznej inteligencji.
<li>Komputer kwantowy.
<li>Gry komputerowe jako element kultury.
<li>Komputerowe wspomaganie artysty.
<li>Synteza mowy.
<li>Prywatność i wolność w cyberprzestrzeni.
<li>Psychologia Internetu.
<li>Moralność i Internecie.
<li>Nieformalna wymiana danych.
</ol>
- Metody oceny:
- Prezentacja, uczestnictwo w dyskusjach, obecność, sprawdzian.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003; <br>
[2] Chlewiński Z., Umysł dynamiczna organizacja pojęć, Warszawa 1999; <br>
[3] Searle J., „Umysł, mózgi i programy”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofia umysłu, Warszawa 1995 s. 301-324; <br>
[4] Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001; <br>
[5] Putnam, H., „Mózgi w naczyniu”, w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998 s. 483-469;<br>
[6] Bielecki M., „Rozumienie sieci neuronowych”, Przegląd Filozoficzny 1998, R.VII nr.3 (27) s.225-234;<br>
[7] Carr N., The Big Swich, 2008; The Shallows: What the Internet is doing to our Brains, 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY2W1
- Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przetwarzania informacji przez człowieka i maszynę. Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo. Potrafi wymienić i poprawnie identyfikować podstawowe zjawiska związane z ambiwalencją przekazów w mediach.
Weryfikacja: Sprawdzian, dyskusja problemów na zajęciach, prezentacja wybranego tematu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt HESWY2U1
- Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości. Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej. Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi. Prowadzi, we współpracy z innymi, samodzielną pracę badawczą nad zjawiskami wpływu komputeryzacji na życie współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian, dyskusja problemów na zajęciach, prezentacja wybranego tematu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY2K1
- Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć i pracy zaliczeniowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06