Nazwa przedmiotu:
Komputer w kulturze współczesnej
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Marek Maciejczak
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY2
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., czytanie literatury 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykłady nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Politechniki studiują i rozwijają techniki komputerowe w różnych dziedzinach zastosowań.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Wykłady mają na celu ukazanie, jak komputer kształtuje i wpływa na otoczenie: sposób komunikacji, sztukę, naukę i inne dziedziny aktywności oraz na samoświadomość człowieka. Poszerzają znajomość dziedzin, w których wykorzystuje się techniki komputerowe. Pozwalają zrozumieć dynamiczne zmiany zachodzące w społeczeństwie informacyjnym, kulturze konsumpcyjnej.
Treści kształcenia:
<ol><li>Komputer – maszyna przetwarzająca informacje. <li>Czy komputery mogą myśleć? Test Turinga. <li>Mózg w naczyniu - Putnama eksperyment myślowy. <li>Tajemnica chińskiego pokoju – eksperyment myślowy Searle’a. <li>Sztuczne sieci neuronowe, zastosowanie. <li>Modele umysłu. <li>Sztuczna inteligencja. Mocna i słaba teoria sztucznej inteligencji. <li>Komputer kwantowy. <li>Gry komputerowe jako element kultury. <li>Komputerowe wspomaganie artysty. <li>Synteza mowy. <li>Prywatność i wolność w cyberprzestrzeni. <li>Psychologia Internetu. <li>Moralność i Internecie. <li>Nieformalna wymiana danych. </ol>
Metody oceny:
Prezentacja, uczestnictwo w dyskusjach, obecność, sprawdzian.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003; <br> [2] Chlewiński Z., Umysł dynamiczna organizacja pojęć, Warszawa 1999; <br> [3] Searle J., „Umysł, mózgi i programy”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofia umysłu, Warszawa 1995 s. 301-324; <br> [4] Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001; <br> [5] Putnam, H., „Mózgi w naczyniu”, w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998 s. 483-469;<br> [6] Bielecki M., „Rozumienie sieci neuronowych”, Przegląd Filozoficzny 1998, R.VII nr.3 (27) s.225-234;<br> [7] Carr N., The Big Swich, 2008; The Shallows: What the Internet is doing to our Brains, 2010.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWY2W1
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przetwarzania informacji przez człowieka i maszynę. Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo. Potrafi wymienić i poprawnie identyfikować podstawowe zjawiska związane z ambiwalencją przekazów w mediach.
Weryfikacja: Sprawdzian, dyskusja problemów na zajęciach, prezentacja wybranego tematu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt HESWY2U1
Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości. Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej. Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi. Prowadzi, we współpracy z innymi, samodzielną pracę badawczą nad zjawiskami wpływu komputeryzacji na życie współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian, dyskusja problemów na zajęciach, prezentacja wybranego tematu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWY2K1
Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć i pracy zaliczeniowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06