Nazwa przedmiotu:
Analizy strategiczne w zarządzaniu innowacjami
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z1 - Zarządzanie innowacjami
Kod przedmiotu:
5P1Z1
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS) 12h ( ćwiczenia) +1h (konsultacje ) + 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) +10h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń)+ 16h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS 12h (ćwiczenia) +1h (konsultacje ) = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,3 ECTS 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) +10h (analiza i wykorzystanie w ra-mach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 12h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu) = 58h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie zarządzania projektami i innowacjami, zarządzania strategicznego, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania internetu.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
-Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - znał podstawowe pojęcia z obszaru zarządzania strategicznego i budowy strategii firmy w aspekcie zarządzania innowacjami - znał metody analizy strategicznej rozwoju wyrobów i analizy potencjału strategicznego firmy, - znał metody controllingu strategicznego i jego rolę w zarządzaniu innowacjami, - potrafił – zgodnie z zadaną specyfikacją – dokonać analizy praktycznych przykładów i rozwiązań oraz zaproponować projekt strategii zarządzania innowacjami obiektów typowych dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi, - posiadł umiejętność projektowanie strategii zarządzania innowa-cjami, - potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub programistyczno wdrożeniowym w zakresie analiz strategicznych w zarządzaniu innowacjami. - znał przykłady i rozumiał przyczyny wadliwie działających systemów zarządzania strategicznego innowacjami, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych.
Treści kształcenia:
1) Zarządzanie innowacjami - podstawowe pojęcia. 2) Istota zarządzania strategicznego i budowy strategii firmy w aspekcie zarządzania innowacjami. 3) Metody analizy strategicznej rozwoju wyrobów, analizy potencjału strategicznego firmy. 4) Metody controllingu strategicznego i jego rola w zarządzaniu innowacjami. 5) Analiza praktycznych przykładów i rozwiązań. 6) Projektowanie strategii zarządzania innowacjami.
Metody oceny:
Ocena formatywna: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń -elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. Ocena sumatywna : Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
-[1] Dworczyk M., Szlasa R.: Zarządzanie innowacjami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. [2] Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2003. [3] Krupski R.: Zarządzanie strategiczne. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002. [4] Penc J.: Strategie zarządzania.Perspektywiczne myślenie systemowe działanie.Teoria i praktyka zarządzania. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2002. [5] Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1992. [6] Stabryła A.: Zarzadzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa 2002. [7] Marciniak St.: Innowacje i rozwój gospodarczy. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000. [8] Pomykalski A.: Zarządzanie innowacjami. PWN, Warszawa - Łódź 2001. [9] Rocznik Statystyczny GUS. [10] Sosnowska A., Łobejko St., Kłopotek A.: Zarządzanie firmą innowacyjną. Difin, Sp.z.o.o., Warszawa 2000. [11] Vollmuth H.J.: Controlling od A instrumenty do Z. Analizy operacyjne i strategiczne, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1995. [12] Żuber R.: Zarządzanie przedsięwzięciami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. [13] Żuber R.: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Wyd. Difin, Warszawa 2008.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 5P1Z1_W03
zna metody controllingu strategicznego i jego rolę w zarządzaniu innowacjami
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z1_W02
ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z1_W01
zna podstawowe pojęcia z obszaru zarządzania strategicznego i budowy strategii firmy w aspekcie zarządzania innowacjami
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 5P1Z1_U02
posiada umiejętność projektowanie strategii zarządzania innowacjami
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego, roz-mowa zaliczeniowa, ocena możliwości implementacyjnych projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z1_U01
potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – dokonać analizy praktycznych przykładów i rozwiązań oraz zaproponować projekt strategii zarządzania innowacjami obiektów typo-wych dla studiowanego kierunku studiów, używając wła-ściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego, roz-mowa zaliczeniowa, ocena możliwości implementacyjnych projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 5P1Z1_K01
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub progra-mistyczno wdrożeniowym w zakresie analiz strategicznych w zarządzaniu innowacjami
Weryfikacja: ocena możliwości implementacyjnych, terminowości wy-konania prac, redakcji raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym, ocena współpracy w ramach zespołu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P1Z1_K02
zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów zarządzania strategicznego innowacjami, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecz-nych
Weryfikacja: ocena raportu projektowego oraz wynik rozmowy zalicze-niowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: