Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ryszard Rafalski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PRZED
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 10h (wykład) +10h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 28h (opracowanie rozwiązania zadań) + 12h ( przygotowanie do zaliczenia wykładu) + 14h (przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS: 10h (wykład) +10h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS: 28h (opracowanie rozwiązania zadań) + 14h (przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń) = 38h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu prawa gospodarczego, metod organizacji i zarządzania, rachunkowości finansowej i zarządczej.
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i warunków rozwoju przedsiębiorczości, - potrafił przygotować, opracować i ocenić biznesplan w działalności gospodarczej . - potrafił ocenić i rozumieć przyczyny złego wyboru metod wyzwalania kreatywności zorientowanej na rynek.
Treści kształcenia:
Wykład: 1) Wprowadzenie, podstawowe definicje, filozofia przedsiębior-czości, znaczenie przedsiębiorczości, wyzwania, wobec których stoi zarzą-dzanie, rozwój strategii a przedsiębiorczość, innowacje i przedsiębiorczość. 2) Inteligencja emocjonalna w rozwoju przedsiębiorczości. 3) Geneza i wa-runki rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość i innowacyjność jako koncepcja pozyskania czynników rozwojowych. 4) Plan marketingowy i biznesplan. 5) Koncepcja aktywizacji przedsiębiorczości, studia przypad-ków. Przedsiębiorczość jako proces poszukiwania szans. 6) Ewolucja po-dejścia do innowacji i przedsiębiorczości, przedsiębiorczość i innowacyj-ność terytorialna. Ekoprzedsiębiorczość – zrównoważony rozwój. 7) Organizacja własnej działalności gospodarczej i rozwój kreatywności zo-rientowanej na rynek. Kolokwium zaliczeniowe. Ćwiczenia: Biznes plan działalności gospodarczej. 1) Profil i zakres projektu przedsięwzięcia, zamierzenia na przyszłość, cele i zasady działania. 2) Założenia planu strategicznego. 3) Plan techniczny (produktów, usługi, technologii). 4) Plan marketingowy. 5) Plan organizacyjny. 6) Plan finansowy. 7) Podsumowanie i wnioski, stresz-czenie projektu przedsięwzięcia. Zaliczenie ćwiczeń.
Metody oceny:
Wykład: Ocena formatywna - ocena poprawności wykonania zadań przez studentów podczas ćwiczeń, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna - przeprowadzenie zaliczenia pisemnego wykładu a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z zaliczenia wykładu w zakresie 2-5; do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny > = 3,0. Ćwiczenia: Ocena formatywna - na zajęciach weryfikuje się wykonanie zadań; elementy zadań są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna zadań, samodzielność rozwiązanych przez studentów zadań i wniosków; ocena zadań w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z każdego zadania ocena oceny > = 3,0. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu jak i ćwiczeń jest > = 3,0; Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,4 *ocena ćwiczeń + 0,6* ocena z wykładu (zaliczenie).
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Bielecki W.T.: Wirtualna przedsiębiorczość [w] L. Zacher (red): Wirtualizacja: problemy, wyzwania, skutki. Poltext, Warszawa 2013. [2] Drucker P.F.: Innowacyjność i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992. [3] Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina, Poznań 1998. [4] Jasiński A.H.: Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Difin, Warszawa 2006. [5] Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna. PWN Warszawa 2000. [6] Makieła Z. : Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna. C.H. Beck, Warszawa 2013. [7] Makieła Z.: Krok ku przedsiębiorczości. Nowa Era, Warszawa 2012. [8] Meller R.B., Coulton G., Bifulco A., Meller A., Fisher A.: Przedsiębiorczość. PWE Warszawa 2011. [9] Praca zbiorowa: Biznes t.1: Zarządzanie firmą. PWN Warszawa 2007. [10] Praca zbiorowa: Biznes t.4: Finanse. PWN, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PRZED_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnych orientacji i koncepcji zarządzania – orientacji na klienta, orientacji na jakość, orientacji na innowacje, orientacji na wynik finansowy
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W05
Efekt PRZED_W02
ma uporządkowaną wiedzę z zarządzania procesami, orientacji funkcjonalnej i procesowej w zarządzaniu organizacją (działalnością gospodarczą), metodyki zarządzania procesami gospodarczymi
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PRZED_U01
potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania menedżerskiego, typowego dla studiowania kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: k_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02
Efekt PRZED_U02
potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu narzędzi analitycznych, pozwalających ocenić i wspomagać zachowanie się przedsiębiorstwa (podmiotu gospodarczego) w aktualnych warunkach rynkowych
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: k_U21
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt PRZED_U03
potrafi określić konsekwencje filozoficzne w technice oraz relacjach osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w dziedzinie przedsiębiorczości
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: k_U20
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PRZED_K01
potrafi ocenić i rozumieć przyczyny złego wyboru metod wyzwalania kreatywności zorientowanej na rynek.
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K06
Efekt PRZED_K02
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów produkcyjno-wdrożeniowych oraz społecznych
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05