- Nazwa przedmiotu:
- Kierowanie zespołem pracowników (HES)/ Personnel Team Management
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- KZP
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin wykładu, 15 godzin pracy własnej.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - 30 godzin wykładu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kierowania zespołem pracowników w organizacji, z systemami motywowania, z modelami kultury organizacyjnej oraz z innymi praktycznymi kwestiami związanymi z ludźmi w organizacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do problematyki zarządzania zasobami ludzkimi, czym jest i na czym polega zrządzanie – ogólne zasady. Modele funkcji personalnej oraz związane z nimi stereotypy człowieka.
2. Planowanie i alokacja zasobów ludzkich. Podczas zajęć po zapoznaniu się z zasadami oraz możliwymi pytaniami studenci przygotowują w kilkuosobowych zespołach rozmowy kwalifikacyjne i prezentują je grupie. Następnie ma miejsce dyskusja na temat przygotowanych przez studentów prezentacji.
3 .Praca zespołowa – wady i zalety. Najczęściej spotykane w pracy zespołowej problemy: „tendencyjna komunikacja informacji podzielanych”, „efekt próżniactwa społecznego”, „facylitacja społeczna „ i „hamowanie społeczne”. „Burza mózgów” – jak ją przygotować i właściwie przeprowadzić.
4 .Co to jest „kultura organizacyjna” – definicja pojęcia. Modele kultury organizacyjnej. Jakie „kultury organizacyjne” można spotkać w Polsce? Studenci samodzielnie w grupach na za pomocą zaproponowanych im narzędzi przygotowują modele „kultury organizacyjnej” dostosowanie do określonych uwarunkowań.
5. Systemy motywowania pracowników. Jak skutecznie motywować – wskazówki praktyczne. Przygotowywanie w grupach najskuteczniejszych rozwiązań.
6. Rozwój kapitału ludzkiego organizacji. Szkolenie pracowników. Kształtowanie karier w organizacji – zagadnienia praktyczne. Przykłady możliwych rozwiązań. Społeczne aspekty pracy. Zatrudnienie na czas określony: społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska.
7. Style kierowania zespołami pracowniczymi. Kierowanie zespołem projektowym – teoria i praktyka.
- Metody oceny:
- Kolokwium, ocena prezentacji, ocena case study, ocena aktywności studentów w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. H. Król, A. Ludwiczyński (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
2. M. Kostera (2006), Zarządzanie personelem, Warszawa: PWE.
3. P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza, K. Ogonek (2004), Kierowanie zespołem projektowym, Warszawa: Difin.
4. M. Gellert, C. Nowak (2008), Zespół, Gdańsk: GWP.
5. B. Kożusznik (2002), Psychologia zespołu pracowniczego: doskonalenie efektywności, Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
6. B. Kożusznik (2002), Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa: PWE.
7. B. Kożusznik (2005), Kierowanie zespołem pracowniczym, Warszawa: PWE.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KZP_W1
- Student posiada ogólną wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: zasad zarządzania zasobami ludzkimi, funkcji personalnych oraz związanych z nimi stereotypów człowieka, planowania i alokacji zasobów ludzkich w organizacji, problemów związanych z pracą zespołową, pojęcie kultury organizacyjnej i jej modeli, systemów motywacyjnych, kapitału ludzkiego, styli kierowania zespołami pracowniczymi, kształtowania karier pracowników, społecznych aspektów pracy.
Weryfikacja: Ocena prezentacji, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KZP_U1
- W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie opracować dla danej organizacji koncepcje modelu kultury organizacyjnej. Przy opracowaniu i prezentacji modelu koncepcji student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07
- Efekt KZP_U2
- W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie przeprowadzić dla danej organizacji postępowanie rekrutacyjne. Przy opracowaniu i prezentacji rozwiązania student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena case study, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U02, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07
- Efekt KZP_U3
- W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie zaproponować dla danej organizacji rozwiązanie dot. koncepcji systemu motywacji pracowników. Przy opracowaniu i prezentacji rozwiązania student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena case study, ocena prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U02, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KZP_K1
- Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu w szczególności poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii dotyczącej właściwego zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: budowania kapitału intelektualnego organizacji, budowania właściwej kultury organizacyjnej, systemów motywowania pracowników. Podejmuje starania w swoim otoczeniu, aby przekazać innym w sposób dla nich zrozumiały informacje na temat zagadnień dotyczących prawidłowego zarządzania zasobami ludzkimi.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07
- Efekt KZP_K2
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi; rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt KZP_K3
- Umie pracować w zespole nad rozwiązaniem problemu z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym dostosować się do podziału zadań, jakie zostały uzgodnione w zespole, aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu, słuchać proponowanych rozwiązań przez innych uczestników, prowadzić konstruktywną dyskusję dotyczącą wyłonienia najlepszego rozwiązania.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03, IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04