Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu drogowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP511
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 7 godz., przygotowanie się do ćwiczeń 10 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Podstawy inżynierii ruchu, Infrastruktura transportu I
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o procesie ruchu drogowego, modelach i ruchu i praktycznych metodach wyznaczania przepustowości. Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach sterowania na skrzyżowaniach odosobnionych, ciągach i w obszarach. Badaniach, pomiarach i analizach ruchu drogowego. Systemach zarządzania ruchem drogowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Opis strumienia pojazdów w obserwacjach chwilowych, lokalnych i ruchomych, równanie strumienia. Model procesu ruchu „swobodnego” i wymuszonego przepływu strumienia pojazdów, teoretyczna przepustowość pasa ruchu. Wahania natężenia ruchu w czasie i przestrzeni, natężenie n-tej godziny, przeliczanie pojazdów rzeczywistych na umowne. Przepustowość odcinków dróg dwu i wielopasowych, odcinków przeplatania, wlotów skrzyżowań niesterowanych i sterowanych. Badania pomiary i analizy ruchu drogowego: cele i zakres, podstawowe narzędzia pomiarowe i metody badawcze. Detektory ruchu drogowego. Studia ruchu w planowaniu układów komunikacyjnych: kompleksowe badanie ruchu. Pomiary estymatorów podstawowych parametrów strumienia. Ogólne i inżynierskie sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Sygnalizacja świetlna: rodzaje sygnalizacji, sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacja. Metody uprzywilejowania pojazdów transportu publicznego na skrzyżowaniach. Struktury funkcjonalne i sprzętowe systemów zarządzania ruchem. Ogólna charakterystyka systemu zarządzania transportem publicznym. Inteligentne systemy transportowe. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Wyznaczanie przepustowości międzywęzłowych odcinków dróg 2 – pasowych 2 – kierunkowych. Wyznaczanie przepustowości dróg wielopasowych zamiejskich i arterii miejskich. Wyznaczanie wybranych parametrów odcinków przeplatania i skrzyżowań typu „rondo”. Wyznaczanie przepustowości wlotów skrzyżowań niesterowanych. Wyznaczanie przepustowości wlotów skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Metody oceny:
3 kolokwia z części wykładowej z otwartymi pytaniami. Dwa kolokwia z części ćwiczeniowej zawierające zadania związane z rachunkiem przepustowości.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. 2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004 3. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992. 4. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej – GDDP, Warszawa, 1995. 5. Tracz M.,Chodur J.: „Metoda obliczania przepustowości rond” GDDKiA Warszawa 2008. 6. Highway Capacity Manual 2010, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2011. 7. Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego Wydawnictwo WKiŁ 2008. 8. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r. 9. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r. 10. „Systemy zarządzania w transporcie drogowym”, „Informatyka gospodarcza” Tom 3 wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010 r.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W02
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej. Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
ma podstawową wiedze w zakresie metod i środków technicznych dla wykonywania pomiarów ruchu drogowego.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
posiada biegłość merytoryczną i sprawność rachunkową w określaniu przepustowości wybranych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: ćwiczenia – kolokwia i ocena aktywności
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: ćwiczenia – ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01