- Nazwa przedmiotu:
- Strategiczna analiza otoczenia
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Stefan Krajewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZGP 33
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 16 wykład; 15 przygotowanie do zajęć, 16 przygotowanie do zaliczenia; 10 przygotowanie do kolokwium; 13 konsultacje i dodatkowe zaliczenia
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,64 wykład
0,52 konsultacje i dodatkowe zaliczenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy dotyczącej przeprowadzania analizy strategicznej w pełnym zakresie: analizy makrootoczenia, otoczenia konkurencyjnego i potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Zapoznanie studentów z zestawem podstawowych i najbardziej użytecznych w procesie planowania i zarządzania strategicznego metod, które pozwalają na zbadanie, ocenę i przewidywanie przyszłych stanów  wybranych obszarów przedsiębiorstwa i jego otoczenia z punktu widzenia możliwości przetrwania i rozwoju.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcie, geneza, i rozwój analizy strategicznej; 2. Zakres  i wykorzystanie analizy strategicznej; 3. Makrootoczenie i jego składniki; 4. Zakres i cele analizy otoczenie konkurencyjnego przedsiębiorstwa:  analiza 5 sił M.E. Portera, metoda oceny punktowej atrakcyjności sektora, analiza grup strategicznych w sektorze, analiza gron.5. Strategiczna analiza wnętrza przedsiębiorstwa: bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza łańcucha wartości, bilans strategiczny przedsiębiorstwa, cykl życia produktu i technologii 6. Metody określania pozycji strategicznej przedsiębiorstwa - analiza SWOT w ujęciu statycznym i dynamicznym
- Metody oceny:
- Zliczenie na podstawie kolokwium w trakcie semestru. Podstawą do uzyskania oceny pozytywnej jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Romanowska, Planowanie strategii w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2009r.
2.  G. Gierszewska. M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa, 2009r. 
3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE Warszawa, 2000r., 
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W18
- Student ma wiedzę  z zakresu najbardziej znanych i najczęściej stosowanych metod w strategicznej analizie otoczenia.						
 Weryfikacja: kolokwium - pytania problemowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W08
- Efekt W19
- Student ma wiedzę dotycząca analizy makrootoczenia i jego składników oraz otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
														
 Weryfikacja: kolokwium - pytania problemowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W19
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U15
- Student potrafi stosować analizę SWOT jako kompleksowa metodę do badania otoczenia organizacji i analizy jej wnętrza
														
 Weryfikacja: kolokwium - pytania problemowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U15
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U06
- Efekt U17
- Student potrafi  wszechstronnie analizować oraz krytycznie oceniać obszar społeczny, finansowy, produkcyjny i marketingowy podmiotu gospodarczego. 
														
 Weryfikacja: kolokwium - pytania problemowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U17
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U08
- Efekt U22
- Student potrafi  pozyskiwać, analizować oraz interpretować dane pochodzące z dokumentów strategicznych podmiotu gospodarczego.
														
 Weryfikacja: kolokwium - pytania problemowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U22
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U02
- Efekt U24
- Student potrafi użyć metod portfelowych do postawienia diagnozy obecnej i przyszłej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywania przyszłego układu warunków jego funkcjonowania.
														
 Weryfikacja: kolokwium - pytania problemowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U24
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K11
- Student potrafi rozwiązać problemy w sposób niestandardowy, wykorzystując nowatorskie podejście i niekonwencjonalne pomysły
														
 Weryfikacja: dyskusja nad prezentowanymi przykładami/problemami
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_K04