- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja społeczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Helena Bulińska-Stangrecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_KS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami komunikacji społecznej, w szczególności: zagadnieniami dotyczącymi interakcji społecznych, komunikowania się w życiu społecznym i zawodowym oraz znaczenia i optymalizacji efektywności komunikacji.
- Treści kształcenia:
- Zajęcia obejmują następujące obszary tematyczne:
1. komunikacja społeczna: podstawowe pojęcia; doniosłość komunikowania w codziennym życiu, cele interakcji międzyludzkiej, naczelne zasady komunikacji interpersonalnej
2. konteksty komunikacyjne, bariery komunikacji, rodzaje szumów, podstawowe modele komunikacyjne,
3. charakterystyka komunikacji werbalnej i niewerbalnej
4. efektywności komunikacji, style komunikacji, aktywne słuchanie
5. komunikowanie masowe, reklama, propaganda, oddziaływanie mediów i ich wpływ na interakcje społeczne,
6. komunikowanie w organizacji, optymalizacja komunikacji profesjonalnej w administracji publicznej i przedsiębiorstwach
7. komunikacji międzykulturowa, wpływ globalizacji i uwarunkowań kulturowych na efektywność przekazu informacji
8. komunikowanie perswazyjne: narzędzia i techniki, wywieranie wpływu na ludzi, komunikacja w negocjacjach, psychologiczne mechanizmy wpływające na komunikacje społeczną,
9. autoprezentacja, komunikacja medialna ( elektroniczna ), psychologiczne aspekty komunikacji medialnej w cyberpzrestrzeni
- Metody oceny:
- 1 - test pisemny na koniec semestru obejmujący cały zakres materiału
2 - udział w ćwiczeniach warsztatowych
3 - aktywność na zajęciach (dyskusje )
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie
3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie
4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie
4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem.
5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem,
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. ASTRUM, Wrocław 2004
2. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2009.
3. D. Leaders, Komunikacja niewerbalna, PWN, 2007
Literatura uzupełniająca:
1. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, wyd. GWP, Gdańsk 2003.
2. J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2003.
3. Z. Nęcki, Komunikacja międzykulturowa, Kraków , 1996
4. E. Hall "Ukryty wymiar", PIW, 1978
- Witryna www przedmiotu:
- nie dotyczy
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_M01
- Zna podstawową terminologię w zakresie komunikacji społecznej, rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie komunikacji społecznej, podstaw, zakresu zastosowania, diagnozy
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M03
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie efektywnej komunikacji w pracy i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M04
- Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu się procesów interakcji i komunikacji społecznej.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- Potrafi zdiagnozować styl komunikowania oraz kluczowe elementy procesu komunikacji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M02
- Posiada umiejętność przekazywania wiedzy, aktywnego słuchania i efektywnej komunikacji oraz dostosowywanie formy i treści przekazu do specyfiki odbiorcy.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M03
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M04
- Posiada umiejętność komunikacji w organizacji biznesowej oraz administracji publicznej w celu optymalizacji współpracy
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji społecznej. Rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M02
- Ma przekonanie o wadze roli jaka komunikacja społeczna odgrywa w codziennym życiu społecznym i zawodowym.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M03
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M04
- Posiada kompetencje przydatne w komunikacji w administracji publicznej oraz przedsiębiorstwach.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M05
- Potrafi wskazać metody usprawniania i optymalizacji procesów komunikacji.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05