- Nazwa przedmiotu:
- Społeczności regionalne
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_SR
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 15 godz. - obecność na ćwiczeniach
2. praca własna studenta - 60 godz. w tym:
- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 20 godz.,
- przygotowanie się do zaliczenia - 20 godz.,
- przygotowanie pracy semestralnej - 20 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 pkt ECTS - 15 godzin kontaktowych - udział w zajęciach
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 pkt ECTS - 60 godz. pracy własnej studenta
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z procesami kształtowania się odrębności regionalnych, świadomości i tożsamości regionalnej, przekazanie wiedzy na temat polskich regionów – ich historii, kulturze i tradycji.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie pojęcia regionu, rodzaje regionów – archiwalne (reliktowe), polityczne, ekonomiczne, geograficzne, socjologiczne; charakterystyka tożsamości regionalnej.
2. Charakterystyka najpierwotniejszych wyznaczników odrębności regionalnej: podłoża fizjograficznego, obszarów zróżnicowania gospodarczego, formalnych granic terytorialnych, kultury, religii, języka i tradycji.
3. Omówienie narodzin i rozwoju regionalizmu w Europie. Regionalizm we Francji, Włoszech, Niemczech i Hiszpanii. Historia regionalizmu w Polsce – w okresie zaborów, w okresie II Rzeczypospolitej, po II wojnie światowej i po transformacji systemowej 1989 r.
4. Społeczeństwo informacyjne na szczeblu lokalnym. Analiza wpływu procesów cywilizacyjnych na zachowanie odrębności regionalnych. Wpływ telewizji i Internetu na regionalizm.
5. Charakterystyka wybranych regionów i mniejszości etnicznych w Polsce, zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
- przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi,
Końcowa ocena jest średnią oceną z prezentacji i testu zaliczeniowego.
Student, który zaliczył przedmiot na ocenę:
3,0 - przygotował pracę semestralną zawierającą podstawowe informacje na temat wybranego regionu; miał 50% poprawnych odpowiedzi w teście
3,5- przygotował pracę semestralną zawierającą podstawowe informacje na temat wybranego regionu; miał 60% poprawnych odpowiedzi w teście
4,0 - przygotował pracę semestralną zawierającą poszerzone informacje na temat wybranego regionu; miał 70% poprawnych odpowiedzi w teście
4,5 - przygotował pracę semestralną zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranego regionu; miał 80% poprawnych odpowiedzi w teście
5,0- przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranego regionu; miał ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. B. Jałowiecki: Rozwój regionalny i lokalny w perspektywie socjologicznej, Tychy 2007.
2. A. Sosnowski: Tożsamość regionalna, narodowa, europejska – poziomy współczesnej identyfikacji społecznej Polaków, Olsztyn 2008
3. Region i regionalizm w socjologii i politologii, pod red. A. Pawłowskiej, Z. Rykla, Rzeszów 2012
Literatura uzupełniająca:
1. Regionalne dziedzictwo kulturowe jako baza dla kształtowania tożsamości lokalnych, red. nauk. Samanta Kowalska, Poznań 2010
2. B. Jałowiecki (red.), Oblicza polskich regionów, Warszawa 1996.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01,
- 1. Student zna podstawową terminologię z zakresu problematyki regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- 2. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wyznaczników odrębności regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- 1. Potrafi scharakteryzować wybrany region pod kątem najważniejszych wyznaczników odrębności regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- 2. Potrafi przygotować prezentację na temat wybranego regionu kulturowego.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi w zespole przygotować prezentację wybranego regionu
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07