Nazwa przedmiotu:
Metoda projektowa w działaniach społecznych
Koordynator przedmiotu:
dr Katarzyna Górniak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_MPDS
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja, zapoznawanie się z praktyką) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja, zapoznawanie się z praktyką) - 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii, w tym socjologii organizacji.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zajęcia wprowadzają w problematykę tworzenia i funkcjonowania projektów społecznych zarówno w skali mikro - dla konkretnej społeczności, jak i makro - skierowanych do szerszej grupy odbiorców. Przygotowują studentów do sprawnego posługiwania się tą metodą w praktyce zawodowej poprzez zdobycie wiedzy na temat skutecznych metod planowania projektów.
Treści kształcenia:
1. Czym jest metoda projektowa/projekt? – znaczenie, korzyści, przykłady modelowych realizacji projektów i inicjatyw społecznych. 2. Prezentacja dobrych praktyk – zrealizowanych projektów. Warunki skuteczności projektów. 3. Analiza logiki projektowej – omówienie poszczególnych etapów i technik 4. Definiowanie potrzeb i problemów społecznych, jako sytuacji wyjściowej do realizacji projektów. Problemy społeczne – istota, przyczyny, skutki. 5. Diagnoza problemów społecznych jako punkt wyjścia do podjęcia projektu– jak badać potrzeby społeczne, technika mapy problemów, pozyskiwanie i analizowanie informacji. 6. Diagnoza problemów społecznych jako punkt wyjścia do podjęcia projektu– jak badać potrzeby społeczne, technika mapy problemów, pozyskiwanie i analizowanie informacji. Cd. 7. Analiza zasobów wewnętrznych instytucji realizującej projekt – metoda SWOT. Szacownie ryzyka. 8. Tworzenie tytułu projektu. Określanie misji i celu działania – cechy celu, jak sformułować cel (zasada SMART), planowanie strategiczne. 9. Zadania i metody – określanie sposobów realizacji celów, wyznaczanie rezultatów (twardych i miękkich), zasady tworzenia harmonogramów. 10. Budżet – zasady pisania, kategorie budżetu, wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane 11. Finansowanie projektów społecznych – fundraising – zasady pozyskiwania funduszy na działania społeczne, źródła finansowania, zbiórki publiczne, sponsoring 12. Pisanie wniosków o dotację – czym jest wniosek, reguły wypełniania, zasady oceny wniosków 13. Monitoring i ewaluacja działań społecznych – techniki i narzędzia monitoringu, ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, audyt. 14. Sprawdzian 15. Podsumowanie zajęć
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: • aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach ) • uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Podręcznik zarządzania projektami miękkimi w kontekście EFS, red. brak, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006 2. ABC zarządzania projektami miękkimi, red. B. Grucza, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012 3. Abrignani B. i in., Zarządzanie projektem, Rada Europy, Strasburg 2000 4. Leszczyński M, Maksymów P., Projekty systemowe w pomocy społecznej - pytania i odpowiedzi, Wyd. DASHOFER, brak miejsca wydania, 2011 5. Domiter R, Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi, Wyd. Difin, Warszawa 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Kozłowski, T., Poradnik planowania projektu, ,RCIiWOR, Gdańsk 2006 2. Animacja współpracy środowiskowej, red. Maria Mendel, Toruń 2003
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna terminologię w zakresie metody projektowej i działań społecznych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_02
Ma ugruntowaną wiedzę o strukturze i funkcjach metody projektowej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_03
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie etapów przygotowywania projektów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_04
Ma uporządkowaną wiedzę w odniesieniu do warunków stosowalności metody projektowej i warunków wpływających na powodzenie jej stosowania, czyli jej skuteczność.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie metody projektowej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_02
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_03
Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń w odniesieniu do przygotowywania projektu.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_04
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejąc problem i go rozwiązać na rzecz planowania i opracowywania projektów społecznych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_02
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie projektów o charakterze społecznym.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_03
Docenia wpływ metody projektowej i działań w zakresie rozwiązywania problemów społecznych na rozwój społeczny.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05