- Nazwa przedmiotu:
- Metoda projektowa w działaniach społecznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Górniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_MPDS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja, zapoznawanie się z praktyką) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja, zapoznawanie się z praktyką) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii, w tym socjologii organizacji.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zajęcia wprowadzają w problematykę tworzenia i funkcjonowania projektów społecznych zarówno w skali mikro - dla konkretnej społeczności, jak i makro - skierowanych do szerszej grupy odbiorców. Przygotowują studentów do sprawnego posługiwania się tą metodą w praktyce zawodowej poprzez zdobycie wiedzy na temat skutecznych metod planowania projektów.
- Treści kształcenia:
- 1. Czym jest metoda projektowa/projekt? – znaczenie, korzyści, przykłady modelowych realizacji projektów i inicjatyw społecznych.
2. Prezentacja dobrych praktyk – zrealizowanych projektów. Warunki skuteczności projektów.
3. Analiza logiki projektowej – omówienie poszczególnych etapów i technik
4. Definiowanie potrzeb i problemów społecznych, jako sytuacji wyjściowej do realizacji projektów. Problemy społeczne – istota, przyczyny, skutki.
5. Diagnoza problemów społecznych jako punkt wyjścia do podjęcia projektu– jak badać potrzeby społeczne, technika mapy problemów, pozyskiwanie i analizowanie informacji.
6. Diagnoza problemów społecznych jako punkt wyjścia do podjęcia projektu– jak badać potrzeby społeczne, technika mapy problemów, pozyskiwanie i analizowanie informacji. Cd.
7. Analiza zasobów wewnętrznych instytucji realizującej projekt – metoda SWOT. Szacownie ryzyka.
8. Tworzenie tytułu projektu. Określanie misji i celu działania – cechy celu, jak sformułować cel (zasada SMART), planowanie strategiczne.
9. Zadania i metody – określanie sposobów realizacji celów, wyznaczanie rezultatów (twardych i miękkich), zasady tworzenia harmonogramów.
10. Budżet – zasady pisania, kategorie budżetu, wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane
11. Finansowanie projektów społecznych – fundraising – zasady pozyskiwania funduszy na działania społeczne, źródła finansowania, zbiórki publiczne, sponsoring
12. Pisanie wniosków o dotację – czym jest wniosek, reguły wypełniania, zasady oceny wniosków
13. Monitoring i ewaluacja działań społecznych – techniki i narzędzia monitoringu, ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, audyt.
14. Sprawdzian
15. Podsumowanie zajęć
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach )
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Podręcznik zarządzania projektami miękkimi w kontekście EFS, red. brak, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006
2. ABC zarządzania projektami miękkimi, red. B. Grucza, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012
3. Abrignani B. i in., Zarządzanie projektem, Rada Europy, Strasburg 2000
4. Leszczyński M, Maksymów P., Projekty systemowe w pomocy społecznej - pytania i odpowiedzi, Wyd. DASHOFER, brak miejsca wydania, 2011
5. Domiter R, Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi, Wyd. Difin, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Kozłowski, T., Poradnik planowania projektu, ,RCIiWOR, Gdańsk 2006
2. Animacja współpracy środowiskowej, red. Maria Mendel, Toruń 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna terminologię w zakresie metody projektowej i działań społecznych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Ma ugruntowaną wiedzę o strukturze i funkcjach metody projektowej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie etapów przygotowywania projektów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_04
- Ma uporządkowaną wiedzę w odniesieniu do warunków stosowalności metody projektowej i warunków wpływających na powodzenie jej stosowania, czyli jej skuteczność.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie metody projektowej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń w odniesieniu do przygotowywania projektu.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_04
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejąc problem i go rozwiązać na rzecz planowania i opracowywania projektów społecznych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie projektów o charakterze społecznym.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_03
- Docenia wpływ metody projektowej i działań w zakresie rozwiązywania problemów społecznych na rozwój społeczny.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05