Nazwa przedmiotu:
Historia gospodarcza
Koordynator przedmiotu:
dr Marek Jakubiak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_HG
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym.W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie dotyczy
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przemianami gospodarczymi zachodzącymi w państwach europejskich od starożytności do współczesności. Ujęcie powyższych zagadnień na tle kwestii polityczno- społecznych powinno w swym założeniu ułatwić ukazanie gospodarki, jako dziedziny, zależnej od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych będących nieodzownym elementem życia państwowego.
Treści kształcenia:
. Gospodarka społeczeństw przedagrarnych i jej ewolucja. Specyfika ekonomiczna cywilizacji aluwialnej i śródziemnomorskiej. 2. Geneza feudalizmu europejskiego. Relacje miasto - wieś a problematyka produkcji i wymiany towarowej od X- XV w. 3. Ekonomiczno – społeczna struktura gospodarki feudalnej. Handel międzynarodowy „siłą napędową” rozwoju systemu bankowego. Ważne organizacje handlu międzynarodowego 4. Ekspansja kolonialna Europy XVI- XVIII w. Znaczenie geopolitycznych zmian na mapie świata dla międzynarodowego układu sił.. 5. Od merkantylizmu do kapitalizmu wolnokonkurencyjnego- charakterystyka etapów rozwoju tej formy ustroju i jej znaczenie dla gospodarki 6. Angielska rewolucja przemysłowa i jej konsekwencje ekonomiczno – społeczne na płaszczyźnie międzynarodowe ze szczególnym uwzględnieniem kontynentu europejskiego 7. Monopolizacja produkcji. Innowacje w kierowaniu przedsiębiorstwem i organizacją produkcji u progu XIX w. Przeobrażenia w systemie walutowo-bankowym. 8. Postęp techniczny u progu XX w. i jego wpływ na przemiany gospodarcze. Wzrost produkcji w poszczególnych dziedzinach i jego znaczenie dla poziomu stopy życiowej społeczeństwa w krajach europejskich i leżących poza Europą- analiza zagadnienia. 10. Wpływ I wojny na gospodarkę światowych mocarstw. Rozwój interwencjonizmu państwowego w Europie Zachodniej, Japonii, USA. Wzrost znaczenia USA w polityce międzynarodowej.. 12. Wahania koniunktury ekonomicznej po 1918 r. Wielki Kryzys Ekonomiczny 1929-1933 i jego konsekwencje dla Europy. Teoria Keynesa. Polityka gospodarcza państw faszystowskich. Początki niemieckiego lebensraum. 13. Gospodarka europejska w latach 1939 –1945. Interwencjonizm niemiecki i jego wpływ na ekonomię poszczególnych krajów. 14. Odbudowa i rekonstrukcja gospodarki światowej w latach 1945-1949. Plan Marshalla. Między demokracją a socjalizmem. Analiza porównawcza sytuacji ekonomiczno-społecznej państw Europy Zachodniej i Środkowo- Wschodniej . Problem dekolonizacji. 15. Integracja europejska po II wojnie światowej. Międzynarodowe organizacje i bloki gospodarcze. Powstanie Unii Europejskiej.
Metody oceny:
Prezentacja w trakcie semestru – max. 4 pkt. Prace grupowe ze źródłami – max. 3 pkt. Test na koniec semestru – max. 8 pkt. Ocena końcowa wynikająca z sumy uzyskanych punktów wg skali: Poniżej 8 pkt. – ocena 2 8-9 pkt. – ocena 3 10 pkt. – ocena 3,5 11-12 pkt. – ocena 4 13 pkt. – ocena 4,5 14-15 pkt. – ocena 5 Uwaga: Nie ma punktów połówkowych
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Wojnarski Dariusz, Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004. 2. Wojnarski Dariusz, Historia gospodarcza świata XX i XXI w. Warszawa 2007. 3. Eckert M. Historia gospodarcza i społeczna świata w XIX i XX w., Zielona Góra 1996. Literatura uzupełniająca: 4. Maciejewski Marek, Powszechne dzieje gospodarcze od końca XV do 1939 r,
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Założeniem przedmiotu jest wykształcenie u Studentów umiejętności analizy, syntezy oraz dokonywania rekonstrukcji realiów gospodarczych minionych okresów historycznych ze szczególnym uwzględnieniem tych, które stały się podwaliną pod współczesne systemy ekonomiczno-społeczne.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W06
Zna terminologię w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09
Efekt K_W03
Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk ekonomicznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt K_U05
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U04
Umie wskazać istotę problemu, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt K_U05
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K04
Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_K01
Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_K02
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy społeczne ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06