Nazwa przedmiotu:
Kulturowo cywilizacyjne aspekty integracji europejskiej
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. Marek Maciejczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_KCAIE
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30 h Praca własna: przygotowanie do zajęć 20 czytanie wskazanej literatury 20 napisanie referatu / eseju 15
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Wydziału Administracji i Nauk Społecznych mają już podstawowe informacje o dziedzictwie europejskim ze szkoły średniej. Na ćwiczeniach będą one rozwijane, systematyzowane i aktualizowane.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Prezentacja najważniejszych aspektów dziedzictwa europejskiego: trendów politycznych, ruchów społecznych, strategii gospodarczych i stanu umysłów.
Treści kształcenia:
1. Racjonalność – co zwiemy nauką? Nauka stanowi element tradycji europejskiej. W czasach współczesnych cieszy się wielkim poważaniem. Czym jest dociekanie naukowe, czym różni się nauka od innych dziedzin działalności poznawczej? Czym jest metoda naukowa? 2. Wolność i twórczość. Częścią europejskiej tradycji, obok nauki jest literatura. 3. Sytuacja wartości etycznych i religijnych. Spór o rodzaje wartości, ich źródła, hierarchię. Jaka jest sytuacja wartości aktualnie? 4. Język i kultura. Wraz z językiem zyskujemy narzędzie tworzenia i przyswajania kultury. Język jest środkiem, dzięki któremu można przekazywać i tworzyć jej różne aspekty. 5. Treść pojęcia „Europa”. Określenie europejskiej tożsamości. Europa to: obywatele Unii Europejskiej, konkretna obszar terytorialny, pewien ideał, zdolność życia z innymi, ciągła negocjacja, zdolność do zinternalizowania różnic, miejsce narodzin „cywilizacji transgresji” itd. 6 Europocentryzm. Wyjątkowa i historyczna rola Europy. Pouczanie innych i niechęć do przyjmowania nauk, nadużywanie militarnej i gospodarczej przewagi, obojętność i arogancja, nietolerancja odmiennych sposobów życia. 7. Początek ery globalnej. Po 200 latach dominacji rynków narodowych i państwa narodowego, stosunki międzyludzkie rozsadzają stare ramy instytucjonalne. Nowa (szersza) świadomość ma charakter globalny. Działania gospodarcze i społeczne obejmują cały świat. 8. Nowy system gospodarczy. Narodziny nowego systemu gospodarczego, zmiany w systemie rządzenia, gospodarka rynkowa vs. gospodarka sieciowa, państwo narodowe vs. regionalne przestrzenia polityczne (np. Unia Europejska). 9. Stany Zjednoczone Europy, wartości i cele Konstytucji Europejskiej. Historia powstania Unii, Konstytucja UE. 10. Zarządzanie sieciowe. Sieciowa struktura władzy. 11. Społeczeństwo obywatelskie - jego organizacje. 12. Społeczeństwo obywatelskie - cele i zagrożenia. 13. Rola nauki. Ryzykowne eksperymenty naukowe i technologie. 14. Aktualne problemy: aborcja i antykoncepcja, eutanazja, kara główna, prawa mniejszości seksualnych, itd. 15. Podsumowanie - stopień realizacji projektu i jego zagrożenia.
Metody oceny:
Sprawdzian i prezentacja multimedialna. Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Student przedstawił wybrany temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 2 zajęcia, sprawdzian 3. 3.5 Student przedstawił temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie, sprawdzian 3,5. 4.0 Student przedstawił temat stopniu dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach, sprawdzian 4. 4.5 Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach, sprawdzian 4,5. 5.0 Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił żadnego z zajęć i uczestniczył w dyskusjach, sprawdzian 5.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką? Tłum. A. Chmielewski, Wrocław 1993 2. J. Woleński, w: Granice niewiary, artykuł, Nauka i racjonalność, ss. 60-76. Kraków 2004. 3. Filozofia i wielka literatura. Hermeneutyka wybranych dzieł literackich, red. J. Marzęcki, Warszawa 2005. 4. B. L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, przekład T. Hołówka, Warszawa 1982;Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, przekład B. Wolniewicz, Warszawa 2000. 5. J. Rifkin, Europejskie marzenie, Warszawa 2005. 6. A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki różne kultury, Warszawa 2007. 7. A. Kwilecki, Idea zjednoczenia Europy, Warszawa 2001. 8. A. Marszałek, Z historii integracji europejskiej, Toruń 2006. Literatura uzupełniająca: 1. L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 2004. 2. Ch.Tylor, Oblicza religii dzisiaj, Kraków 2002. 3. Zygmund Bauman, Europa, nieskończona przygoda, Kraków 2005. Rozdział, Przygoda zwana Europą, ss.5.71. 4. Red. A. Pacześniak, R. Riedel, Europeizacja – mechanizmy, wymiary, efekty, Wrocław 2010. 5. S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Sopot 2007.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_KWK01
Ma wiedzę w zakresie funkcjonowania społeczności lokalnych i regionalnych.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_KWK02
Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_KWK03
Zna najnowsze osiągnięcia naukowe odnoszące się do teorii prawa, ekonomii, socjologii, politologii i wybrane zagadnienia z zakresu stosowanych nauk społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Efekt W_KWK04
Zna mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej oraz podstawowe cechy prawa wspólnotowego.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_KWK01
Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_KWK02
Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_KWK03
Umie postrzegać problemy społeczne, ekonomiczne i techniczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_KWK04
Umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_KWK01
Wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych.
Weryfikacja: Wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja wyników.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_KWK02
Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja wyników.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_KWK03
Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja wyników.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07