- Nazwa przedmiotu:
- Myślenie twórcze
- Koordynator przedmiotu:
- dr Elżbieta Supryn-Dulko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_MT
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Punkty ECTS za przedmiot (moduł) - 3 punkty
Udział w ćwiczeniach 30
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 30
czytanie wskazanej literatury 25
napisanie referatu / eseju
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt - 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi dotyczącymi zdolności i twórczości, a także technikami stymulującymi myślenie twórcze człowieka
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia twórczości, terminologia możliwości stymulowania- 2 godz.
2. Bloki emocjonalne i intelektualne w rozwoju myślenia twórczego - 2 godz.
3. Płynność werbalna jako czynnik warunkujący płynność myślenia – prezentacja technik- 2 godz.
4. Analiza funkcjonalna, łamania stereotypów myślenia - 2 godz.
5. Metoda konstruktywnej krytyki jako klucz do wynalazczości i pomysłów innowacyjnych- 2 godz.
6. Stymulatory i inhibitory twórczości człowieka- 2 godz.
7. Zagadnienia synektyki w nawiązywaniu do problemów racjonalizacji- 2 godz.
8. Metody ćwiczenia wyobraźni i podwyższania poziomu myślenia twórczego- 2 godz.
9. Zasady obrony swoich praw w promowaniu własnych pomysłów - 2 godz.
10. Uwarunkowania oporu i blokad w rozwoju własnych pomysłów - 2 godz.
11. Okresy krytyczne w rozwoju myślenia twórczego - 2 godz.
12. Cechy osobowości twórczej - 2 godz.
13. Rodzaje nadwrażliwości poznawczej. 2 godz.
14. Typowe zachowania twórców. - 2 godz.
15. Techniki podnoszenia własnego potencjału twórczego. 2 godz.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Ocena za przedmiot
3,0 oddanie prac (przy 1/5) nieobecności
3,5 obecność na zajęciach. Oddanie większości prac
4,0 Obecność na wszystkich zajęciach, oddanie prac niekompletnych
4,5 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie większości prac
5,0 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie kompletu prac
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Necka E. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków
2. Neck e. Trening Twórczości. Impuls Kraków
3. Tokarz A. (red.) Stymulatory i inhibitory twórczości, wyd. SAWW Poznań
Literatura uzupełniająca:
1. Dąbrowska E Twórczość – wyznania XXI wieku, wyd Impuls, Kraków 2003
2. Szmidt K.J. (red.) Dydaktyka twórczości, Impuls, Kraków 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie zdolności i twórczego myślenia
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_02
- Ma wiedzę na temat możliwości stymulacji twórczej
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna ograniczenia i próbuje je omijać
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_02
- Wykazuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych zasad i praw
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- Umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy zespołowej. Jest świadom możliwości przekazywania swoich umiejętności
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_03
- Jest gotowy do współpracy z indywidualistami
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07