- Nazwa przedmiotu:
- Logika dla prawników
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Zbigniew Król
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_LP
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]
Udział w wykładach 15h
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 10h
czytanie wskazanej literatury 5h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno - definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku administracja. Przedmiot może być szczególnie przydatny dla radzenia sobie w sytuacjach problemowych oraz przy realizacji przedmiotów administracyjno-prawnych.
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z matematyki nabyte w edukacji na poziomie licealnym oraz uzyskane w ramach przedmiotów: logika formalna, matematyka i informatyka.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest zapoznanie z podstawami logiki współczesnej, jej osiągnięciami oraz z praktycznymi zastosowaniami w prawie, rozwiązywaniu problemów w życiu codziennym, nauce i administracji.
Do szczegółowych celów należą: przedstawienie informacji o kategoriach semantycznych wyrażeń, logice zdań, klasycznym rachunku predykatów, logikach nieklasycznych, definicjach, podziałach logicznych, a także podanie wstępnych informacji o retoryce i teorii argumentacji wraz z omówieniem metod logicznych używanych w formułowaniu myśli, wypowiedzi, dyskusji i analizie aktów prawnych.
Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.
Wykłady dotyczą teoretycznego przedstawienia najważniejszych problemów i kwestii pojęciowych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin;
1. Co to jest logika? Rola logiki w życiu codziennym. Współczesny stan logiki. Historia logiki (informacje na ten temat będą podawane sukcesywnie w trakcie każdego wykładu). Przedmiot badań logiki i przedmioty abstrakcyjne. Błędy logiczne i językowe. Wieloznaczność języka. Antynomie i paradoksy. 1h
2. Kategorie semantyczne, znak, symbol, nazwa, rodzaje nazw, oznaczanie, znaczenie. Podział nazw, relacje między zakresami nazw (diagramy Venna). 1,5h
3. Logika zdań I: pojęcie zdania, rodzaje zdań, pojęcie prawdy i logiki prawdziwościowej. funktory prawdziwościowe, funkcje zdaniowe, tautologie rachunku zdań. Klasyczny rachunek zdań a logiki nieklasyczne. 2h
4. Pojęcie i rodzaje relacji. Elementy semantyki logicznej: pojęcie prawdy, jej definicje i podstawowe teorie (klasyczna, korespondencyjna teoria prawdy, teorie nieklasyczne: koherencyjna, pragmatyczna, bezcudzysłowowa, redundancyjna itp.). Pojęcie prawdy w naukach humanistycznych i przyrodniczych. 1,5h
5. Pojęcie definicji. Rodzaje definicji. Rola definicji w prawie. 1,5h
6. Wypowiedzi intensjonalne: rola wypowiedzi intensjonalnych w prawie i naukach społeczno-historycznych, rodzaje wypowiedzi intensjonalnych. Wypowiedzi oceniające i pojęcie normy. Norma postępowania. Wypowiedzi modalne. 1h
7. Wstęp do hermeneutyki prawa i nauk humanistycznych I. (Logika a uzasadnianie wyroków sądu i postępowanie dowodowe. Rodzaje wnioskowań w postępowaniu dowodowym.) 1,5h
8. Uzasadnianie twierdzeń. Pojęcie wnioskowania. Wnioskowanie dedukcyjne, uprawdopodabniające (redukcyjne, indukcyjne, kanony indukcji, analogia). Dowodzenie twierdzeń. Dowody wprost i nie wprost. Wynikanie logiczne. Wnioskowanie dedukcyjne. Dowodzenie, sprawdzanie, wyjaśnianie. Kanony indukcji. 2h
9. Klasyfikacja i podział logiczny. Logika a retoryka. Logika pytań: pytania i odpowiedzi. Logika dyskusji. Pytania i ich rodzaje. Stawianie pytań. Rodzaje argumentów. Sofizmaty. 1,5h
10. Wstęp do hermeneutyki prawa i nauk humanistycznych II. (Wykładnia i interpretacja przepisów prawnych. Dyrektywy wykładnicze. Interpretacja i rozumienie źródeł historycznych. Hermeneutyka filozoficzna. Hermeneutyka faktów kulturowych.) 1,5h
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych oceny z pracy zaliczeniowej lub kolokwium oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się kolokwium podsumowującym lub pracą zaliczeniową, które obejmują wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium lub pracy zaliczeniowej oraz ocenie aktywności na zajęciach.
Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium zaliczeniowego, jeśli tak zdecyduje prowadzący zajęcia.
Ocena za przedmiot:
Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia lub zaliczył pracę problemową oraz wykazał się obecnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia lub zaliczył pracę zaliczeniową na 3,5 oraz wykazał się obecnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia lub zaliczył pracę zaliczeniową na 4,0 oraz wykazał się obecnością na zajęciach,
4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia lub zaliczył pracę zaliczeniową na 4,5 oraz wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach
5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia lub zaliczył pracę problemową na 5,0 oraz wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura i pomoce naukowe:
Literatura podstawowa:
1. Zygmunt Ziembiński „Logika praktyczna” PWN, Warszawa (wiele wydań, lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień).
2. Chaim Perelman: Logika prawnicza. Nowa retoryka. Warszawa: PWN, 1984.
Literatura uzupełniająca:
1. Ludwik Borkowski „Elementy logiki formalnej.” Lublin 1991 (w zakresie omawianym na wykładach),
2. Barbara Stanosz „Ćwiczenia z logiki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (w zakresie omawianym na wykładach).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_LP01
- Zna podstawową terminologię w zakresie logiki rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_LP02
- Zna zasady podziałów i klasyfikacji, definiowania, rodzaje nazw i kategorii syntaktycznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_LP03
- Ma podstawową wiedzę o logicznej strukturze i funkcjach systemu prawnego oraz społecznego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
- Efekt W_LP04
- Zna zasady i podstawy logiczne dokonywania wykładni przepisów prawnych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11
- Efekt W_LP05
- Zna podstawowe zagadnienia logiki prawniczej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_LP01
- Potrafi rozpoznawać rodzaje definicji, błędy w definiowaniu, błędy w rozumowaniach, dokonywać podziałów logicznych i klasyfikacji w pracy administracyjno-prawnej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_LP02
- Potrafi korzystać z sylogizmów, praw kwadratu logicznego, stosować obwersję, konwersję, kontrapozycję w rozumowaniach prawniczych
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_LP03
- Potrafi analizować logicznie akty prawne, teksty naukowe i sytuacje problemowe.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_LP04
- Potrafi interpretować teksty i przepisy prawne.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub dyskusja problemów (w czasie zajęć lub konsultacji) lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_LP01
- Ma świadomość konieczności zachowywania szeroko pojętej logiki i reguł w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej, naukowej i antykryzysowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć i pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_LP02
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć i pracy problemowej (zaliczeniowej).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_LP03
- Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć i pracy problemowej (zaliczeniowej).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07